چگونه یک رویداد موفق برگزار کنیم؟
مدیریت، بازاریابی و اجرا؛ ۸

چگونه یک رویداد موفق برگزار کنیم؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۱۴:۰۰ | ۱۲ دقیقه

همایش تخصصی «مدیریت، بازاریابی و اجرای رویداد» در تاریخ ۲۰ مهرماه در دانشگاه صنعتی شریف با حضور فعالان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

نوپانا: کشور ما ایران با توجه به اقلیم و شرایط خاص فرهنگی، اقتصادی و علمی خود یکی از کشورهای پر رویداد محسوب می‌گردد؛ به طوری که تعداد همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که در طول سال در ایران برگزار می‌شوند حتی از بعضی کشورهای بزرگ صنعتی نیز فراتر می‌رود و میزان گردش مالی این رویدادها نیز رقمی قابل توجه است؛ اما متاسفانه علی‌رغم برگزاری رویدادهای متعدد در ایران، کیفیت و نحوه برگزاری آنها در سطح مطلوبی نیست؛ پس چگونه یک رویداد موفق برگزار کنیم؟

تداوم یک رویداد

به گزارش نوپانا، محبوبه اکبری، مدیر مرکز آموزش گروه پژوهشی صنعتی آریانا در این خصوص گفت: «شما ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید و رویداد را مناسب با مخاطبان خود طراحی کنید؛ رویداد تخصصی حوزه مدیریت برای دانشجویان جذابیت خاصی ندارد و بالعکس. نکته بعدی در این امر محتوای رویداد شماست. باید سعی کنید محتوایی که در اختیار شرکت‌کنندگان رویداد خود می‌گذارید، باکیفیت و به‌روز باشد و از گفتن حرف‌ها و مطالب تکراری پرهیز کنید.»

اکبری افزود: «نحوه ارائه‌ها و سخنرانی‌ها نیز بسیار مهم است. داشتن خلاقیت و نوآوری در نحوه ارائه دادن، به جذابیت و افزایش سطح علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در رویداد می‌افزاید. همچنین سعی کنید انتظارات مخاطبان خود را آرام‌آرام بالا ببرید؛ مثلا اگر اولین رویداد خود را با سخنرانی افراد معروف آغاز کنید، مخاطبان شما انتظار دارند که در رویداد بعدی فردی معروف‌تر را دعوت کرده باشید و اگر این اتفاق نیفتد، آنها از شما دلسرد می‌شوند.»

نگاه سطحی، ورود افراد غیرحرفه‌ای و تریبون‌فروشی سه چالش مهم در صنعت برگزاری رویداد است. اکبری با اشاره به این سه مورد گفت: «طراحی و اجرای رویداد فرایند‌هایی دارد که اگر به آنها دقت نشود، می‌تواند باعث شکست شما شود. شناسایی نیاز مخاطب، طراحی اولیه رویداد، بررسی و تحلیل ذی‌نفعان و مستند کردن تجربه‌ها از جمله بخش‌های این فرایند به‌شمار می‌آید؛ همچنین باید جلساتی برای هم‌اندیشی با همکاران و حامیان برگزار شود.»

اطلاع‌رسانی یک رویداد

علی فخار، مدیر روابط‌عمومی و مارکتینگ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «زمانی که شما رویداد خود را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنید، مخاطبان و شرکت‌کنندگان بیشتری را خواهید داشت. اطلاع‌رسانی باعث می‌شود اعتبار رویداد شما افزایش یابد؛ همچنین اگر اطلاع‌رسانی خوب و گسترده‌ای داشته باشید، می‌توانید اسپانسر‌ها و حامیان بهتر و قوی‌تری را برای رویداد خود جذب کنید.»

فخار شیوه‌های اطلاع‌رسانی رویداد را اینگونه بیان کرد: «برگزاری نشست خبری برای رویداد بسیار خوب است. همچنین تولید خبر و منتشر کردن آن در رسانه‌ها از روش‌های دیگر اطلاع‌رسانی است. استفاده از ایمیل و پیامک برای اطلاع‌رسانی نیز شرایط خاص خود را دارد؛ ایمیل‌های تبلیغاتی بازخورد خوبی ندارند و بهتر است ایمیل‌های خود را محتوامحور تنظیم و ارسال کنید.»

او افزود: «تولید محتوای روزانه در بهتر معرفی شدن رویداد شما نقش مهمی ایفا می‌کند. محتوایی که تولید می‌شود باید به معرفی سخنران‌ها، شرکت‌ها، حامیان و ... بپردازد. استفاده از فضای مجازی و وب‌سایت ها نیز در اطلاع‌رسانی خوب رویداد‌ها اهمیت دارد. ظرفیت تبلیغاتی حامیان و اسپانسر‌ها نیز مسئله‌ای است که از آن نباید چشم‌پوشی کرد.»

نام‌گذاری صحیح رویداد، تهیه یک مطلب راهنمای رویداد، تمرکز محتوایی روی یک ویژگی منحصر به فرد رویداد و تولید محتوای قابل بازنشر از دیگر نکات در اطلاع‌رسانی  رویدادهاست که علی فخار  به آنها اشاره کرد.

موفقیت یک رویداد

حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند در مورد عوامل موفقیت یک رویداد گفت: «بهتر است رویداد خود را ۳۳ روز قبل از زمان برگزاری اطلاع‌رسانی کنید. تفاوت در بلیط‌هایی که در زمان‌های مختلف به فروش می‌رسد نیز از عوامل مهم دیگر است؛ معمولا بلیط‌هایی که در روزهای اول اطلاع‌رسانی به فروش می‌رسند، تخفیف‌ها و شرایط خاصی دارند.»

احمدی ادامه داد: «بهتر است ۳۰ درصد از تعداد بلیط‌های در نظر گرفته شده را در روز‌های نزدیک به رویداد به فروش برسانید؛ همچنین شش درصد از درآمد‌های رویداد را باید هزینه اطلاع‌رسانی به روش‌های مختلف کرد.»

(همچنین بخوانید: فن بیان و گویندگی خود را شکست‌ناپذیر کنید)

بازاریابی یک رویداد

حذف فروشندگی، تبادل ارزش‌ها و پاسخگویی مناسب به مشتریان از جنبه‌های صحیح بازاریابی است. مهدی ابطحی، بنیان‌گذار کارگروه بازاریابی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به جنبه‌های صحیح این کار گفت: «نگاه درست به بازاریابی، صرفا فروش و تبلیغات نیست؛ بلکه به واسطه بازاریابی شما ارتباطات خود را حفظ خواهید کرد و محصول بهتری برای ارائه به مشتریان خواهید داشت.»

ابطحی ادامه داد: «یکی از عوامل مهم در امر بازاریابی، زمان‌سنجی درست برای ارائه محصول یا خدمات است. به‌عنوان مثال تعطیلات عید نوروز، ماه رمضان، روزهای پایانی تابستان و ایام خاص، زمان مناسبی برای بازاریابی محصول نیست و شما باید شناخت کافی از جامعه هدف خود داشته باشید تا بتوانید بازاریابی خوبی داشته باشید.»

ابطحی در مورد اهمیت نقش سخنران در بازاریابی رویدادها گفت: «سخنران رویداد باید تسلط کافی به موضوع داشته و از فن‌ بیان قوی برخوردار باشد. همچنین شناخته شده بودن سخنران نقش پررنگی در جذب مخاطبان خواهد داشت و بهتر است سخنران‌های رویداد خود را به صورت ترکیبی از متخصصان علمی، دانشگاهیان و افراد با تجربه انتخاب کنید»

برگزاری یک رویداد

وحید قنبری‌زاده، مدیر آکادمی کارآفرینی تهران، برگزاری رویداد را یکی از پراسترس‌ترین کارهای جهان نامید و گفت: «سالن و مکان برگزاری رویداد بسیار مهم هستند. امکانات محل، دسترسی آسان و نزدیک بودن به خدمات شهری نیز از جمله مواردی است که برگزارکننده یک رویداد باید به آنها توجه کند؛ همچنین پذیرایی متنوع و باکیفیت در افزایش وفاداری افراد به رویدادهایی که برگزار می‌کنید، تاثیر زیادی دارد.»

او افزود: «از شرکت‌کنندگان در رویداد بخواهید که درباره رویداد شما نظر دهند و پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کنند؛ زیرا با کمک همین نظرات به‌راحتی می‌توانید رویداد خود را بهتر و در نحوه برگزاری رویداد، خلاقیت ایجاد کنید.»

قنبری‌زاده ادامه داد: «استمرار یک رویداد و تعدد برگزاری آن نیز مهم است. سعی کنید که در رویدادهای ابتدایی از سخنران‌های معروف و مشهور استفاده نکنید و این کار را پله‌پله انجام دهید. همچنین مدت زمان برگزاری رویداد در دریافت بازخوردهای خوب تاثیر مستقیم دارد.»

رویداد به سبک تد (TED)

رویداد‌های تداکس (TEDx) بدون سلام شروع می‌شوند؛ بنابراین صفا هراتیان، همکار برگزارکننده تداکس کیش سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد: «انتقال پیام و تاثیرگذاری بر مخاطب از ایده‌های تداکس است و هیچ‌کس حق حرف زدن از تداکس را ندارد و حتی اجازه دریافت پول ندارند. بیشتر افراد برگزارکننده رویداد تد، داوطلب هستند و تلاش دارند تا تجربه الهام‌بخش خوشایندی را ایجاد کنند.»

هراتیان درباره تصمیم‌های مدیران تد گفت: «تا سال ۲۰۰۰ بلیط‌های رویداد تد به فروش می‌رسید اما تصمیم گرفتند حق پخش آن را به فروش برسانند. همچنین فیلم رویدادها روی یوتیوب قرار گرفت که باعث گسترش بیشتر تد شد. از سال ۲۰۰۹ نیز اجازه برگزاری رویداد در دیگر کشورها داده شد و اولین رویداد تد در ایران نیز، سال ۲۰۱۳ برگزار شد.»

هراتیان سخنرانی خود را به سبک سخنرانی‌های تد، ۱۸ دقیقه‌ای تمام کرد.

طراحی و اجرای رویداد فرایند‌هایی دارد که اگر به آنها دقت نشود، می‌تواند باعث شکست شما شود؛ بنابراین می‌توان گفت رویدادی موفق است که شرکت‌کنندگان، سخنران‌‌ها و برگزارکنندگان هر سه از آن رضایت داشته باشند.

(همچنین بخوانید: نکاتی که باید هنگام معرفی محصول رعایت کنید)

برچسب‌ها: برگزاری رویدادبازریابی رویدادمدیریت رویداداطلاع‌رسانی رویدادفن بیانسخنرانیرویداد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.