توانايی خريد ٢٢٢ ميليون يورويی با كدام كسب‌و‌كار؟
یک بررسی اقتصادی؛ ۸

توانايی خريد ٢٢٢ ميليون يورويی با كدام كسب‌و‌كار؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۱۱:۰۸ | ۵ دقیقه

مبلغ باورنکردنی انتقال نيمار، ستاره بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن از چه روش‌هایی تامین شده است؟

نوپانا: هر ساله با شروع فصل نقل‌وانتقال‌های فوتبالی، بازیکنان و مربیان زیادی در کانون توجه اخبار قرار می‌گیرند و شایعات زیادی به وجود می‌آید. امسال نیز این مسئله در جهان فوتبال وجود داشت؛ اخباری چون ترک رئال‌مادرید توسط کریستیانو رونالدو یا صرف هزینه‌های گزاف توسط مالکان چینی تیم آث‌میلان و حتی تغییرات عمده در ترکیب تیم منچسترسیتی.

در این بین اخبار ناگهانی عدم تمایل تیم چلسی به ادامه همکاری با دیگو کاستا؛ مهاجم اسپانیایی خود و جابه‌جایی قرضی خامس رودریگز از رئال مادرید به تیم آلمانی بایرن‌مونیخ نیز در صدر اخبار قرار گرفتند؛ اما تازه‌ترین اخبار این فصل مربوط به انتقال نیمار؛ ستاره برزیلی تیم فوتبال بارسلونا به باشگاه پاری‌سن‌ژرمن با رقم بسیار سنگین ۲۲۲ میلیون یورو اختصاص دارد. رقمی که توجه همگان را به خود جلب کرده است و سوالات زیادی را در خصوص نحوه پرداخت آن مطرح می‌کند.

به گزارش نوپانا، سایت ای‌اس‌پی‌ان (ESPN) در جدیدترین خبر خود از مخالفت سازمان لیگ فوتبال اسپانیا، لالیگا (LaLiga)، با پرداخت این مبلغ به عنوان حق فسخ قرارداد، می‌گوید.

در این زمینه نشریه اسپانیایی مارکا (Marca) اظهار داشت: «لالیگا نمی‌تواند در پرداخت این مبلغ مانعی ایجاد کند و نیمار و باشگاه پاری‌سن‌ژرمن می‌توانند به دلیل دخالت لالیگا در این انتقال، از آن شکایت کنند.»

خاویر تباس (Javier Tebas) رئیس لالیگا نیز در مصاحبه اخیر خود، پاری‌سن‌ژرمن را به دوپینگ مالی متهم کرد و گفت: «لالیگا تمایلی به جابجایی این مبلغ نخواهد داشت؛ چرا که فکر می‌کنیم دست‌هایی پشت‌ پرده در این انتقال نقش دارند.»

او می‌گوید: «این باشگاه فرانسوی چندین سال است که توسط مالکان قطری و پول حاصل از فروش نفت اداره می‌شود. پس قطعا سود حاصل از فوتبال نمی‌تواند از پس پرداخت چنین رقم بالایی برآید.»

باشگاه پاری‌سن‌ژرمن در آخرین قرارداد اسپانسرینگ پیراهن‌های خود، مبلغ ۲۳ میلیون دلار از شرکت آمریکایی نایکی (Nike) و برای درج اسم شرکت هواپیمایی امارات (Fly Emirates) بر پیراهن‌های خود، مبلغ ۲۸ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. همچنین درآمد حاصل از پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال در فرانسه ، یک‌پنجم سایر کشورهای اروپایی است.

ای‌اس‌پی‌ان به نقل از خاویر تباس می‌نویسد: «طبق گزارشی که سران پاری‌سن‌ژرمن می‌دهند، گردش مالی حساب‌های این باشگاه فرانسوی بسیار بیشتر از گردش مالی تیم‌هایی همچون رئال‌مادرید یا منچستریونایتد است. پس آنها توانایی پرداخت این مبلغ را خواهند داشت؛ اما این حرف صحت ندارد.»

ماجرای این انتقال بسیار پیچیده است. یکی از اسپانسر‌های پاری‌سن‌ژرمن، «اداره گردشگری قطر» است که سالانه مبلغ ۱۷۵ میلیون یورو به آنها پرداخت می‌کند. کانال درآمدی دیگر آنها، مبالغی است که والدین کودکان برای آموزش فوتبال به فرزندان‌شان پرداخت می‌کنند. با توجه به قوانین اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا (UEFA)، باشگاه‌های اروپایی نباید برای تامین هزینه‌ها از سهام‌داران خود کمک بگیرند. با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان فهمید اگر کمک‌های مالی قطر نباشد، آنها سالانه ۳۰ میلیون یورو ضرر خواهند داد و با پرداخت دستمزد ۳۱ میلیون دلاری به نیمار، رتبه آنها در اف‌اف‌پی (FFP) نیز نزول خواهد کرد.

(همچنین بخوانید: ورزشکاران مشهور، چه استارت‌آپ‌هایی تاسیس کرده‌اند؟)

برچسب‌ها: neymarنیماربارسلوناپاریسن ژرمنESPNلالیگاورزشکسب‌وکارتامین مالیسرمایهاسپانسرینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.