همین حالا روی من کلیک کن!
تبلیغات به‌وسیله فراخوان به عمل؛ ۷

همین حالا روی من کلیک کن!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۱۰:۰۰ | ۱۴ دقیقه

دعوت به اقدام یا فراخوان به عمل، یکی از مباحث مهم بازاریابی آنلاین است. چگونه می‌توان دعوت به اقدام بهتر و جذاب‌تری برای تبلیغات طراحی کرد؟

نوپانا: همان‌طور که می‌دانید، یکی از راه‌های دیده شدن برند در فضای مجازی، انتشار تبلیغات آنلاین در وب‌سایت‌ها، ایمیل، صفحات فرود، پست‌های فیس‌بوک و صفحات مخصوص معرفی محصولات و خدمات است. برندها معمولا دوست دارند مشتریان‌شان بعد از دیدن آگهی اقدام خاصی انجام دهند. در این صورت تبلیغات باید شامل دعوت به اقدام (Call to action) باشند. این دعوت به اقدام باید به اندازه‌ای وسوسه‌کننده باشد که مشتری‌ها را برای کلیک کردن ترغیب کند؛ در غیر این صورت تبلیغ برند هیچ بازخوردی نخواهد داشت. هر دعوت به اقدام باید شامل سه نکته‌ کلیدی باشد:

۱. یک دعوت به اقدام باید مشتری‌ها را ترغیب کند که همان لحظه واکنش نشان دهند. نه اینکه مخاطب بخواهد روی این موضوع فکر کند و در آینده برای آن تصمیم بگیرد.

۲. یک دعوت به اقدام نباید برای واکنش خاص پیشنهاد دهد، بلکه باید دستور بدهد.

۳. یک دعوت به اقدام باید از دستورالعمل‌های ساده تشکیل شده باشد تا مردم آن‌ها را به‌راحتی دنبال کنند.

سه نکته‌ای که در بالا ذکر شد، از جمله ویژگی‌های اصلی یک دعوت به اقدام به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارید باید خودتان را در موقعیت آن‌ها قرار دهید. مردم سرشان شلوغ است و نباید از آن‌ها بخواهید مدت‌زمان زیادی صرف انجام این کار کنند. سعی کنید تا جای ممکن روشن و واضح باشید. به آن‌ها دقیقا بگویید چه کاری را چگونه و در چند مرحله باید انجام دهند.

دعوت به اقدام‌ می‌تواند روی تمام ابزارهای بازاریابی آنلاین اعمال شود. عوامل زیادی روی بالا رفتن نرخ کلیک سایت تاثیرگذار هستند؛ اما دعوت به اقدام‌ و لینک‌، مهم‌ترین آن‌ها هستند. موارد زیر می‌توانند میزان جذابیت و تاثیرگذاری دعوت به اقدام‌ را افزایش دهند.

۱. پیام

واژگانی که برای ساختن یک دعوت به اقدام به کار می‌برید، باید به گونه‌ای انتخاب شوند که مشتری احساس کند با کلیک کردن روی آن از مزایای زیادی بهره‌مند خواهد شد. «یادگیری بیشتر»، «دانلود» و «ارسال» رایج‌ترین لغاتی هستند که برای این منظور استفاده می‌شوند. در صورتی که دعوت به اقدام‌ها باید نشان‌دهنده‌ یک مزیت باشند.

به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید کتاب الکترونیکی رایگانی به مشتری‌های خود عرضه کنید، می‌توانید از عباراتی مانند «دریافت رایگان کتاب الکترونیکی» استفاده کنید. همچنین می‌توانید مزایای کتاب الکترونیکی خود را برای مشتری‌ها در نظر بگیرید و در عبارت دعوت به اقدام ذکر کنید.

۲. ضمایر شخصی

دعوت به اقدام‌ زمانی که از زبان اول شخص نوشته شده باشد، تأثیر بهتری روی مخاطب می‌گذارد تا زمانی که دوم شخص را مورد خطاب قرار دهد. به‌عنوان مثال عبارت «کتاب مجانی من را دانلود کن» نسبت به عبارت «کتاب مجانی‌ات را دانلود کن» تاثیرگذارتر است.

۳. فعل‌ها و قیدها

اغلب ابزارهای بازاریابی می‌خواهند مشتری همان لحظه برای انجام کاری اقدام کند. نه اینکه این موضوع را به زمانی دیگری موکول کند. به همین دلیل عبارت دعوت به اقدام باید احساس ضرورت را در مخاطب ایجاد کند و این امر با استفاده از افعال و قیدهای مناسب امکان‌پذیر می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر پیشنهاد ویژه‌ای دارید که زمان زیادی تا انقضای آن باقی نمانده است، می‌توانید با ذکر تاریخ، احساس از دست رفتن فرصت را به مشتری القا کنید. اگر پیشنهاد ویژه‌تان به تاریخ بستگی ندارد، می‌توانید از عباراتی مانند «همین حالا» استفاده کنید. مشتری با دیدن این کلمه می‌ترسد و به این فکر می‌کند که اگر همان لحظه کاری انجام ندهد، فرصت مناسبی را از دست خواهد داد.

(هم‌چنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)

۴. طول عبارت

عبارتی که برای دعوت به اقدام یا لینک استفاده می‌کنید، باید کوتاه و مختصر باشد. معمولا توصیه می‌شود که تعداد لغات نباید بیشتر از پنج کلمه باشد؛ مگر اینکه دلیل خوبی برای انجام این کار وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال زمانی که قیمت یا پیشنهاد ویژه‌ای ارائه می‌دهید، طبیعی است که بخواهید این موضوع را با استفاده از تعداد کلمات بیشتری توضیح دهید. تصور کنید کسب‌و‌کار مرتبط با فروش کتاب‌های الکترونیکی دارید و هرازگاهی محصولات خود را با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌کنید. در این صورت استفاده از عبارتی مانند «دانلود کتاب الکترونیک با ۵۰ درصد تخفیف» بهتر از عبارتی مانند «دانلود کتاب الکترونیکی» عمل خواهد کرد.

۵. اولویت

معمولا برندها تمایل دارند هنگام ساختن صفحه فرود، ایمیل یا هر ابزار تبلیغاتی از تعدادی لینک استفاده کنند. انجام چنین کاری توصیه نمی‌شود و معمولا بهتر است تنها یک لینک درج شود. اما اگر مجبور به انجام چنین کاری هستید، بهتر است دعوت به اقدام را در اولین اولویت قرار دهید. منظور از اولویت این است که مهم‌ترین دکمه‌ وب‌سایت باید لینک دعوت به اقدام باشد. این لینک باید در تمام صفحات قابل مشاهده باشد و به‌راحتی دیده شود. مابقی لینک‌ها باید در اولویت دوم قرار بگیرند.

۶. محل قرارگیری

محل قرارگیری دکمه یا لینک دعوت به اقدام، به تجربه کاربری بستگی دارد. هرگز دعوت به اقدام را در محلی قرار ندهید که کاربر مجبور باشد تا پایین صفحه‌ وب‌سایت برود. لینک مورد نظر باید در ابتدا و جایی باشد که کاربر بدون نیاز به پایین بردن صفحه به آن دسترسی پیدا کند.

۷. رنگ

برای دکمه‌ دعوت به اقدام از رنگی استفاده کنید که آن را نسبت به سایر محتوا متمایز کند. افرادی که وارد یک وب‌سایت می‌شوند باید توجه‌شان به آن جلب شود. بنابراین رنگ‌های درخشان و پررنگی که متفاوت از رنگ پس‌زمینه هستند برای این کار مناسب‌ترند.

هنگام طراحی ابزارهای تبلیغاتی، روان‌شناسی رنگ‌ها را نیز در نظر بگیرید. مردم نسبت به رنگ‌ها واکنش‌های واقعی و ناخودآگاه نشان می‌دهند. بنابراین از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید و رنگ‌هایی را به کار ببرید که از چشم هیچ شخصی دور نمانند.

call to action

۸. اندازه

اندازه دکمه‌ دعوت به اقدام به اندازه‌ بازاریابی برند بستگی دارد. مطمئنا یک آگهی تبلیغاتی کوچک، دکمه‌ دعوت به اقدام کوچک‌تری نسبت به یک صفحه‌ فرود و صفحه‌ فروش خواهد داشت. این به این معنا است که شما باید اندازه‌ دکمه‌ دعوت به اقدام را بر اساس فضا طراحی کنید. اما فراموش نکنید که باید از فاصله‌ دور هم قابل مشاهده و خواندن باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که دکمه‌ دعوت به اقدام باید در صفحه‌ موبایل نیز چشم‌انداز خوبی داشته باشد. برای این کار باید طراحی انعطاف‌پذیر داشته باشید یا چندین نسخه از آن را برای دستگاه‌های مختلف طراحی کنید.

۹. فرمت

ما در این مقاله در مورد انواع روش‌های دعوت به اقدام مانند دکمه و لینک صحبت کردیم. انتخاب روش مناسب به روش بازاریابی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد. اما معمولا دکمه‌ها بهتر هستند و نرخ تبدیل بالاتری نسبت به لینک‌ها دارند. تحقیقات هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند که چرا دکمه‌ها بهتر از لینک‌ها عمل می‌کنند؛ اما قابلیت مشاهده و واکنش ناخودآگاه می‌توانند دلایل قانع‌کننده‌ای باشند. مطمئنا دیدن یک دکمه‌ بزرگ قرمز رنگ راحت‌تر است و نسبت به یک متن، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد.

call to action

۱۰. کمیت

اگر وب‌سایت‌تان شلوغ است و محتوای زیادی دارد، بهتر است که دعوت به اقدام را در چندین نقطه‌ مختلف صفحه قرار دهید. معمولا گفته می‌شود که وب‌سایت‌های شلوغ باید حداقل سه بار (ابتدا، میانه و انتها) دکمه‌ دعوت به اقدام را در صفحه درج کنند. همچنین درج آن‌ها روی پاپ‌آپ‌ها و نوار راهنمای سایت را فراموش نکنید. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که دعوت به اقدام‌ها باید باعث توجه مردم به برند شما شوند، نه اینکه آن‌ها را اذیت کنند.

۱۱. روش‌های مختلف را بیازمایید و دوباره سعی کنید

برای اینکه نتیجه‌ بهتری از تبلیغات خود بگیرید باید چندین روش را بیازمایید و بعد از بررسی نتایج آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. رنگ متن، پیغام، محل قرارگیری، کمیت، فرمت، اندازه و طول متن از جمله مواردی هستند که در این مقاله بررسی کردیم و باید در طراحی دعوت به اقدام مورد توجه قرار بگیرند. ابزارهای تبلیغاتی به موضوع کسب‌و‌کار شما بستگی دارند و روشی که روی یک برند جواب می‌دهد، لزوما روی برندهای دیگر موثر نیست.

(هم‌چنین بخوانید: هفت روش برای صحت‌‌سنجی کمپین بازاریابی بعدی شما)

منبع

برچسب‌ها: دعوت به‌ اقدام فراخوان به عملتبلیغات موثرتبلیغاتبازاریابیجذب مشتری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.