بسیاری از کارآفرینان، موفقیت را با نشانههایی ظاهری از آن میشناسند؛ در حالی که معیار سنجش موفقیت واقعی خوشحالی، سلامتی و ثروت است.
نوپانا: بسیاری از کارآفرینان، موفقیت را با خودروی گرانقیمت، خانهای رویایی در کنار ساحل و ساعت مچی چند هزار دلاری میسنجند؛ در حالی که معیار سنجش موفقیت واقعی خوشحالی، سلامتی و ثروت است. در ادامه به بررسی سه دلیل عدم موفقیت کارآفرینان و راهحلهای جلوگیری از آن خواهیم پرداخت:
ناکامی در شناخت ناخودآگاه
همه ما دارای یک درجه تنظیم هستیم؛ دقیقا مثل ترموستات خودرو. اگر درجه ما مقدار خیلی زیاد یا خیلی کم را نشان دهد، به صورت خودکار تلاش میکنیم از محدوده عدم آسایش خود خارج شویم و تلاش کنیم وضعیت موجود را بهبود بخشیم. به عنوان مثال در صورت کاهش بیشازحد درآمد، تلاش میکنیم به نحوی وضعیت درآمدزایی خود را بهبود دهیم.
راه حل:
باید ناخودآگاهی خود را به خودآگاهی تبدیل کنید. بهاین منظور با دوری از تنظیمات داخلی خودکار (مثل ترموستات) باید رفتار خود را بهتر بشناسید و از در جا زدن خود جلوگیری کنید. در واقع باید به جای فرار از ترس، اضطراب، عصبانیت و بیتفاوتی خود، آنها را بپذیرید. به عنوان مثال، وقتی که پس از کم کردن پنج کیلو وزن، دچار تنبلی و سکون میشوید، خودتان را دریابید و اجازه ندهید آن بخش ناخودآگاه وجودتان شما را مجبور به نشستن و سکون کند. در نهایت یک هدف معقول را برای خود مشخص کنید تا بتوانید با یک تلاش منطقی به آن دست پیدا کنید.
شکست در ایجاد محیط مطلوب
اگر در محیط نامطلوب کار کنید و دائم مجبور شوید که انرژی خود را برای بهبود شرایط محیط صرف نمایید، به عنوان یک کارآفرین نمیتوانید به هدف خود دست یابید.
راه حل:
تلاش کنید جواب سوالات زیر را بیابید و بر اساس آنها محیط اطراف خود را بهبود بخشید:
ـ افراد دیگری که در کنارشان کار میکنید، چگونه محیطی را در اطرافتان ایجاد کردهاند؟
- چه احساسی در مورد محیط کارتان دارید؟ آیا در آن احساس الهامبخشی برای ابداعات خود میکنید یا حس میکنید در تنگنا قرار گرفتهاید؟
- آیا وقت خود را در محیطهایی صرف میکنید که میتوانند به هدف نهایی شما آسیب بزنند؟
تنها با انتخاب یا تغییر آگاهانه محیط اطرافتان، میتوانید به معیارهای سنجش موفقیت، یعنی خوشحالی، سلامتی و ثروت برسید.
شکست در هدفگذاری صحیح
بسیاری از افراد دلیل هدف را متوجه نمیشوند. آنها تصور میکنند که هدف به منظور دستیابی به یک چیز خاص مثلا خودرو یا خانه گرانقیمت است.
هدف نباید دستیابی به یک چیز خاص باشد؛ بلکه باید موجب شادی و سلامتی بیش از پیش شما شود و نیز شما را به ثروت برساند.
راهحل:
- به جای انتخاب هدفی که انرژی شما را هدر میدهد، هدف انگیزهبخشی را انتخاب کنید که موجب انرژی بیشتر شما میشود.
- به جای اینکه برای اهداف بلندمدت برنامهریزی کنید، بر اساس دورههای کوتاهمدت (مثلا ۹۰ روزه) هدفگذاری کنید.
- دیدگاه، ارزشها و ماموریت شخصی خود را در هدفگذاری مشخص نمایید.
- علاوه بر اینکه در نهایت به دنبال کسب درآمد هستید، لذت روح و فکر خود را نیز در هدف نهایی مد نظر قرار دهید.
(همچنین بخوانید: ویژگیهای ضروری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق)