اگر شما بودجه لازم جهت استخدام گرافیست را در کسبوکار خود ندارید، برای طراحی گرافیکهای خود مجبور هستید خودتان دست به کار شوید و از سادهترین ابزارها برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.
نوپانا: انسان یک موجود بصری است و اطلاعات مکتوب و زبانی که او دریافت میکند هیچگاه تاثیرگذاری دادههای بصری را نخواهد داشت. در حقیقت، ۹۰ درصد اطلاعاتی که وارد مغز ما میشود، بصری هستند؛ با این حال، تمرکز شما بر استراتژی محتوای بصری میتواند هزینه زیادی را به پروژه تحمیل کند و شاید شما نتوانید یک طراح تماموقت، پارهوقت یا مستقل را برای طراحی گرافیکی کسبوکار خود استخدام کنید.
اما نگران نباشید! شما میتوانید طراح گرافیک کسبوکار خود باشید! میتوانید همه کارها را، از انتشار پست در رسانههای اجتماعی گرفته تا اینفوگرافیک و کتاب الکترونیک و پوستر را با استفاده ابزار مناسب، خودتان طراحی کنید.
اگر گوش شما اطلاعاتی را از طریق شنیداری دریافت کند، سه روز بعد، تنها ۱۰ درصد از آن در خاطرتان خواهد ماند؛ اما اگر تصویر مناسبی با همان اطلاعات همراه شود، سه روز بعد، ۶۵ درصد از آن اطلاعات را به یاد میآورید.
به همین جهت ۷۴ درصد از بازاریابان رسانهای از محصولات بصری استفاده میکنند و وبلاگنویسان و سازندگان ویدیو در مراتب بعدی قرار میگیرند.
اینفوگرافیکها سه برابر بیشتر از سایر محتواهای شبکههای اجتماعی مورد استقبال قرار میگیرند و در حجم بالاتری به اشتراک گذاشته میشوند.
(همچنین بخوانید: چرا بازاریابی در مواردی ناخوشایند و وحشتآور است؟)
در زیر به معرفی هفت ابزار مناسب میپردازیم که به افراد غیر متخصص کمک میکند اشکال بصری چشمگیری را طراحی کنند:
۱. کالرز (Coolors)
این ابزار یکی از آسانترین ابزارها برای طراحی قالبهای رنگی است. اگر میخواهید برند محصولی را از صفر خلق کنید، باید از یک پالت رنگ شروع کنید. بدون مهارت طراحی، شاید یافتن و انتخاب رنگ مناسب سخت باشد؛ اما با کالرز، کافی است دکمه اسپیس (Space) روی کیبورد را فشار دهید تا گزینههای بیشماری از رنگهای مکمل به شما پیشنهاد شود. اگر رنگی را در گروهی دیدید و از آن خوشتان آمد، میتوانید آن را قفل کنید و بقیه را بهطور مرتب عوض کنید تا ترکیب رنگی مورد نظر خود را به دست آورید.
کافی است کدهای رنگی مورد نظر را کپی کنید، آنها را در ابزار طراحی خود بچسبانید (Paste) تا بتوانید از آنها در همهجا استفاده کنید.
۲. تایپ جنیوس (Type Genius)
حالا که پالت رنگی خود را انتخاب کردید، باید فونت مناسب را نیز پیدا کنید تایپ جنیوس مانند کالرز یکی از سادهترین ابزارها برای کاربران هستند. این ابزار به شما اجازه میدهد بهترین فونت را در کنار هم قرار داده و ترکیبی از فونتها و طرحهای مورد نظر را انتخاب کنید.
۳. پکسلز (Pexels)
رنگ و فونت انتخاب شد. حالا نوبت انتخاب تصویر است! پکسلز ابزاری است که بهترین مجموعههای تصاویر رایگان را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار میدهد. کافیست موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید و نتایج جستجو را در میان محتوای رایگان ببینید و گزینه مورد نظر خود را دانلود کنید. در کنار موارد رایگان، برنامه به شما انتخابهای پولی نیز پیشنهاد میدهد. شما میتوانید با عکسهای رایگان شروع کنید و اگر به مشکلی برخوردید، میتوانید به سراغ وبسایت دیگری مثل شاتراستاک (Shutterstock) یا ادوب استاک (Adobe Stock) بروید.
۴. پیکمانکی (Pickmonkey)
اگر خودتان عکسی دارید -شاید با موبایل خود زیاد عکاسی میکنید یا با نحوه کار دوربینهای DSLR آشنا هستید- میتوانید از پیکمانکی برای ویرایش رایگان آن عکس استفاده کنید. شما نه تنها میتوانید ویرایش سادهای روی عکس انجام دهید بلکه میتوانید خلاقیت به خرج داده و قاب، فیلتر یا برچسبهایی به عکس اضافه کنید. پیکمانکی در مقایسه با فوتوشاپ، بسیار باهوش بوده و استفاده از آن نیز ساده است. البته نسخه پولی این ابزار به شما اجازه دسترسی به گزینههای ویرایش بیشتری را می دهد.
۵. کنوا (Canva)
حالا که تمامی عناصر طراحی خود را انتخاب کردهاید، Canva همان چیزی است که ساخت بهترین طرح را برای شما ممکن میکند. این ابزار به شما کمک میکند گرافیکهای مناسبی برای شبکههای اجتماعی بسازید، محتوای بازاریابی به وجود بیاورید، کتاب الکترونیکی، مجله اینترنتی، کتاب، پوستر و هر چیزی دیگری که فکرش را میکنید، بسازید. این ابزار قالبهای بسیار زیبایی به شما ارائه میدهد که میتوانید آنها را بسته به برند خود دستکاری کنید. بسیاری از قالبها رایگان هستند، اما اگر از پولیها خوشتان آمد، نگران نباشید؛ هر کدام چند دلار بیشتر قیمت ندارند.
۶. اسنپسید (Snapseed)
اگر شما حساب اینستاگرام یا فیسبوک کسبوکار خود را مدیریت میکنید، اسنپسید در ویرایش سریع تصاویر به شما کمک میکند. درک نحوه عملکرد این اپلیکیشن کمی زمانبر است، اما وقتی همه بخشها را یاد گرفتید، یک ابزار ادیت فوقالعاده در اختیار خواهید داشت. با اینکه استفاده از ویرایشگر داخلی اینستاگرام گزینه بدی محسوب نمیشود، اما این برنامه به شما اجازه میدهد کارهای پیشرفتهتری مثل تغییر پرسپکتیو، اصلاح قسمتی از عکس و رتوش هر نوع زدگی را انجام دهید. یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن عدم نیاز انتقال عکسها از موبایل به کامپیوتر و انتقال مجدد آن از کامپیوتر به موبایل است؛ زیرا میتوانید همه کارها را درون موبایل انجام دهید و بعد آن را در رسانه اجتماعی مورد نظر آپلود کنید. لازم به ذکر است که نسخه کامل این برنامه نیز رایگان است.
۷. ویسمی (Visme)
این برنامه با هدف کمک به افراد مختلف جهت تبدیل ایدههای خود به تصاویر جذاب خلق شد. این برنامه کمک میکند تصاویر جذابی مانند اینفوگرافیکها، تصاویر مربوط به ارائهها و گزارشها را ایجاد کنید. ویژگی که این ابزار را از بقیه جدا میکند این است که میتواند برای شما اینفوگرافیکهای تعاملی و متحرک بسازد! اگر قصد دارید یک محتوای بصری را از ابتدا خلق کنید، قالبهای مناسبی در این برنامه پیدا خواهید کرد که کار شما را تسهیل میکند.
حالا شما دیگر آمادهاید که استراتژی بازاریابی محتوای بصری خود را با راحتترین ابزار ممکن شروع کنید. وقتی کار را شروع کردید، دیگر همه چیز به آسانی انجام خواهد شد. خیلی زیباست که ایده ساده در تفکرات ما تبدیل به طرحی زیبا روی کاغذ (یا مانیتور) شود. با استفاده از این منابع، کسانی که طراح نیستند نیز میتوانند طراحی کنند.
(همچنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)