شایستگی خود را نشان‌دهید
قسمت هشتم ۷

شایستگی خود را نشان‌دهید

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

صفر تا صد اصول و فنون مذاکره حرفه‌ای ویژه استارت‌آپ‌ها

نوپانا: هدف و رسالت هر مذاکره، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح، انگیزه انسان‌هاست. به‌دلیل گسترش دامنه زندگی اجتماعی، ارتباطات، متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است و به تبع آن مذاکرات دشوارتر می‌شود.

وقتی‌که طرف مقابل از قدرت بیشتری برخوردار است

چنان‌چه طرف مقابل دارای توپ‌های رزم قوی‌تری است، آیا می‌خواهید مذاکرات را به صورت جنگ بین توپ‌ها در‌آورید؟ هرقدر طرف مقابل از نظر فیزیکی یا اقتصادی قدرتمند‌تر به نظر برسد، نفع شما بیش‌تر در این است که مذاکرات را روی منطق و شایستگی‌ها ببرید. جایی که آن‌ها دارای عضلات قوی هستند و شما متکی بر اصول هستید هر قدر بتوانید نقش اصول را در مذاکرات مهم‌تر کنید، نتایج حاصل بیشتر به نفع شما خواهد‌ بود.

داشتن بهترین توافق حاصل از مذاکرات می‌تواند به شما کمک‌ کند که بر اساس منطق و شایستگی‌ها مذاکره‌کنید. شما می‌توانید منابعی را که در اختیار دارید، با بهبود بخشیدن به بهترین توافق حاصل از مذاکره که برای خود طراحی کرده‌اید، به‌صورت قدرتمندی در مذاکره از آن استفاده‌ کنید. از دانش، آگاهی، وقت، پول، ارتباطات با دیگران و دانستنی‌ها خود برای تدبیر‌کردن بهترین راه‌ حل، مستقل از موافقت طرف مقابل استفاده‌ کنید. هر اندازه راحت‌‌تر و خوشحال‌تر بتوانید وارد اتاق مذاکره بشوید، توان و قدرت شما برای اثر‌ گذاشتن روی نتایج حاصل از مذاکرات بیشتر خواهد بود.

به‌گزارش نوپانا، بنابراین توسعه بهترین توافق حاصل از مذاکرات نه تنها شما را قادر خواهد‌ ساخت که دریابید حداقل توافق مورد انتظارتان چه می‌تواند باشد، بلکه می‌تواند این حداقل را افزایش‌ دهد. توسعه بهترین توافق حاصل از مذاکرات موثرترین سلسله اعمالی است که می‌تواند، در برابر مذاکره‌ کننده‌ای که از شما قوی‌تر به‌ نظر می‌رسد، انجام‌ گیرد.

در پایان جلسه نظر‌خواهی ‌کنید

۱.از جمع پیشنهاد‌های یادداشت‌ شده، امیدوار کننده‌ترین آن‌ها را مشخص‌ کنید. آن‌گاه با حذف قاعده «انتقاد ممنوع» بهترین آن‌ها را انتخاب‌ کنید. هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده‌اید. تنها پیشنهادات بهتر را برای بررسی بیشتر انتخاب می‌کنید. پیشنهاد‌هایی را که به اعتقاد شرکت‌کنندگان بهتر هستند، انتخاب‌ کنید.

۲.پیشنهاد‌های امید‌وار‌کننده را زیر ذره‌بین بگذارید. پیشنهاد‌ی را که به‌نظر جالب‌تر می‌رسد، انتخاب کنید. برای کارساز‌تر شدن آن، چه کاری از شما ساخته است؟ چه اصلاحی می‌توانید درنظر بگیرید؟ در این مرحله وظیفه شما است که تا می‌توانید بر جذابیت پیشنهاد بیافزایید. با گفتن عباراتی مانند: «خوبی این پیشنهاد این است که...» و آیا بهتر نمی‌شد اگر...؟ پیشنهاد را گسترش‌ دهید.

۳.برای ارزیابی پیشنهادات و تصمیم‌گیری زمانی را تعیین‌ کنید. قبل از اتمام جلسه پیشنهاد‌های بهتر را فهرست‌ کنید و زمانی را برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب بهترین آن‌ها برای ارائه در جلسه مذاکره مشخص نمایید.

قسمت پیشین:

قسمت هفتم

*برگرفته از کتاب «اصول‌ و فنون مذاکره» به نوشته راجر فیشر – ویلیام یوری

برچسب‌ها: اصول مذاکرهصفر تا صد اصول و فنون مذاکرهمذاکره حرفه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.