هفت روش برای صحت‌‌سنجی کمپین بازاریابی بعدی شما
راهنمای شروع کسب‌وکار جدید ۷

هفت روش برای صحت‌‌سنجی کمپین بازاریابی بعدی شما

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۱:۰۰ | ۹ دقیقه

یادداشتی از شان باک درباره قوانین ساده موفقیت در برنامه بازاریابی

نوپانا: آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که یک کمپین بازاریابی داشته​ باشید که تماما شکست خورده باشد؟ بله، همه​ ما چنین تجربه‌​ای را داریم و وقتی چنین اتفاقی می‌​افتد، حسابی اعصابمان خراب می‌​شود. چرا که مقدار زیادی وقت، انرژی و پول هدر می​‌رود. اگر یک کتاب راهنما وجود داشت که به شما نشان دهد چطور می‌​توانید کمپین بعدی خود را قبل از شروع صحت​‌سنجی کنید، دوست داشتید آن را بخوانید؟ خبر خوب این‌​که اگر قوانین ساده​ زیر را دنبال کنید، احتمال این​‌که موفقیت به دست آورید بسیار بیشتر می‌​شود، حالا مهم نیست در چه رسانه​‌ای از برنامه​ بازاریابی خود استفاده کنید.

قانون اول: لیست مناسبی از جمعیت هدف تشکیل دهید

اگر در این مورد اشتباه کنید، هر کاری هم که انجام دهید فایده نخواهد داشت. مثلا اگر محصول شما به درد مردان ۵۵ سال یا بیشتر می‌​خورد و در عوض تبلیغ خود را برای مجله​ جوانان بفرستید، مطمئن باشید که برنامه​ تبلیغاتی شما حتی قبل از شروع شدن شکست خواهد خورد.

قانون دوم: شعار خود را متناسب با مخاطب تعریف کنید

به گزارش نوپانا، اگر با برنامه​ تبلیغاتی خود قصد دارید پزشکان را هدف قرار دهید و به جای «بیمار» از کلمه​ «مشتری» استفاده کنید، احتمالا پزشکان را از خود فراری خواهید داد. بسیار مهم است کلمات و شعار شما برای مخاطب خاصی که مد نظر دارید، جذاب و متقاعد کننده باشد.

قانون سوم: یک پیشنهاد هم اضافه کنید، ولی فقط یکی

هر برنامه​ تبلیغاتی باید یک پیشنهاد یا دعوت به اقدام هم در خود داشته باشد. حالا این می‌‌​تواند تخفیف روی خرید یا دانلود چیزی باشد که مشتری احساس می‌​کند در قبال ارائه​ مشخصات تماس خود، ارزشمند است. حالا پیشنهاد شما هر چی که هست، باید فقط یکی و کاملا روشن باشد.

قانون چهارم: شعار تبلیغاتی باید به اندازه​ بیان مزایا و دعوت به اقدام باشد

فکر می‌​کنید مردم پیام‌​های طولانی، آنلاین یا مکتوب، را نمی‌خوانند؟ این​طور نیست. فقط اگر پیام حوصله‌ ​سر‌بر باشد، کسی آن را نمی‌​خواند. اگر سراغ مخاطب اشتباه هم بروید، کسی شعار تبلیغاتی شما را نمی​‌خواند. اما اگر پیامی آگاهی​‌بخش و روشن به دست مخاطبی برسانید که حس می​‌کند شما پاسخ سوال‌​ها و خواسته‌هایش را دارید، آن وقت حاضر است حتی یک کتاب کامل را هم بخواند.

قانون پنجم: کاری کنید که پیامتان را باز کنند

اگر قرار است پیغام خود را از طریق پست بفرستید، باید به پاکت نامه هم توجه نشان دهید. مثلا یک پاکت رنگی معمولا با شانس بهتری برای باز شدن به نسبت یک پاکت ساده و سفید روبروست. یک مهر زنده و درجه یک هم احتمال باز شدن پاکت نامه را بیشتر می‌​کند. اگر بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام می​‌دهید، نرخ باز شدن پاکت برابر با نرخ کلیک روی لینک شماست. مهم نیست آنلاین بازاریابی خود را انجام دهید یا دستی، در هر صورت تمام تلاش شما باید به این هدف باشد که پیام دیده شود. هر کاری لازم است انجام دهید تا پاکت یا لینک شما باز شود.

قانون ششم: از رسانه‌‌​ها انتظار معجزه نداشته باشید

این یک اشتباه رایج است که بسیاری از افراد فکر می​‌کنند می‌تواند یک تبلیغ ساده بسازند و با آن فروش خود را بالا ببرند. با این​‌که این موضوع در مورد بعضی از صنایع درست است، اما بخش اعظم فروش این‌​قدر سرراست و ساده انجام نمی​‌‌شود. بیشتر ما تبلیغ می​‌کنیم تا یک بررسی یا یک پیش‌​فروش ساده و آزمایشی را انجام داده باشیم.

اینکه انتظار داشته باشیم یک کمپین تبلیغاتی از راه نامه یا اینترنت بتواند به فروش ۱۰هزار دلاری دست یابد، مثل این می​‌ماند که از آن انتظار معجزه داشته باشیم. به علاوه، تقریبا همه در تمام دنیا این را قبول دارند که جلبِ نظر خریدار در بلندمدت فایده​ بیشتری دارد و باید یک کمپین اضافی برای بالا بردن فروش هم به بازاریابی خود افزود.

قانون هفتم: آن‌‌‌​قدر پیگیری کنید تا مشتری یا بخرد، یا بمیرد، یا فرار کند

خیلی خوب، شاید دارم شلوغش می‌​کنم، ولی خودتان منظورم را می‌​فهمید. من زیاد دیده‌​ام که کسب‌​وکارها سرنخ​‌های خود را عجولانه رها می‌​کنند. آن​‌ها وقت و هزینه‌​​ خود را صرف این می​‌کنند که مشتریان احتمالی را جمع کرده و توجه آن​‌ها را به خود جلب کنند، اما بعد وقتی مشتری بلافاصله خرید نمی‌​کند، آن‌‌​ها را رها می‌‌​کنند. سال گذشته، ۲۷درصد از فروش​ شرکت من مربوط به مشتریانی می‌​شد که تقریبا ۱۲ ماه قبل‌​تر از ما کسب اطلاعات کرده بودند. بنابراین می​‌شود گفت که پیگیری فعالانه​ ما باعث شد میلیون​‌ها دلار سود به دست آوریم. پس معلوم می‌​شود که پشتکار همیشه جواب می‌​دهد.

نکته​ آخر

پیروزی‌​های کوچک را جشن بگیرید. وقتی یک کمپین تبلیغاتی جدید را شروع می​‌کنید، هدف این نیست که بلافاصله فروش را چند برابر کنید. اگر این اتفاق بیفتد که چه بهتر، اما راستش را بخواهید هر مقدار موفقیتی که به دست آوردید، باید برایتان کافی باشد. وقتی موفقیتی هر چند کوچک به دست آوردید، می‌​توانید پیشنهاد، پیام یا لیست مشتریان احتمالی خود را اصلاح کنید تا آن موفقیت کوچک تبدیل به یک فروش فوق​‌العاده شود.

منبع

(هم‌چنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)

برچسب‌ها: کمپین بازاریابی صحت‌‌سنجی کمپین بازاریابی بازاریابیشان باک برنامه بازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.