به ترس از سخنرانی‌، خاتمه دهید
غلبه بر اضطراب هنگام مواجهه با جمعیت؛ ۶

به ترس از سخنرانی‌، خاتمه دهید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

بر اساس آمارها، از هر چهار انسان سه نفر از سخنرانی مقابل جمع هراس دارند. خوشبختانه روانشناسان راهکارهایی برای غلبه بر این ترس ارائه داده‌اند.

نوپانا: سخنرانی مقابل جمع، برای بسیاری از ما ترسناک و طاقت‌فرسا است. بر اساس آمارها از هر چهار انسان، سه نفر از این موضوع هراس دارند. خوشبختانه روانشناسان راهکارهایی برای غلبه بر این ترس ارائه داده‌اند. در ادامه ۱۲ راهنمایی را ارائه می‌دهیم که به کمک آن‌ها می توانید سخنرانی بعدیتان را در کمال آرامش و به بهترین نحو برگزار کنید:

۱. به زبان بدن خود توجه کنید

همواره به حرکات بدنتان که در نحوه ارتباط شما با دیگران تاثیر می‌گذارد، توجه نمایید. برای بهبود زبان بدن، نفس عمیق پیش از آغاز صحبت، صاف ایستادن و بالا نگه داشتن سر، به افزایش میزان اعتمادبه‌نفستان کمک می‌کند.

۲. به جای استفاده از ضمایر اول شخص، مخاطبان را خطاب قرار دهید

هر چه شما بیشتر تاکیدتان را روی مخاطبان قرار دهید، تاکید بر خودتان را کمتر می‌کنید و توجه‌ها به اینکه صدایتان چگونه است یا ظاهرتان چطور به نظر می‌آید را کاهش می‌دهید و در نتیجه استرستان کم می‌شود.

۳. آماده پاسخ باشید

همواره به یاد داشته باشید که شما روی صحنه می‌روید و در مقابل دیگران سخنرانی می‌کنید تا در نهایت مخاطبان از شما سوالاتی بپرسند. پس، از قبل برای این موارد آماده باشید تا دستپاچه نشوید.

۴. عدم استفاده زیاد از حد، از اسلاید

با نمایش اسلایدهای بیش از حد، مخاطبان خود را گیج نکنید. زیرا این مسئله در نهایت موجب می‌شود به واسطه واکنش‌های آن‌ها، شما نیز دچار استرس شوید.

(همچنین بخوانید: فن بیان و گویندگی خود را شکست‌ناپذیر کنید)

۵. در مورد سخنرانی موفق خود رویاپردازی کنید

در مورد سخنرانی پر شور و جذاب خود تخیل کنید؛ ولی به یاد داشته باشید که به آنچه قرار است بگویید، فکر کنید؛ نه آن مواردی که نباید از آن‌ها صحبت کنید. این رویاپردازی مثبت، به اجرای راحت‌تر شما کمک می‌کند.

۶. عکس العمل‌های بدنی ناشی از استرس خود را اصلاح کنید

عکس العمل‌های بدنی خود به استرس را بررسی و اصلاح نمایید. به عنوان مثال، اگر در هنگام استرس، ناگهان تن صدایتان عوض می‌شود، سعی کنید تاثیر تنش‌ها بر صدایتان را اصلاح نمایید.

۷. زمان سخنرانی خود را تنظیم کنید

بهترین ارائه‌ها در ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تمام می‌شوند. اگر صحبت‌های شما بیش از این زمان طول می‌کشد، خلاصه‌گویی را تمرین کنید. اگر باز هم هیچ راهی برای کاهش زمان سخنرانیتان نبود، می‌توانید به مخاطبان فرصت استراحت دهید و پس از آن مجددا ادامه دهید.

۸.  با ترس‌های خود روبرو شوید

روبرو شدن با ترس‌هایتان می‌تواند وحشتناک باشد! ولی در نهایت به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، پیش از رفتن روی صحنه سخنرانی به این فکر کنید که چطور می‌خواهید صحبت‌های خود را شروع کنید و چگونه در اولین ملاقات با حضار، خود را کنترل می‌کنید؟ یا حتی اگر مخاطبان خود را از قبل می‌شناسید، می‌توانید از بدترین آن‌ها بنویسید و بدین ترتیب بخشی از نگرانی‌های فکری خود را تخلیه کنید.

۹.  به پرسش‌های ذهنی خود پاسخ دهید

آیا افکارتان به شما می‌گویند: «تو نمی‌توانی»، «تو عصبی به نظر می‌رسی» یا «به محض اینکه برای سخنرانی مقابل دیگران قرار بگیری، همه چیز خراب می‌شود»؟ در این صورت راه‌حل ساده است. با خودتان صحبت کنید و جواب افکار منفیتان را با جملات مثبت بدهید.

۱۰. مخاطبان را با خود همراه کنید.

اگر اشتباهی را در حین صحبت‌ها مرتکب شدید، نهراسید. کافی است حضار را با خود همراه کنید. به عنوان مثال اسلایدتان درست نمایش داده نمی‌شود و کامپیوترتان هنگ کرده است؛ به جای نگرانی، بگویید: «بیایید یک بار دیگر با هم امتحان کنیم». با این کار به نظر می‌رسد که مخاطبان را با خودتان در یک تیم قرار داده‌اید.

۱۱. خودتان باشید

نیازی نیست برای اینکه دیگران را به صحبت‌های خود جذب کنید، ادای فرد دیگری را در بیاورید؛ بلکه کافیست خودتان باشید و سعی کنید رفتارهای بدنی جذاب مخصوص به خود را داشته باشید.

۱۲. در صورت از دست رفتن تمرکز، به کلمات کلیدی یا هدف نهاییتان فکر کنید

اگر حین صحبت، تمرکز خود را از دست می‌دهید، به یاد کلمات کلیدی بیفتید یا می‌توانید در ذهنتان در خصوص هدف نهاییتان تصویرسازی کنید. مثلا در حال سخنرانی در مورد گزارش مالی اخیر شرکت هستید که ناگهان پرواز پرنده‌ای از کنار پنجره، تمرکزتان را برهم می‌زند. کافیست از قبل تمرین کرده باشید که در صورت وقوع چنین حواس‌پرتی‌هایی، به آینده پر سود شرکت‌تان فکر کنید یا به یاد کلمه کلیدی «گزارش مالی» بیفتید.

(همچنین بخوانید: سخنرانی خود را در ذهن مخاطبان حک کنید)

منبع 

برچسب‌ها: مهارت سخنرانیسخنرانLectureسخنرانیفن بیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.