برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت سیزدهم:
ارزیابی مقایسهپذیر
به فرایند تعریف، تشخیص و تطبیق اقدامات و فرایندهای سازمانهای برجسته در سطح دنیا، بهمنظور افزایش عملکرد سازمان، ارزیابی مقایسهپذیر میگویند. ارزیابی مقایسهپذیر روشی سیستماتیک است که سازمانها به وسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را اندازهگیری و اصلاح کنند.
بهگزارش نوپانا، این روش با فراهمسازی چارچوبی برای سازمانها میتواند فعالیتهای مهم سازمان را مشخص کند. همچنین تشخیص وجه تمایز سازمان موجود با دیگر شرکتها، نشان میدهد که چگونه میتوان شکافهای موجود را پر کرد. ارزیابی مقایسهپذیر در واقع ابزاری برای بهبود مستمر یک کسبوکار است. این روش میتواند توسط انواع سازمانهای تولیدی و خدماتی به کار گرفته شود.
ارزیابی مقایسهپذیر، بهمنظور کسب اطلاعاتی از فرایند مستمر اندازهگیری در برابر فرایندهای سازمانهای پیشرو است که میتواند به عملکرد سازمان مورد نظر سرعت بدهد. ارزیابی مقایسهپذیر فرایندی پیوسته از ارزیابی محصولات و خدمات است که در مقایسه با رقبای اصلی و یا شرکتهایی که به عنوان پیشگام مطرح هستند، انجام میشود. در واقع ابزاری موثر در دست مدیران است که در جهت بهبود فرایندهای کاری صورت میگیرد.
ارزیابی مقایسهپذیر که با نام الگوبرداری از بهترینها شناخته میشود، تکنیکهایی را معرفی میکند که میتوان با آنها شکاف موجود بین یک سازمان تا سازمان دیگر را پر کرد یا به حداقل رساند.
(همچنین بخوانید: برنامهنویسان چه عادتهای غذایی نادرستی دارند؟)
سند برند
سند برنامهریزی ایجاد یک برند را سند برند مینامند. این سند، اهداف کوتاهمدت و بلندمدت، چشمانداز رقابت، توانمندیهای فعلی، زمانبندی و بودجه را مشخص میکند. این سند تضمینکننده مشارکت و همسویی تمامی ذینفعان در ایجاد تغییرات آتی در برند است. همچنین قرار گرفتن برند در موقعیت مناسب برای ایجاد هرگونه تغییرات اساسی را نیز شامل میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده