۱۷ استارت‌آپ موفق که تقریبا از صفر شروع کرده‌اند
خطر کنید تا ثروتمند شوید ۸.۷

۱۷ استارت‌آپ موفق که تقریبا از صفر شروع کرده‌اند

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۶/۲۴ - ۱۲:۰۰ | ۱۱ دقیقه

در مورد استارت‌آپ‌های فناوری‌محور، داشتن شجاعت برای ادامه‌ راه، معمولا منجر به موفقیت‌های چشمگیر در آینده می‌شود.

نوپانا: می‌گویند ثروت به سراغ کسی می‌رود که اهل خطر کردن باشد. در مورد استارت‌آپ‌های تکنولوژیک که دقیقا همین‌طور است؛ در بسیاری از موارد، داشتن شجاعت برای ادامه‌ راه، بدون هیچ حمایت بیرونی معمولا منجر به موفقیت‌های چشمگیر در آینده می‌شود. با این وجود، تلاش برای افزایش کمک‌های مالی از استارت‌آپ‌های جهان در حال افزایش است – گزارش سالانه‌ «گرایشات مالی استارت آپ‌ها، ۲۰۱۶» ـ نشان داده است که در نیمه‌ دوم این سال، برنامه‌های حمایت مالی به نسبت شش ماه اول این سال ۵/۵ درصد افزایش داشته‌اند. 

اما این روز‌ها، واقعیت حاکم بر اکثر کسب‌وکارهای تکنولوژیک این است که می‌توان کار را از صفر نیز شروع کرد. در ادامه ۱۷ استارت‌آپ موفق معرفی شده‌اند که تقریبا بدون هیچ‌گونه کمک مالی بیرونی یا سرمایه‌ اولیه، کار خود را آغاز کردند: 

۱۷. اسکیل‌فکتوری (The Scale Factory)

این استارت‌آپ ابزارهای متن باز و رویکرد دیووپیس (DevOps) را با بستری مشخص برای تیم‌های نرم‌افزاری امروزی ترکیب می‌کند. این شرکت هشت سال پیش تاسیس شده است و همچنان بدون سرمایه‌گذاری بیرونی به کار خود ادامه می‌دهد.

۱۶. میل‌شیک/لینک‌تکسیتینگ (MailShake/LinkTexting)

این اپ، بستری برای ایمیل موبایلی و بازاریابی محتوایی است که روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بار مورد دانلود قرار می‌گیرد. این شرکت از طرف بنیان‌گذار خود حمایت می‌شود و در این استارت‌آپ از سرمایه‌گذاری بیرونی یا حامی مالی خبری نبوده است.

۱۵. لیتموس (Litmus)

این بستر بازاریابی ایمیلی و تست UX به سازمان‌ها اجازه می‌دهد که برنامه‌ تست وبی/ایمیلی خود را روی چند دستگاه دنبال کنند. این شرکت که سال ۲۰۰۵ تاسیس شد، در یک آخرهفته و با استفاده از یک کامپیوتر دست‌دوم و ۸۰۰ دلار پول نقد به راه افتاد. امروزه، برندهای معروفی مانند jetBlue  ،Zillow ،National Geographic و Salesforce از این راهکار مستقر در کمبریج برای بازاریابی ایمیلی خود استفاده می‌کنند.

۱۴. اپتیمو (Optimove)

این شرکت یک راهکار بر پایه‌ SaaS برای اتوماسیون بازاریابی حفظ مشتری ارائه می‌دهد و در حال حاضر بیش از ۲۵۰ برند مشتری‌محور، شامل 1-800 Flowers ،Chubb ،Freshly Adore Me ،Bethesday و eBags از آن استفاده می‌کنند. این شرکت شش سال با هزینه‌ داخلی اداره می‌شد تا این‌که در نهایت ۲۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کرد تا دست به گسترش کسب‌وکار خود بزند.

(همچنین بخوانید: قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید)

 ۱۳. گرس‌هاپر (Grasshopper)

این تلفن VoIP به دلیل هزینه‌ آبونمان کمتر و فرآیند ثبت‌نام آسان، از رقبا جلو افتاده و از سوی مراکزی مثل CNN ،Forbes، وال‌استریت ژورنال و Inc. 500 مورد تحسین قرار گرفته است. این شرکت توسط دو دانشجو راه‌اندازی شد که هیچ هزینه‌ بیرونی یا سرمایه‌گذاری بیرونی دریافت نکردند.

۱۲. پینت‌نایت (Paint Nite)

این بستر آنلاین به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌هایی محلی را پیدا کنند که هنر را با سرگرمی ترکیب می‌کند. بنیان‌گذاران شرکت موفق شده‌اند از طریق مدل نوآورانه‌ خود از سرمایه‌گذاری بیرونی بی‌نیاز باشند و یک سال پیش از دریافت سرمایه، ۳۰ میلیون دلار سود کنند.

۱۱. آدافروت‌اینداستیریز (AdaFruit Industries)

این استارت‌آپ یکی از فروشگاه‌های اینترنتی بسیار مشهور با ۸۵ کارمند و ۳۳ میلیون دلار سود سالانه بوده است. این شرکت توسط یک دانشجوی ام‌آی‌تی و بدون هیچ بودجه‌ای راه‌اندازی شد که متوجه یک فرصت بازاری مناسب برای ارائه‌ بسته‌های محصول با قیمت مناسب شده بود.

۱۰. سنتسی (Scentsy)

این سایت مقصد نهایی تمامی شمع‌های معطر است – ظاهرا این شرکت سالی ۴۵ میلیون دلار سود تولید می‌کند. موسسان این شرکت هزینه‌ آن را از جیب داده‌اند و به جای بازاریابی پولی، از فروش شخصی محصول خود برای معرفی شرکت استفاده می‌کنند.

۹. شوپو (ShowPo)

این مورد یک پورتال و فروشگاه اینترنتی مد و لباس است که از همه جهت به موفقیت دست یافته است: این شرکت در سال ۲۰۱۵ سودی برابر با ۱۰ میلیون دلار را ثبت کرد (آن هم با ارسال محصول به ۵۰ کشور مختلف) و ادعای بیش از یک میلیون دنبال‌کننده (فالوئر) در اینستاگرام را هم دارد. موسس این شرکت هزینه‌ ۴۰ هزار دلاری آن را شخصا پرداخت کرد و شرکت را در سال ۲۰۱۰ در گاراژ پدرومادرش به راه انداخت.

۸. گوفاندمی (GoFundMe)

این استارت‌آپ یک بستر تامین هزینه‌های اشتراکی است که به کاربران اجازه می‌دهد پول جمع کنند یا از برنامه‌های مختلف حمایت مالی به عمل آورند. بنیان‌گذاران شرکت موفق شدند شخصا هزینه‌های شرکت را بپردازند تا زمانی که ارزش آن به ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

۷. اسپارک‌فان (SparkFun)

مانند AdaFruit، این استارت‌آپ نیز یک پورتال اینترنتی پیشرو مربوط به وسایل و قطعات الکترونیکی است – این شرکت سالانه ۳۲ میلیون دلار سود دارد و ۱۵۴ کارمند هم دارد. موسس این شرکت آن را در خوابگاه دانشگاه، بدون هیچ حمایت مالی بیرونی راه‌اندازی کرد.

۶. ایوانتو (Envato)

این استارت‌آپ یک شرکت پیشرو در بازارهای دیجیتال متعلق به محصولات خلاقانه است. برخی از مشتریان آن ThemeForest ،AudioJungle و GraphicRiver هستند. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ به سود ۵۰ میلیون دلاری با یک جامعه‌ کاربری ۶ میلیون نفری رسید به عنوان شرکتی که با سرمایه‌ شخصی ۹۰ هزار دلاری و در گاراژ شروع به کار کرده است.

۵. کانورکیت (ConvertKit)

این استارت‌آپ بستر بازاریابی ایمیلی است و مخصوص وبلاگ‌نویس‌های حرفه‌ای است که با سرمایه‌ شخصی پنج هزار دلاری، در عرض ۲۰ ساعت کار در یک آخرهفته به راه افتاد. امروزه، این بستر ویژه، سهم بازاری شرکت‌های بزرگی مثل Mailchimp و GetResponse را از آن خود کرده است.

۴. کلیک‌فانلز (ClickFunnels)

این بستر به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی صفحات وب شخصی شده برای گونه‌های مختلف بازاریابی را ایجاد کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ و با هزینه‌ شخصی موسس آن راه‌اندازی شد و در حال حاضر ماهانه ۱/۵ تا ۲ میلیون دلار سوددهی دارد. 

۳. بازسامو (BuzzSumo)

این بستر محبوب برای بازاریابی محتوایی به کاربران اجازه می‌دهد تا موضوعات محبوب و پرطرفدار را برای تولید بیشترین ترافیک ممکن، در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب کشف کنند. این شرکت بدون کمک سرمایه‌گذاران بیرونی راه‌اندازی شد – و ۱۲ ماه بعد، سود آن از مرز ۲/۵ میلیون دلار گذشت.

۲. جانگل‌اسکات (Jungle Scout)

این برنامه تحقیقات محصول به کاربر اجازه می‌دهد تا فرصت‌های فروش مناسب را بر اساس معیارهای اینترنتی مانند آمار بازدیدکنندگان، فروش و سود تخمینی و... شناسایی کند. موسس شرکت هزینه‌ راه‌اندازی این استارت‌آپ را شخصا پرداخت کرد و کمتر از دو سال بعد از آن، شرکت به سود ماهانه ۸۰۰ هزار دلار را رسید.

۱. سیمپلی‌سیف (SimpliSafe)

این سیستم محافظتی منازل در حال حاضر صدها هزار مشتری دارد؛ شرکت صدها میلیون دلار سود به دست آورده است و اخیرا توانسته ۵۷ میلیون دلار سرمایه‌ حمایتی از Sequoia دریافت کند. بنیانگذار شرکت برای هشت سال، تمام هزینه‌های آن را پرداخت می کرد تا زمانی که کسب‌وکارش به موفقیت دست یافت.

بررسی این ۱۷ استارتاپ نشان از این نکته دارد که کارآفرینان برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود ملزم به صرف پول و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت نیستند. برای بنیان‌گذاران این استارتاپ‌ها، علاقه و تعهد به مراتب موثرتر از سرمایه‌ اولیه عمل کرده است.

(همچنین بخوانید: میلیونر خود ساخته شوید)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاریراه‌اندازی کسب‌وکارخطرپذیریاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.