مدیریت اوبر در دستان کاردان یک ایرانی
دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر؛ ۷

مدیریت اوبر در دستان کاردان یک ایرانی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۱۵:۰۰ | ۱۳ دقیقه

دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید شرکت اوبر، شیوه مدیریتی متفاوتی دارد و در ماه اول فعالیت‌ کاری خود، حرکات نمادین و درستی انجام داده است.

نوپانا: دارا خسروشاهی در پایان ماه آگوست از سمت خود در شرکت اکسپدیا کناره‌گیری کرد و به‌عنوان مدیرعامل در استارت‌آپ اوبر مشغول به کار شد. پیش از او تراویس کالانیک، هم‌بنیان‌گذار اوبر، مدیرعامل شرکت بود. دارا خسروشاهی در ماه اول فعالیت‌ خود به دیگران ثابت کرد از آن دسته افرادی نیست که راه مدیران پیش از خود را ادامه دهد. در ادامه‌ به بررسی هشت کاری می‌پردازیم که او بعد از ورود به شرکت اوبر انجام داد. با ما همراه باشید.

uber

۱. آسیب‌پذیری خودش را نشان داد

دارا خسروشاهی در نامه‌ای به همکاران خود در شرکت اکسپدیا نوشت: «باید بگویم که ترسیده‌ام. من سال‌های زیادی در شرکت اکسپدیا کار کردم، به‌طوری که فراموش کرده بودم زندگی در خارج از آن مکان چگونه است. اما همیشه بهترین زمان برای یادگیری، مواقعی بود که تغییرات بزرگی در زندگی ایجاد کرده‌ام یا نقش‌های جدیدی را پذیرفته‌ام. انسان باید از منطقه‌ راحتی خودش بیرون بیاید و به تقویت استعدادهایی بپردازد که تا پیش از این از وجود آن‌ها اطلاعی نداشته است.»

حتی اگر خودش هم این موضوع را بیان نمی‌کرد، ترسش قابل مشاهده بود و تمام کارمندانش این موضوع را متوجه می‌شدند. اما با این حال این اعتراف نشان داد که دارا خسروشاهی تصویر جدیدی از شرکت اوبر ارائه خواهد داد. تصویری که انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت.

۲. حمایت از مهاجران و مخالفت با ترامپ

دارا خسروشاهی در تاریخ پنج سپتامبر به دیگر اعضای سیلیکون‌ولی ملحق شد و حمایت خود را از مهاجرانی که وارد آمریکا شده بودند اعلام کرد. خسروشاهی خودش هم یک مهاجر است و به همراه خانواده‌اش در سال ۱۹۷۰ از ایران به آمریکا مهاجرت کرد. او همچنین از عملکرد رئیس جمهور آمریکا یعنی ترامپ در گذشته انتقاد کرده است. این در حالی است که مدیرعامل پیشین این شرکت بارها با دولت ترامپ وارد مذاکره شد و تصمیمات نامناسبی گرفت.

۳. کناره‌گیری از سمت خود در نیویورک تایمز

خسروشاهی به دلیل افزایش مسئولیت‌ها از سمت خود به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره‌ روزنامه‌ نیویورک‌تایمز کناره‌گیری کرد. این حرکت او از روی غرض نبود. البته لازم به ذکر است که روزنامه‌ تایمز تمام کشمکش‌های اوبر را به‌طور کامل تحت پوشش قرار داد و استعفای خسروشاهی باعث شد هیچ درگیری میان آن‌ها انجام نشود.

Dara Khosrowshahi

(همچنین بخوانید: محبوب‌ترین مدیرعاملان جهان اعلام شدند)

۴. مذاکرات با سافت‌بانک را به سمت جلو پیش برد

سافت‌بانک یک بانک ژاپنی است که روی شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی سرمایه‌گذاری می‌کند. این بانک به دنبال این بود که بتواند با سرمایه‌گذاری کلان بخشی از اوبر را تحت مالکیت خود قرار دهد؛ اما از آنجایی که شرکت اوبر می‌خواست ارزش ۷۰ میلیارد دلاری خود را حفظ کند و سرمایه‌گذاران دوست داشتند بیشترین بهره‌وری را داشته باشند، مذاکرات آن‌ها به جایی نرسیده بود.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که خسروشاهی تاثیر مثبتی روی مذاکرات گذاشته است. با اینکه هنوز نتیجه‌ نهایی اعلام نشده است؛ اما این نشان می‌دهد که او برخلاف همتای پیشین خود عمل می‌کند و سیاست‌هایش مانع پیشرفت شرکت نمی‌شوند.

۵. تاکید روی تنوع و جامعیت

فقدان تنوع در نیروی کار شرکت اوبر از جمله مسائلی بودند که چهره‌ عمومی این شرکت را تحت تاثیر قرار دادند. عمر استارت‌آپ‌های سیلیکون‌ولی به افرادی بستگی دارد که در این شرکت‌ها استخدام می‌شوند. هیچ شخصی دوست ندارد در شرکتی کار کند که برای رزومه‌اش مفید نباشد. بنابراین خسروشاهی برای بهبود این اوضاع و اثبات تعهدش به تنوع و جامعیت اقدامات مفیدی انجام داد.

