راز راهبری موفق مدیرعامل مایکروسافت چیست؟
کلید طلایی مدیریت موفق؛ ۷

راز راهبری موفق مدیرعامل مایکروسافت چیست؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۱ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، کلید موفقیت خود در این شرکت و کلید موفقیت هر مدیری را ویژگی منحصربه‌فردی می‌داند که این روزها اهمیت بسیاری دارد.

نوپانا: ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، به‌خوبی می‌داند چگونه در برابر چالش‌ها بایستد. در سال ۲۰۱۴ بود که او به سمت مدیرعاملی مایکروسافت انتخاب شد؛ شرکتی که در آن زمان با میراث بزرگی به‌عنوان غول صنایع کامپیوتر خانگی فعالیت می‌کرد. در آن زمان این شرکت با چالشی بزرگ‌تر برای دوران پس از عصر کامپیوتر خانگی دست‌به‌گریبان بود؛ همچنین با سلسله‌مراتب اداری، عدم موفقیت و مشکلاتی که مدیرعامل قبلی مایکروسافت یعنی استیو بالمر از خود به‌جای گذاشته بود، دست‌وپنجه نرم می‌کرد. این مشکلات به حدی زیاد بودند که بالمر مجبور شد به خاطر آن‌ها زودتر از برنامه‌ریزی انجام‌شده، بازنشسته شود.

می‌توان گفت تاکنون نادلا توانسته است نمره بسیار بالایی در کارایی خود به دست بیاورد. مهم‌ترین دستاورد او ساخت یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های ابری موجود در سراسر جهان است. نادلا توانست فرهنگ این شرکت را تقویت کند و ارزش سهام آن در بازار اوراق بهادار را به میزان ۶۰درصد بهبود بخشد. این بهبود به‌اندازه‌ای چشم‌گیر بود که ارزش هر سهم مایکروسافت به بالاترین میزان ثبت‌شده در تاریخ این شرکت رسیده است.

با این تفاسیر، نادلا کدام ویژگی را عامل موفقیت خود در راهبری می‌داند؟ پاسخ او به این سوال ممکن است برای شما غافلگیرکننده باشد: همدلی. او در کتاب جدید خود به نام «دکمه ریفرش را فشار بدهید» درباره اهمیت ویژگی منحصربه‌فردی به نام همدلی سخن گفته است.

بر اساس گفته‌های او این ویژگی در دنیای امروزی ارزش بیشتری پیدا کرده است؛ دنیایی که در آن سیل فناوری می‌تواند وضعیت موجود را در سطحی متفاوت از هر آنچه پیش‌ از این دیده‌اید، تخریب کند.

(همچنین بخوانید: راهبری به عمل است نه سخن)

ساتیا نادلا

همدلی برای نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت، بسیار سودمند بوده است. این ویژگی او را تهییج کرده است که به کارمندان خود قدرت بدهد. برای مثال هنگامی که یک نفر می‌خواهد به‌صورت مستقیم از روی تلفن خود پرینت بگیرد، قابلیت انجام این کار در همان لحظه به او اعطا می‌شود.

همچنین در ابتدای انتصاب نادلا به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی، همدلی، او را از برداشتن گام‌های اشتباهی که می‌توانستند به مشکلاتی بزرگ منتهی شوند، باز داشت. در طول یک رخداد عمومی از او خواسته شد درباره بانوانی که برای درخواست افزایش حقوق خود با مشکل روبه‌رو هستند، نصیحتی ارائه کند. پاسخ او به این درخواست این بود: «موضوع واقعی درخواست برای افزایش حقوق نیست؛ بلکه این است که بدانید و ایمان داشته باشید که سیستم به شما افزایش حقوق مناسب را ارائه خواهد داد.»

نادلا در مصاحبه‌ای با نشریه‌ خانه‌داری شرح داد که چگونه همدلی را پس از تولد بزرگ‌ترین فرزندش که زین نام دارد، فراگرفته است. زین از خفگی در دوران جنینی رنج برده بود و درنتیجه به بیماری فلج چهار اندام (Quadriplegic) مبتلا است و قابلیت‌های ارتباطی بسیار محدودی دارد و به‌صورت رسمی نابینا به‌حساب می‌آید. نادلا درباره این ماجرا می‌گوید: «پس از زین، همه‌چیز برای من شروع به تغییر کرد. این موضوع تاثیری عمیق بر نحوه تفکر، مدیریت و درک من از مردم داشت.»

زین که اکنون ۲۱ سال سن دارد، در آن زمان یک چالش بزرگ برای نادلا و همسرش آنو بود. همسر نادلا در ابتدای کار با این فکر دست‌به‌گریبان بود که آیا او کاری کرده است که منجر به معلولیت‌های یادشده برای زین شده است یا اینکه آیا به‌اندازه کافی برای او تلاش می‌کند یا خیر. نادلا در ادامه مصاحبه یاد شده گفت: «آنو در تمامی فرایند چیزهایی که برای زین رخ داده بود، عمیقا موضوعی را به من یاد داد: چگونه خودم را ببخشم. هیچ یک از ما کامل نیستیم. وقتی که شما به درکی عمیق‌تر می‌رسید، دیگر به‌سرعت دیگران را قضاوت نخواهید کرد، شنونده بهتری خواهید شد و می‌توانید به‌جای تمرکز بر نقاط ضعف دیگران، نقاط قوت آن‌ها را تقویت کنید.»

این چهارچوب فکری، می‌تواند به هر راهبری کمک کند و یکی از مواردی است که اکثر ما هنوز آن را فرا نگرفته‌ایم.

(همچنین بخوانید: مدیران قدرتمند چه می‌کنند؟)

منبع

برچسب‌ها: موفقیت مدیریتسبک زندگیهمدلیمایکروسافتساتیا نادلا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.