در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم:
بوم مدل کسبوکار شامل ۹ قسمت مجزا و بههم پیوسته است. قسمت اول:
این ۹ قسمت شامل، مشتریان، ارزشهای پیشنهادی، کانالهای ارتباط با مشتری، جریانهای درآمدی، منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، شرکای کلیدی، ساختار هزینهها و سود میشود.
مشتریان:
گروهی از افراد و سازمانها هستند که شما برای آنها خلق ارزش میکنید. به این نکته توجه کنید که مشتریان لزوما پولی به شما پرداخت نمیکنند. به طور مثال گروهی از مشتریان فیسبوک، کاربران اینترنتی هستند؛ این گروه برای استفاده از فیسبوک پولی را پرداخت نمیکنند و به طور رایگان از آن استفادخ میکنند.
ارزش پیشنهادی:
برای پر کردن این بخش گروه خاصی از مشتریان را جدا کنید و از طرف آنها این جمله را زمزمه کنید؛ ایکاش...
این بخش ارزش شما برای مشتری را نشان میدهد. ارزشی که باعث شده مشتریان از کسبوکار شما استفاده کنند و یا بابت خدماتتان به شما پولی پرداخت کنند. خلق ارزش کار پیچیدهای است. در تدوین این بخش با حوصله رفتار کنید. این بخش آینده کسبوکار شما را رقم خواهد زد.
کانالها:
مردم چگونه از حضور شما در بازار و ارزشی که برای آنها خلق میکنید آگاه میشوند؟ کانالهای توزیع محصول و یا حتی اطلاع رسانی در این بخش جای میگیرند. در واقع این بخش از بوم نحوه دسترسی مشتریان به محصول و یا خدمات شمارا نشانه گرفته است.
(همچنین بخوانید: چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ )