سرنوشت سلیکون‌ولی چه می‌شود؟
استارت‌آپ‌ها در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ۸.۳

سرنوشت سلیکون‌ولی چه می‌شود؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۷:۲۴ | ۶ دقیقه

صنعت فناوری آمریکا در دوران رییس جمهور جدید چه وضعیتی خواهد داشت؟

نوپانا: در سیلیکون‌ولی شوک شب انتخابات تمام شده است. پس از پیروزی ترامپ، صنعت فناوری، که تقریبا در هر موضوعی با ترامپ اختلاف‌نظر دارد، در حال آماده سازی یک پاسخ است. صنعت حالا قرار است چه کند و همه تصمیماتی که قرار است اتخاذ کند، وضعیت چهار سال آینده را مشخص خواهد کرد.

اکنون کارگران صنعت فناوری در مرکز اعمال قرار دارند. آتش اعتراضات این هفته و پیش‌ازموعد در پالوآلتو روشن شد. این تظاهرات علیه پیتر تیل، مشاور ترامپ در سیلیکون ولی و نیز پلانتیر، شرکت استخراج اطلاعات که تیل آن‌را تاسیس کرده است، برگزار شده بود. کسانی که این اعتراضات را رهبری می‌کردند، اتحادیه کارگران فناوری بودند که به سود تیل از قانون ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا معترض بودند.

در سراسر آمریکا کارمندانی از گوگل، ادوبی، اسلاک و غیره به‌طور مستقل برای پیوستن به تظاهرات گسترده زنان، سازماندهی شدند. تلاش بزرگی که به چرخه انتخابات اخیر، و نیز اظهارات ضد زن ترامپ، اعتراض شدیدی دارد. استارت‌آپی به‌نام اسکیدادل (Skedaddle) یازده هزار نفر را برای این رویداد به واشنگتن برد. استارت‌آپی دیگر به‌نام فلکس (Flex)، در گردهمایی‌ها مسائل مربوط به سلامت و اسکان زنان را حل می‌کند.

به یک میزان، فشار عمومی و دادخواست‌های زیادی، برخی از شرکت‌ها را مجبور کردند تا در مورد این مسئله که توسط کمپین تفرقه ترامپ ایجاد شده بود، برای عموم مردم صحبت کنند. فیسبوک، مایکروسافت، اپل، گوگل و حتی پلانتیر به مردم قول دادند که در مورد جمع‌آوری اطلاعات مسلمانان با دولت همکاری نمی‌کنند.

بخش عمده مخالفت‌ها متوجه مدیرانی است که با ترامپ رابطه نزدیکی دارند، و این موج اعتراضات مشخص نیست که تا چه اندازه روی تصمیم‌گیری ترامپ در مورد آینده فناوری تاثیر می‌گذارد.

سایر مدیران سیلیکون ولی (زاکربرگ، پیج، کوک و غیره) بدون شک در برابر این تصمیمات سکوت نخواهند کرد. اگر حرف‌های ترامپ درمورد مسلمانان عملی شود، سیلیکون ولی، از محیطی دلپذیر به مکانی ترس‌آور تبدیل می‌شود. حذف برنامه‌های ویزا، از بین رفتن بی‌طرفی، گسترش اقدامات امنیتی، سازماندهی تبعیدهای دسته جمعی و در نهایت جمع‌آوری اطلاعات مسلمانان، تمام مدیران فعال در عرصه فناوری را معترض می‌کند.

ماهیت برنامه ترامپ و ترکیب آن با بازتولید نظام لیبرالیسم، بسیاری از شرکت‌های خنثی را وارد یک گفتمان سیاسی دوگانه‌ای می‌کند که هیچ‌یک علاقه‌ای به آن ندارند. اما ترامپ که به همه نشان داده در تفرقه و قطبی‌سازی فضا تخصص خاصی دارد، با این سیاست‌ها ممکن است فضای صنعت را دچار شکاف و چند‌دستگی کند. مدیران عالی رتبه ممکن است مجبور شوند میان سهام‌داران خود و دولت یکی را انتخاب کنند.

روند روبه‌رشد صنعت فناوری، ترامپ را درگیر چالش بزرگی کرده است. چالشی که پیش‌لرزه‌های آن آغاز شده‌ و انشعاباتی که در نتیجه این نفاق ایجاد شده است تا قلب دولت او فرو خواهد رفت. جایی که صنعت بسیاری از مشاغل را از حالت سنتی خارج و آن‌ها را اتوماتیک می‌کند. آن هم مشاغلی که ترامپ وعده بسیاری از آن‌ها را داده است.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیشرکت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا