ویژگی‌های ضروری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق
بنیان‌گذاران بی‌تجربه موفق‌تر‌ هستند ۸

ویژگی‌های ضروری برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق

توسط بهاره خاموددوست | ۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

یادداشتی از کارل اولریش درباره رابطه بی‌تجربگی با ریسک‌پذیری.

نوپانا: «شرکت رینگلی (Ringly) یک شرکت ساخت جواهرات هوشمند است. ما جواهراتی را می‌‌‌​سازیم که می‌​‌‌توانید آن‌​‌ها را به تلفن همراه خود وصل کنید و این‌​‌ها با لرزش و چراغ زدن، دریافت پیام جدید را به شما اطلاع می‌‌​دهند. هر چیزی، از پیام گرفته تا تماس تلفنی، تا اعلان​‌های سیستمی و این‌​که قرار ملاقات بعدی شما چه ساعتی است. خودتان همه چیز را کنترل می‌​کنید. درست مثل فیت بیت (Fitbit) یا ساعت هوشمند اپل، ما گام‌​‌ها یا فعالیت شما، میزان کالری و مسافت را اندازه‌​گیری می​‌کنیم و اخیرا چند تمرین تنفس و مدیتیشن هم ارائه داده​‌ایم که می‌​توانید آن​‌ها را از طریق برنامه​ ما دنبال کنید.»

اگر زمانیکه کریستینا با این ایده به سراغم می‌​آمد تازه بیست سالم شده بود، احتمالا نسبت به ایده​ این سخت‌​افزار، مشکلات شارژ و اطلاعات چیزی به اندازه​ یک حلقه​ کوچک بدبینی بیشتری به خرج می‌‌دادم. کریستینا این کار را بدون اطلاع چندانی از جواهرسازی یا سخت‌​افزار شروع کرد و خودش هم به این موضوع اعتراف می‌​کند که اوایل کار، نسبت به مشکلات چیزی که در نظر داشته اطلاعات زیادی نداشته است. خودش می‌​گوید: «فکر می‌​کنم همین بی‌​تجربگی دلیلی شد که موفق شوم.»

نکته​ حرف من هم همین است: یک موسس باید تا اندازه​‌ای بی‌تجربه باشد. باید اشتیاق بی قید و بندی داشته باشد و بداند که با کار سخت می‌​توان از پس تمامی موانع برآمد. این‌​ها همه ویژگی‌های ضروری برای تبدیل شدن به یک موسس موفق است؛ بدون چنین خصوصیتی، شاید هیچ​‌کدام از ما نتوانیم انرژی کافی برای مقابله با سختی​‌‌های یک استارتاپ را داشته باشیم که بالاخره دیر یا زود سروکله​‌شان پیدا می‌​شود.

حالا بیایید ببینیم کریستینا در قدم بعدی چه کرد؛ او می‌​دانست که محصولی مثل رینگلی را می‌​خواهد و تصمیم گرفت خودش آن را بسازد: بنابراین اقدام به یادگیری اصول این حوزه کرد. به گفته​ خودش: «من خودم را در هر دو دنیای سخت‌​افزار و جواهرسازی غرق کردم. » او به کلاس مدارسازی و جواهرسازی رفت و تصمیم گرفت در تمامی جلسات سخت‌​افزاری در نیویورک شرکت کند. او می‌​دانست که به تنهایی نمی‌​تواند این محصول را بسازد، اما تا اندازه‌​ای مهارت و دانش در مورد این حوزه​‌ها کسب کرد و همین یک کلید اساسی برای جذب تیمی فوق‌‌​العاده بود که در نهایت توانستند ایده​ او را به واقعیت بدل کنند.

کریستینا آن​قدر به یادگیری ادامه داد تا توانست یک نمونه​ اولیه بسازد. « آن موقع تصمیم گرفتم یک بسته​ لیتل بیتس (littleBits) بخرم و با آن خودم جواهرات را طراحی کرده و با استفاده از شیپ ویز (Shapeways)، آن​‌‌ها را سه​‌بعدی پرینت بگیرم. در واقع یک مدار کوچک هم ساختم که وقتی دکمه را می‌​زدی، انگشتر طراحی شده می​‌لرزید و چراغ می​‌زد. » او همین نمونه​ اولیه را به همراه برنامه​ خود به جلسات کسب سرمایه برد و موفق شد یک میلیون دلار سرمایه​ اولیه جذب کند.

نکته​‌ای که در نهایت می​‌خواهم به آن برسم، این است؛ با بی‌انگیزگی کم​‌کم کنار بیایید. از خودتان اشتیاق نشان دهید. حتی کمی بی​‌تجربه‌​بازی در بیاورید! بعد درست مثل کریستینا، خودتان را در جهان محصول خود غرق کنید تا بفهمید ایده تان اصلا شدنی هست یا نه. تمامی استارتاپ‌​ها نمی‌​توانند مثل رینگلی با آخر و عاقبت خوبی روبرو شوند. اما من باز هم از کار آن​‌ها شگفت​‌زده شده‌‌​ام. اما بدانید که اگر حاضر نباشید با ریسک شکست کنار بیایید، شاید اصلا کار را شروع نکنید. حتی اگر من شما را ناامید کنم.

منبع

(همچنین بخوانید: ترس‌هایی که مانع از شکوفایی کارآفرین درون شما می‌شوند)

برچسب‌ها: موسس موفق بی‌تجربگی ریسک‌پذیری استارت‌آپمهارت کارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست

بهاره خاموددوست دانش آموخته مهندسی عمران است. او از سال ۱۳۹۲ در نشریات دانشگاهی و مجلات منطقه‌ای و پایش بخش‌های مختلف استان مشغول بوده است. او همچنین سابقه فعالیت در پروژه‌های معماری و کارگاه‌های عمرانی را دارد.