چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت یازدهم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت یازدهم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۹:۰۰ | ۶ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت یازدهم:

شایستگی محوریتان را مشخص کنید

شما در این گام تشریح خواهید‌ کرد که چرا کسب‌وکارتان می‌تواند محصولی را خیلی بهتر از کسب‌وکارهای دیگر به مشتریان عرضه کند. تاکنون صرفا روی بر‌آورده‌ کردن نیازهای مشتریِ هدف تمرکز کرده‌اید. حالا با تعیین آنچه کسب‌وکار شما را خاص می‌کند و به قول معروف « فوت کوزه‌گری» کار شماست باید به آینده نگاه کنید. شایستگی محوری چیزی است که شما را قادر می‌کند تا محصولی را به مشتریانتان عرضه‌کنید که در مقایسه با سایر رقبا از کار‌آمدی بیشتری برخوردار است. شما به دنبال چیزی ‌هستید که باعث می‌شود رقبا به راحتی نتوانند از محصولتان تقلید‌ کنند. شایستگی محوری می‌تواند بخش بسیار کوچکی از کل راهکاری باشد که عرضه می‌کنید؛ اما به یاد داشته باشید بدون این شایستگی محصولتان ارزش چندانی نخواهد داشت.

چگونه شایستگی محوریتان را تعریف کنید

از میان تمامی گام‌ها تاکنون، تعریف شایستگی محوری از سایر گام‌‌ها درون نگرتر بوده و چندان پژوهش محور نبوده است. شما به این درون‌نگری که با گردآوری داده و تحلیل پیوند خورده است اتکا خواهید کرد. در حالی که ممکن است این فرایند در ابتدا گسترده و عام به نظر برسد، تعریف نهایی شما از شایستگی محوری باید ملموس و مشخص باشد. تعریف شایستگی محوری کار ساده‌‌ای نیست و باید ملاحظات بسیاری در آن لحاظ شود، در عین حال این کار به طور موثر و به صورت مشخص انجام شود به طوری که در نهایت به پاسخی برسید که از دقیق بودن آن اطمینان داشته‌باشید. نمی‌توانید شایستگی محوری را هم مانند سایر عناصر موجود در این فرایند تغییر‌دهید. شایستگی محوری پس از آنکه تثبیت شد و مورد توافق قرار گرفت باید در طول زمان ثابت بماند.

شایستگی محوری با موقعیت رقابتی متفاوت است

به احتمال زیاد مشتریان در خرید محصول به شایستگی محوریتان توجه نمی‌کنند، بلکه به موقعیت رقابتی شما نگاه می‌کنند که به آن در گام یازدهم خواهیم پرداخت. شایستگی محوری توانایی شما را به سمت عرضه مزایایی خاص به مشتری هدایت خواهد کرد و بدین ترتیب آن را برای مشتری به ارزش تبدیل می‌کند که همین امر دستیابی به موقعیت رقابتی بهتر را در پی خواهد داشت. شایستگی محوری چگونگی متمایز‌‌کردن خود از سایر رقبا است. آن‌گونه که دیگران نتوانند به سادگی آن را تقلید کنند. شایستگی محوری منسجم‌ترین راه برای کسب تمایز میان رقبا کنونی و بالقوه است. بنابراین می‌توانید بر منابع اندک خودتان متمرکز بمانید تا مشتریان ارزش را از کسب‌وکار جدیدتان کسب کنید.

تعریف شایستگی محوری نخستین گامی است که در آن زمان زیادی را صرف نگریستن به درون کسب‌وکار خود ‌می‌کنید. اما در گام‌های قبل بیشترین تمرکز بر مشتری بود. شایستگی محوری همان چیزی است که در اختیار دارید و رقبا شما از آن بی‌بهره‌ هستند. درگذر زمان بیش از هر چیز دیگری از آن محافظت می‌کنید و مدام روی آن کار می‌کنید تا آن را توسعه دهید و بهتر کنید. پس از آنکه بر شایستگی محوری به توافق رسیدید نباید بدون فکر تغییرش دهید. بلکه باید مدام روی قوی‌تر کردن شایستگی محوری خود کار کنید.

قسمت پیشین:

قسمت دهم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت       

برچسب‌ها: شایستگی محوریمزیت رقابتیکارآفرینیمدیریتاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.