او در توئیتر، پستی به اشتراک گذاشت و از صبحانه‌ خوبی که در کنار کارمندان خورده بود، احساس رضایت کرد. او همچنین نوشت که تنوع و جامعیت در اوبر اهمیت زیادی دارند و آن‌ها در حال پیشرفت هستند.

این پست خسروشاهی در کارمندان شرکت اوبر این احساس را ایجاد کرد که یک حرف صادقانه در زمان‌بندی مناسب گفته شده است؛ نه اینکه شرکت بخواهد با ظاهر‌سازی همه چیز را خوب جلوه دهد. خسروشاهی در تمام مصاحبه‌های خود اعلام می‌کند که تمام تلاش خود را برای ساختن یک فرهنگ سازمانی مناسب به کار می‌گیرد. او این موضوع را در صدر کارهای خود قرار داده است و تلاش می‌کند که محل کار شایسته‌ای برای تمامی کارمندان خود بسازد.

تغییر فرهنگ سازمانی معمولا بین ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد؛ اما کارمندان این شرکت بیشتر از همیشه تغییرات را احساس کرده‌اند و فکر می‌کنند این کار زودتر از زمان معمول انجام شود.

۶. سواری رایگان در مکزیک

بعد از زلزله‌ای که در مکزیک به وقوع پیوست، شرکت اوبر برای مدتی مردم را مجانی در این کشور جابه‌جا می‌کرد. این شرکت همچنین مبلغی معادل ۲۷۵ هزار دلار به صلیب سرخ مکزیک کمک کرد. البته این حرکت اقدام جدیدی نبود و اوبر نیز مانند بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی، پیش از این مبالغی به خیریه‌ها اهدا کرده بود. اما کمک کردن در شرایط سخت و بحرانی، تصویر بهتری در ذهن دیگران بر جای خواهد گذاشت و نشان می‌دهد که مدیرعامل این شرکت تنها به فکر منافع شخصی خود نیست.

uber

۷. معذرت خواهی کردن از شهر لندن

مسئولان شهر لندن در اواخر ماه سپتامبر تصمیم گرفتند سرویس اوبر را در این شهر قطع کنند. درنتیجه این تصمیم، دارا خسروشاهی بدون درنگ نامه‌ای به مسئولان این شهر نوشت. او گفت: «اوبر انقلابی جهانی در نحوه جابه‌جایی مردم در شهرها ایجاد کرده است و درست است که در این مسیر اشتباهاتی‌ صورت گرفته است. من به نیابت از تمام کارمندان شرکت اوبر به خاطر مشکلات پیش‌آمده معذرت‌خواهی می‌کنم.» او حتی برای اینکه حرف‌هایش تاثیرگذارتر باشند، از املای بریتیش برای لغات خود استفاده کرد.

او در ادامه نامه اضافه کرد: «ما قول نمی‌دهیم بدون نقص باشیم؛ اما به حرف‌های شما گوش خواهیم داد. ما به دنبال ارائه خدمات بلندمدت در شهرهای تحت خدمات خود هستیم و کار خود را با فروتنی، شور و هیجان ادامه می‌دهیم.» برخی معتقدند که فروتنی و صداقت ابزارهای جدید این شرکت هستند.

طبق گزارش (CNBC)، سامانه حمل‌و‌نقل لندن معتقد است که شرکت اوبر نتوانسته الزامات قانونی در رابطه با گزارش جرائم جدی رانندگان را انجام دهد. از جمله انجام بررسی‌های لازم در مورد رانندگان و استفاده از ابزاری به نام (Greyball) که ادعا شده است می‌تواند دسترسی تنظیم‌کننده‌ها را محدود کند. خسروشاهی در نامه‌ای به کارمندانش توضیح داد که نیاز اوبر به تغییر و تحولات اساسی را درک می‌کند. واکنش‌ او نشان داد که تغییرات از عملکرد خود ما ناشی می‌شوند.

واقعیت این است که شهرت بد، هزینه بالایی دارد. خسروشاهی معتقد است که در کسب‌و‌کارهای جهانی مانند اوبر، طرز تفکر مردم نسبت به آن‌ها بسیار مهم است. حتی یک واکنش در گوشه‌ای از دنیا می‌تواند عواقب جدی برای آن کسب‌و‌کار داشته باشد. خسروشاهی به لندن سفر کرد تا بتواند مشکل شرکت را در این شهر حل کند.

۸. محکوم کردن رفتارهای غلط مدیرعامل پیشین

مدیرعامل پیشین شرکت اوبر یعنی تراویس کالانیک در اواخر ماه سپتامبر به‌طور ناگهانی ۲ شخص جدید را به عضویت هیئت مدیره‌ شرکت منصوب کرد. خسروشاهی از این اقدام به‌عنوان یک عمل ناامید کننده و غیر معمول یاد کرد.

دارا خسروشاهی در ماه اول فعالیت‌های خود به‌طور مرتب نشان داد که شیوه مدیریتی خاص خود را دارد و عملکرد متفاوتی نسبت به تراویس کالانیک نشان می‌دهد. حتی اگر سابقه‌ کاری‌اش در شرکت اکسپدیا نبود، بازهم این موضوع از ارزیابی عملکرد او در ماه نخست نتیجه‌گیری می‌شد.

(همچنین بخوانید:‌ همه آنچه از زندگی مديرعامل جديد اوبر نمی‌دانید)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپاوبردارا خسروشاهیحمل‌و‌نقلمدیریتتراویس کالانیک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.