چگونه یک روان‌پریش را استخدام نکنیم؟
راه‌های شناخت روان‌پریش‌ها ۸.۳

چگونه یک روان‌پریش را استخدام نکنیم؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۶:۰۴ | ۷ دقیقه

تعداد روان‌پریش‌ها بسیار کم است، اما وجود یکی از آن‌ها برای کسب‌وکار شما بسیار خطرناک است.

نوپانا: بسیاری از مردم شیفته دیدن خشونت‌‌های افراد روانی در قالب سریال‌هایی مانند «دکستر»،  «ذهن‌های مجرم» و پیش‌تر از آن‌ها فیلم «روانی» آلفرد هیچکاک می‎شوند. حتی به اخبار جنایی تلویزیون مخاطب بیشتری دارد. بالطبع موارد بدون خشونت بیننده آنچنانی ندارند. مواردی مانند تحمیل فشار در جهان شراکت، روی دست کسی هزینه گذاشتن و این گونه فضاهای ظاهرا معمولی.

ساختار شرکت‌های بزرگ به گونه‌ای است که معمولا به‌ندرت پیش می‌آید که از رفتارهای دیوانه‌وار آسیب ببینند. کلید این مسئله در ابتدای کار آن‌ها است. یعنی زمانی که قصد استخدام دارند. پس در وهله اول باید دانست که چگونه می‌شود از ورود این افراد به کادر شرکت پیش‌گیری کرد.

تقریبا در بین صدنفر یک نفر روان‌پریش هست. پس دور از ذهن نیست که هرکدام از کسانی که برای استخدام می‌آیند، یکی از آن‌ها باشد.

این افراد ظاهر عجیب و غریبی ندارند و ممکن است کاملا عادی جلوه کنند و یا حتی در مصاحبه از سایر افراد بهتر و با تسلط بیشتری عمل کنند. اما چندین الگوی رفتاری برای شناخت آن‌ها وجود دارد:

مشکلات هیجانی

عدم ثبات هیجانی، اولین تفاوت آن‌ها با افراد معمولی است. آن‌ها در تمام زمینه‌ها یا زمینه‌ای خاص دچار محرومیت هیجانی هستند. این مسئله باعث می‌شود در مشکلات همدلی نداشته باشند و مستعد رفتارهای ضد اجتماعی باشند. مشکل هیجانی با یک مصاحبه مشخص نمی‌شود چون تا حدودی نیاز به تخصص دارد. اما اگر مد نظر باشد، می‌توان حداقل نشانه‌هایی از آن را دریافت کرد.

 روش توصیف آن‌ها از دیگران بسیار مهم است. این‌که آن‌ها برای او افراد موفقی هستند یا تنها بخشی از یک سیستم هستند. افراد روان‌پریش به دیگران نگاه ابزاری دارند و آن‌ها را کسانی می‌بینند که در رسیدن به هدف شان، کمک می‌کنند یا برعکس بی‌فایده‌ هستند. یعنی نگاهی منفعت‌طلبانه دارند و دیگران را در رابطه با خودشان تعریف می‌کنند. در توصیفات آن‌ها ارتباط هیجانی با دیگران بسیار کم‌رنگ است یا وجود ندارد.

فقدان برنامه روشن

افراد روان‌پریش معمولا برنامه خاصی برای آینده ندارند. پس نبود برنامه و اهداف روشن یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد است. به تاریخچه کاری آن‌ها توجه کنید. عدم ثبات در مسیر کاری، نشانه‌ای است که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. آن‌ها معمولا درصدد رفع نیازهای فوری هستند و توجه آن‌چنانی به مفاهیمی هم‌چون رشد هیجانی و شخصییتی، تعادل کاری و انسان‌دوستی ندارند.

روایت‌های متفاوت

اگر فرد روان‌پریش با چند‌نفر در زمان‌های مختلفی مصاحبه کند، به احتمال زیاد داستان‌های مختلفی از او خواهید شنید. نحوه برخورد او با هرکدام  از مصاحبه کننده‌ها نیز مهم است. به جزییات تعاملات این افراد دقت کنید. دلیل این اتفاق سطح هوش آن‌ها است که معمولا از میانگین جامعه پایین‌تر است.

زبان اختصاصی

یادتان باشد این افراد اغلب روی پایین‌ترین سطح نیازها تمرکز دارند؛ بقا، گرسنگی، پول و غیره. به ادبیات آن‌ها دقت کنید، زیرا بازنمود ذهن آن‌ها است. شناخت مدل پاسخ‌دهی به سوالات، و همچنین زبان بدن نیز مهم است. افراد روان‌پریش معمولا در صحبت‌هایشان از الگوی «علت ومعلول» استفاده می‌کنند. همچنین قبل از جملات از آواهایی مانند «هوم» یا «آه» زیاد استفاده می‌کنند و با تاخیر پاسخ می‌دهند.

اگر به مورد مشکوکی برخورد کردید حتما با یک متخصص مشورت کنید. شناخت این افراد می‌تواند شما، کسب‌وکار و اعضای تیم را از شکست و آسیب نجات دهد.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارسلامتفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا