چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت هفتم)
راه‌هایی برای افزایش مهارت‌های کارآفرینی ۸

چگونه مسیر کارآفرینی را آغاز کنیم؟ (قسمت هفتم)

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

آغاز کارآفرینی و موفقیت در این مسیر دشوار، نیازمند گذراندن مراحلی ضروری است که در این مطلب با آنها آشنا می‌شوید.

نوپانا*: علاقه به کارآفرینی در میان افراد، دلایل گوناگونی دارد. برخی به دنبال افزایش مهارت‌های خود هستند و برخی می‌خواهند دنیا را تغییر دهند. عده‌ای نیز سال‌ها در یک کسب‌وکار سنتی فعالیت داشته‌اند و اکنون به دنبال تغییر چنین شرایطی هستند. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی دانستن آنها ضروری است، می‌پردازیم. قسمت هفتم:

مورد کاربری چرخه حیات کامل

شما در این گام مفصلا شرح خواهید داد که چگونه کاربرنما محصولتان را پیدا می‌کند، به دستش می‌آورد، از آن استفاده و ارزش کسب می‌کند، برایش پول می‌پردازد، آن را می‌خرد و درباره آن با دیگران صحبت ‌می‌کند. متوجه خواهید شد که چرا این مورد کاربری گسترش یافته برای شناسایی و حل مسئله بسیار مهم و عمدتا مقرون به صرفه است. حالا که جزئیات بسیاری در مورد کاربرنهایی خود گردآوری کرده و بر مشتری هدفتان متمرکز شده‌اید، باید به همین اندازه هم درباره نحوه استفاده کاربر‌نهایی از محصولتان اطلاعات جمع‌آوری کنید. به جای اینکه فقط نشان دهید کاربرنما چگونه از محصولتان استفاده ‌می‌کند، لازم است جزئیات این موضوع را نیز روشن کنید که کاربرنهایی چگونه تعیین می‌کند مشتریان به محصولتان نیاز دارند.

مورد کاربری چرخه حیات کامل شامل چه مواردی است؟

مورد کاربری چرخه حیات کامل در آغاز کار باید روشن کند که کاربرنما چگونه به این نتیجه می‌رسد که نیاز‌های فعلی او با استفاده از محصولات موجود برآورده نمی‌شود و اینکه او چگونه از وجود محصولتان مطلع می‌شود. ترسیم طرح کلی جریان کاری فعلی مشتری می‌تواند مفید باشد زیرا با داشتن اطلاعاتی از فرایند جاری مشتری راحت‌تر می‌توانید محصولتان را در روند مشتریان از طریق تحقیقاتی که انجام ‌می‌دهید با محصولتان آشنا شده‌اند و به همین دلیل باید مفصلا توضیح دهید که اگر کاربرنمای شما مشتری کاملا جدیدی می‌بود، آنگاه او چگونه از وجود این محصول مطلع می‌شد.

عوامل زیر بخش‌های ضروری مورد کاربری چرخه حیات کامل هستند:

۱- کاربران نهایی چگونه مشخص می‌کنند که نیاز یا فرصتی دارند که برخی کارها را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهند.

۲- چگونه از وجود محصولتان خبردار خواهند شد.

۳- چگونه محصولتان را تحلیل خواهند کرد.

۴- چگونه محصولتان را خریداری خواهند کرد.

۵- چگونه محصولتان را به کار خواهند گرفت.

۶- چگونه از محصولتان استفاده خواهند کرد.

۷- چگونه ارزشی را که از محصولتان به دست‌ آورده‌اند مشخص خواهند کرد.

۸- چگونه بهای محصولتان را پرداخت خواهند کرد.

۹- چگونه برای محصولتان پشتیبانی دریافت خواهند کرد.

۱۰- چگونه محصولات بیشتری را خواهند خرید یا شناخت خود را از محصولتان اشاعه خواهند داد.

ایجاد یک بازنمایی بصری از چرخه حیات کامل محصول به شما امکان می‌دهد که ببینید محصولتان چقدر با زنجیره ارزش مشتری تناسب دارد و چه موانعی ممکن است بر سر راه انتخاب آن قد علم کند. صرف نشان دادن اینکه مشتری چگونه از محصول استفاده می‌کند. تصویر دقیقی برای درک کامل موانع احتمالی پیش رو در فروش محصول به مشتری هدف به دست نخواهد داد.

قسمت پیشین:

قسمت ششم

*برگرفته از کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» به نوشته بیل اولت

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارچرخه حیات کاملاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.