نگرش مشتریان درباره برند خود را بشناسید
شروعی برای برندسازی (قسمت هشتم) ۷

نگرش مشتریان درباره برند خود را بشناسید

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت هشتم:

نگرش

ارزیابی پایه از یک کالا یا موضوع را نگرش می‌نامند. نگرش ممکن است برندها، محصولات، خدمات، افراد و آنچه را که در اثر تجربه مصرف‌کننده شکل می‌گیرد یا آنچه را که مصرف‌کننده درباره محصول می‌شنود را پوشش‌ دهد.

خصوصیات

به‌گزارش نوپانا، صفات شامل مشخصات یک شرکت، محصول و یا یک خدمت خاص است. صفات می‌توانند مثبت، منفی‌ و یا احساسی (احساسی که به مصرف‌کننده دست می‌دهد) باشند. صفات، قابل اندازه‌گیری هستند و می‌توانند در مقابل سایر رقبا از طریق ارزیابی مشخص شوند. تحقیقات‌ بازار بر درک مهم‌ترین و قوی‌ترین صفات محصول و خدمات یک برند تمرکز ‌‌دارد که همین امر منجر به تبدیل‌‌ نام شرکت به یک برند معتبر می‌شود.

سنجش مخاطب

سنجش مخاطب به بررسی عادات رسانه‌ای مصرف‌کننده که شامل تماشا کردن، خواندن و گوش‌ دادن است، می‌پردازد. سنجش مخاطب، روند رفتار مخاطب را دنبال می‌کند و این سنجش یا در طول زمان و یا در بازه‌های زمانی مشخص اتفاق می‌افتد. نتیجه‌گیری‌های انجام‌ شده از گذشته تاکنون بر اساس بررسی رفتار مصرف‌کننده بوده است، اما امروزه شامل بررسی رضایتمندی مشتریان نیز می‌باشد. هدف از این ارزیابی تشخیص نگرش و یکپارچگی محصولات با سنجش‌ها است.

(همچنین بخوانید: چرا بعضی در مدیریت کارهایشان موفق‌تر هستند؟)

ممیزی‌ برند

رسیدگی جامع، مستقل وعملکرد دوره‌ای از یک سازمان را ممیزی‌ برند می‌نامند. ممیزی‌ برند به‌طور خاص به تحقیق و بررسی در خصوص عملکرد، ارتباطات داخلی و خارجی و همچنین به تجربه  مشتریان از یک برند می‌پردازد. ممیزی برند، نتایج مزیت‌های رقابتی و فرصت‌های بازار را مشخص می‌کند. ممیزی، آمیزه‌ای از عمل و هنر است که داده‌های کمی و کیفی استخراج‌ شده بر اساس استراتژی برند و تجارت را به خدمت می‌گیرد.

قسمت پیشین:

قسمت هفتم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندینگبرندسازیمشتریممیزی برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.