سیستم پیشنهادات شرکت تویوتا؛ تحولی در مدیریت کسب‌وکار
هوشمندی در مدیریت چشم‌بادامی‌ها؛ ۷.۳

سیستم پیشنهادات شرکت تویوتا؛ تحولی در مدیریت کسب‌وکار

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

سیستم مدیریتی تویوتا باور دارد ۹۷ درصد مشکلات و نواقص، تنها توسط پرسنل قابل شناسایی هستند.

نوپانا به نقل از دیجیاتو: تویوتا از نظر ساختار سازمانی و مدیریتی یکی از متفاوت‌ترین خودروسازان جهان به شمار می‌آید. شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان شناخته می‌شود. در ادامه اين مطلب اطلاعات جالبى درخصوص نحوه مديريت اين شرکت خودروساز بيان شده است.

به شکل میانگین در هر سال حدود ۷۰۰ هزار پیشنهاد از طرف کلیه پرسنل ارائه می‌شود كه ۹۹ درصد این پیشنهادات، به اجرا در می‌آیند.

نظام پیشنهادات (Suggestion System)، یکی از اجزای اصلی و حیاتی سیستم مدیریت تویوتا است. در نظام پیشنهادات (SS)، پرسنل برای ارائه پیشنهادات مفید، آموزش می‌بینند.

در نظام پیشنهادات، پرسنل به ازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که ارائه دهند، متناسب با منافع حاصله، منفعت می‌برند و مدیران نیز به همین ترتیب تمایل به دریافت پیشنهادات دارند.

پیشنهاداتی که بعضا، حتی شیوه مدیریتی آنها را نیز زیر سوال می‌برد؛ اما نهایتا منجر به مدیر نمونه شدن ایشان می ‌شود! در این نظام، تمام پرسنل، در همه زمینه‌ها (از تولید و مهندسی گرفته، تا مواد شوینده و حتی نظافت سرويس هاى بهداشتى) اجازه طرح پیشنهادات خود را دارند، خصوصا این که اغلب این پیشنهادات، از سوی پایین دستی‌هاست.

دليل اين امر سیستم مدیریت تویوتاست که باور دارد ۹۷ درصد مشکلات و نواقص، تنها توسط پرسنل قابل شناسايى هستند.

سیستم مدیریتی شرکت تویوتا معتقد است که مدیران در خوشبینانه‌ترین حالت تنها سه درصد از مشکلات و معایب داخلی شرکت را درک می‌کنند؛ به همين دليل به مشارکت تمامی پرسنل، اعتقاد و التزام عملی دارند. این اعتقاد، برآمده از یک قاعده ساده است كه مى گويد، عقل جمعی به مراتب بهتر و کامل‌تر از عقل فردی است.

اینجاست که تفاوت تویوتا با دیگر شرکت‌ها نمایان می‌شود. چیزی که ارتباط مستقیم با عقاید حاکم بر مدیریت این شرکت دارد. بد نیست بدانيد كه ۷۰۰ هزار پیشنهاد در سال برابر با دریافت پیشنهاد تولید ۸۰ فیلم در هر ساعت از شبانه‌روز است. شاید اگر شرکت تویوتا فاقد چنین سیستم مدیریتی بود، در مسیر پیشرفت خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شد.

 

یک مدیر به سبک کلاسیک بدون چنین سیستم هوشمندانه‌ای با چه میزان آگاهی و نبوغ ممکن است بتواند در هر شبانه‌روز، بیش از ۱۹۰۰ ایده بهبود ارائه دهد، آن هم به شکلی که ۹۹ درصد آن ایده‌ها، عملی باشند؟

(همچنین بخوانید: کمبود مهارت‌های ارتباطی، مشکلی رایج در میان مدیران است)

برچسب‌ها: toyotaنظام پیشنهاداتساختار سازمانیتویوتاکارمندانمدیریتکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.