از مصرف‌کننده تا ریسک‌ خرید در برندینگ کالا
شروعی برای برندسازی (قسمت سی‌ام) ۸

از مصرف‌کننده تا ریسک‌ خرید در برندینگ کالا

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت سی‌ام:

مصرف‌کننده

به‌گزارش نوپانا، مصرف‌کننده، در حقیقت استفاده‌کننده نهایی کالا، ایده و یا خدماتی است که آن‌ها را برای استفاده مستقیم و مالکیت شخصی به‌کار می‌گیرد. این واژه همچنین به تصمیم‌گیرنده نهایی اطلاق می‌شود و در قالب این مفهوم تفاوتی بین خریدار بالفعل و بالقوه وجود ندارد.

مدل انتخاب مصرف‌کننده

این ساختار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که چگونه مصرف‌کنندگان برای انتخاب محصول و خدمات گوناگون، اطلاعات مورد نیاز خود را گرد‌آوری‌ کرده و به‌کار می‌گیرند. این مدل، یک ساختار درختی در تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهد که شامل منافع، تصویر ادراک‌شده از برند، قیمت و سهولت استفاده است.

ریسک خرید

اطلاعاتی در خصوص ضعف محصول، خدمت و یا برند که به صورت دهان‌به‌دهان منتقل می‌شود، حالتی را در مصرف‌کننده به وجود می‌آورد که به آن ریسک خرید می‌گویند. این موضوع می‌تواند بر توان ریسک‌پذیری مصرف‌کننده تاثیر گذاشته و در خرید او تردید ایجاد‌ کند.

ارتباط مصرف‌کننده و محصول

به درک چگونگی ارتباط یک برند خاص با تک‌تک اهداف و ارزش‌های مصرف‌کننده، ارتباط مصرف‌کننده و محصول گفته می‌شود. درک این موضوع، برای توسعه استراتژی موثر بازار، ضروری است. وفاداری، هدف نهایی برندسازی است و با درک این ارتباط، مالکان برند می‌توانند به‌صورت دقیق‌تری برندشان را با خریدار تطبیق‌ دهند.

قسمت پیشین:

قسمت بیست‌‌ونهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: مصرف‌کنندهریسک خریدبرندسازیبرندینگمحصولکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.