توصیه‌ای از ایلان ماسک که همه را انگشت به دهان کرد!
انگیزه دادن یا سرکوب اشتیاق کارآفرینان؟ ۷.۳

توصیه‌ای از ایلان ماسک که همه را انگشت به دهان کرد!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

امروزه تب داغ استارت‌آپ همه را فرا گرفته است؛ ولی به نظر ایلان ماسک، اشتیاق به تنهایی برای موفقیت در این زمینه کافی نیست.

نوپانا: ایلان ماسک مرد کم حرفی‌ است. او در مواجه با منتقدان اغلب ترجیح می‌دهد نتایج و دستاورد‌هایی که کسب می‌کند به جای او حرف بزنند. به نظر می‌رسد ایلان به جای زبان مادری تکلم به زبان نتیجه را برگزیده است. با این حساب هر پند مختصری از این کارآفرین بزرگ ارزش زیادی خواهد داشت.

درمراسمی که به‌منظور بازدید دانشجویان دانشگاه دراپر از کارخانه‌ تسلا برپا شده بود، یکی از دانشجویان از ماسک به‌عنوان یک کارآفرین بزرگ، پرسید چه توصیه‌ای برای این جوانان مشتاق به کارآفرینی دارد؟ او چنین پاسخ داد: «به نظر من راه‌اندازی یک استارت‌آپ بسیار مشکل است. این کار کاملا زجرآور است. یکی از دوستانم اصطلاح خوبی برای استارت‌آپ دارد: راه‌اندازی استارت‌آپ مانند خوردن شیشه و ایستادن بر لبه‌ پرتگاه است. فقط در صورتی به دنبال آن بروید که مجبور باشید؛ در غیر این صورت اگر نصیحت من را بخواهید، بهتر است فراموشش کنید.»

در نگاه اول این جواب پاسخ سرکوب‌‌کننده‌ای برای ذوق‌ و‌ شوق این جوانان است؛ ولی این‌طور نیست. اگر با دقت به حرف‌های او توجه کنیم، مطالب بیشتری دستگیرمان خواهد شد. یکی از دانشجویان حاضر پاسخ ماسک را چنین تعبیر می‌کند: «شکوه کارآفرینی در رسانه‌ها بیش از حد اغراق شده است. اکثر مواقع اداره‌ یک شرکت نوپا بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. بسیاری از ما هنوز برای آن آماده نیستیم. از کارآفرینی بیش‌تر رویای آن را در سر می‌پرورانیم تا اینکه برنامه و عزم جدی داشته باشیم.»

مشکلات کارآفرینی

فضای واقعی کارآفرینی متشکل از سختی‌ها و شکست‌های بسیاری است. پذیرش ریسک‌های بزرگ و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر برای نتیجه‌ای که حداقل تا یک سال آینده قابل درک نیست، نیاز به اراده‌ آهنینی دارد. بسیار از افراد قادر به تحمل چنین فشار و سبک زندگی نیستند و در این مسیر به‌سرعت ناامید می‌شوند.

برادن موسکا، کارآفرین و بنیان‌گذار نادیمو، نظر ماسک را تایید می‌کند. او می‌گوید زرق‌ و برق کارآفرینی باعث کور شدن بسیاری از افراد شده و یک تفکر ساده‌انگاری شکل گرفته است: «من همواره کارآفرینان را تشویق و از آن‌ها حمایت می‌کنم. این انگیزه‌ها به دلیل مشکلاتی است که از همان ابتدای کار گلوی آن‌ها را خواهد فشرد. بسیاری از افراد تمایلی به باور آن ندارند. کارآفرینی یک جنگ همیشه در جریان است. کارآفرینان موفق از مشکلات روزمره استقبال می‌کنند و با آگاهی در آن غرق می‌شوند.»

دانشجوی مذکور، در ادامه توصیه‌ ماسک را به یک فیلتر تشبیه می‌کند. اگر قرار است شما با موج‌های منفی اطرافیان دلسرد شوید و راه‌اندازی کسب‌وکار را به زمان دیگری موکول کنید، نشان می‌دهد که هنوز آماده‌ نیستید و بهتر است به سری که درد نمی‌کند دستمال نبندید. کارآفرینان راسخ و بزرگ همواره ذخایری از انگیزه‌های درونی دارند که مانع تسلیم شدن آن‌ها با دلسردی دیگران می‌شود. برای کارآفرینی ابتدا باید شخصیت مناسب آن را داشته باشید.

اگر شما کسی هستید که واقعا انگیزه‌های درونی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان دارید، اتفاقا این توصیه باید شما را تحریک کرده باشد که ثابت کنید ایلان ماسک اشتباه می‌کند. در واقع پاسخ ایلان خدمتی برای کارآفرینان بود که خودشان را برای مشکلات بزرگ آماده کنند و بی‌گدار به آب نزنند.

(همچنین بخوانید: راز عملکرد بالای ایلان ماسک چیست؟)

منبع

برچسب‌ها: ایلان ماسککارآفرینیاستارت‌آپچالش‌های کارآفرینیراه‌اندازی استارت‌آپاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.