چاپگرهایی که دنیای سه‌بعدی آینده را خلق می‌کنند
بازیگر مهم صنایع آینده؛ ۸

چاپگرهایی که دنیای سه‌بعدی آینده را خلق می‌کنند

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

چاپگرهای سه بعدی در ۱۰ سال آینده، تغییرات بزرگی در صنایع ایجاد خواهند کرد و تصور ما از این صنایع را تغییر می‌دهند.

نوپانا: تکنولوژی چاپ سه‌بعدی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است؛ از یک تئوری، به یک روش واقعی در دنیای امروز تبدیل شده است و کاربردهای فراوانی دارد.

البته ما هنوز در ابتدای انقلاب چاپ سه‌بعدی هستیم و در سال‌های آینده شاهد تغییرات گسترده آن خواهیم بود.

به گزارش نوپانا، این احتمال وجود دارد که با پیشرفت این تکنولوژی و کاهش قیمت‌های مربوط به آن، در آینده شاهد استفاده‌های بیشتری از این تکنولوژی در دنیا و حتی زندگی روزمره خودمان باشیم. البته هم‌اکنون نیز از چاپگر سه‌بعدی استفاده‌های جالبی می‌کنند اما خیلی فراگیر نشده است.

در ادامه با چهار صنعت که در ۱۰ سال آینده، چاپگر سه‌بعدی در آن‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کند آشنا می‌شویم:

مراقبت‌های درمانی

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) اولین داروی چاپ‌شده توسط چاپگر سه‌بعدی را در آمریکا تایید کرد. استفاده از چاپگر سه‌بعدی در صنعت داروسازی، مزیت‌های فراوانی دارد؛ به‌عنوان مثال، برخی از متخصصان می‌گویند چاپ‌کردن داروها به شکل شخصیت‌های کارتونی می‌تواند کودکان را به خوردن دارو تشویق کند؛ همچنین به پزشکان این امکان را می‌دهد تا داروی دلخواه خود را دقیقا به مقدار لازم تجویز کنند.

همچنین چاپگر سه‌بعدی می‌تواند اعضای بدن و حتی ارگان‌های داخلی بدن را چاپ کند که مخصوصا در شرایط اضطراری بسیار مفید و پرکاربرد است.

ساخت‌وساز

این صنعت بیشتر از صنایع دیگر تحت تاثیر چاپ سه‌بعدی قرار می‌گیرد. این تکنولوژی می‌تواند به شرکت‌های ساخت‌وساز کمک کند تا سریع و راحت از یک مدل استاندارد خانه بسازند. این موضوع می‌تواند برای ساخت خانه‌هایی با قیمت پایین یا پناهگاه‌های اضطراری بسیار مفید باشد.

تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه یک صنعت نیست و بخشی از آن است؛ اما استفاده از چاپگر سه‌بعدی برای تحقیق و توسعه می‌تواند یک صنعت را به کلی تغییر دهد. چاپ سه‌بعدی به این بخش کمک می‌کند تا به راحتی محصولات مختلفی را طراحی و تست کنند. می‌توان به راحتی محصولی که در ذهنتان است را چاپ کنید، آن را بررسی و اصلاح کنید و نمونه دیگری بسازید. هزینه این آزمون و خطاها بسیار کاهش می‌یابد و قطعا این موضوع خبر خوبی برای نوآوران و کارآفرینان است.

سفر فضایی

 چاپ سه بعدی این قابلیت را دارد که انقلابی در سفرهای فضایی ایجاد کند؛ مثلا وقتی یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی دچار مشکلی می‌شود یا نیاز به یک قطعه برای جایگزین کردن دارد، می تواند به سرعت با چاپگر سه‌بعدی آن را بسازد.

(همچنین بخوانید: برنامه چشم‌انداز ۱۰۰ ساله امارات با هدف توسعه هوش مصنوعی

برچسب‌ها: چاپ سه‌بعدیساخت‌وسازهوافضاتکنولوژیفناوریتحقیق و توسعهمراقبت‌های درمانیآينده‌پژوهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.