کلید‌های طلایی بازاریابی دیجیتال
قسمت اول ۸

کلید‌های طلایی بازاریابی دیجیتال

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۱۱:۰۰ | ۷ دقیقه

کارگاه «کلید‌های طلایی بازاریابی دیجیتال» به همت شتاب‌دهنده «پرش» و با سخنرانی شروین مشایخ برگزار شد.

نوپانا: کارگاه کلید‌های طلایی بازاریابی دیجیتال، پنج‌شنبه پنجم مرداد ماه در مجموعه تیوال برگزار شد. مطالب بررسی‌شده در این کارگاه شامل بازاریابی در اینستاگرام، ایمیل مارکتینگ، راه‌اندازی پایگاه‌های فروش آنلاین، تبلیغات بنری و کلیکی، تولید محتوای تبلیغاتی و هدفمند و مسائلی از این دست بود.

این‌کارگاه با مقدمه‌ای در رابطه با نحوه تبلیغات دیجیتالی با ارائه شروین مشایخ، منتور‌ برجسته کسب‌و‌کارهای نوپا، در زمینه دیجیتال مارکتینگ آغاز شد. مشایخ به بررسی نحوه تحلیل رفتار مشتریان پرداخت و تکنیک‌های کارآمدی را در این زمینه آموزش داد که به شرح آنها می‌پردازیم:

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

پیش از شروع هر کاری باید به این پرسش پاسخ مناسب دهید. لازم است بدانید مخاطبان شما چه طیفی از مشتریان هستند؛ عادات و علایق آنها را به خوبی بشناسید و مطابق با همین معیار‌ها برای آنها تبلیغ و فضاسازی کنید. با این کار موقعیتی مناسب برای کسب‌وکار خود در بازار ایجاد می‌کنید.

به‌طور مثال کسب‌وکار شما در زمینه فروش محصولات چرمی لوکس است. اگر می خواهید برند شما به عنوان فروشنده چرم لوکس در بازار مطرح شود، باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای فروش محصول خود در نظر بگیرید؛ همچنین رفتار و پوشش فروشندگانتان عاملی مهم در نشان دادن شخصیت و جایگاه برندتان در بازار است. شما نباید محصولات زیادی در مغازه خود داشته باشید. توجه به نکات زیر نیز ضروری است:

ـ قفسه‌هایی که اجناس در آن قرار می‌گیرند در سایز بزرگ طراحی شوند.

ـ بهتر است از رنگ سفید در طراحی دکوراسیون خود استفاده کنید تا مغازه‌ بزرگتر به نظر برسد.

ـ نمی‌توانید در هر محله و یا پاساژی مغازه خود را راه‌اندازی کنید؛ محل مناسب برای حضور شما پاساژ‌ها و یا محله‌های لوکس هستند.

ـ میانگین قیمت اجناس شما باید بالا تر از دیگران باشد؛ حتی ممکن است کالای شما در مغازه‌های دیگر ارزان‌تر فروخته شوند.

ـ سرویسی که به افراد ارائه می‌کنید باید متفاوت باشد. اگر مشتری ساعت‌ها در فروشگاه شما به گشت‌وگذار پرداخت، اما دست‌آخر چیزی نخرید باز هم فروشنده نباید بدخلقی کند و باید با خوش‌رویی رفتار کند.

ـ به طور کلی سعی کنید تجربه ناب و خاصی برای مشتریانتان رقم بزنید تا باز هم به مغازه شما سر بزنند. می‌توانید این موارد را در وب‌سایت خود نیز اعمال کنید (درقسمت‌های بعدی این مطلب به طور مفصل‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت).

(همچنین بخوانید:‌ گزارشگر حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال شما)

آغار راه

در زمینه فروش کالا سه بخش کلی وجود دارد: قبل از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید. این سه بخش باید بسیار دقیق و با حوصله طراحی شوند.

این سه بخش به موارد کوچک‌تری به نام تاچ پوینت‌ها (نقاط دسترسی) قابل تبدیل هستند. تاچ‌پوینت‌ها معیار‌هایی هستند که افراد با در نظر گرفتن آنها شما را انتخاب می‌کنند. با استفاده از این معیارها می‌توانید به تحلیل رفتار مشتریان بپردازید؛ آنها را دنبال کنید و به این صورت از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید و به محض اینکه مشتری پیدا می‌شود، شما به بهترین نحو واکنش نشان دهید و او را  جذب کنید.

طیف مشتریان

سعی کنید مشتریان خود را به‌درستی بشناسید و آنها را با توجه به شخصیت، علایق، شغل و پارامتر‌های دیگر دسته‌بندی کنید. برای هر فرد، تیپ شخصیتی خاص او را در نظر بگیرید و روایت‌گر نحوه خرید او باشید. درخیال خود تصور کنید با او در حال مکالمه هستید و شعار تبلیغاتی خود را به او بگویید تا بتوانید به درستی به نیاز‌هایش پاسخ دهید و در دنیای واقعی او را مشتری خود کنید. تا جایی که می‌توانید در ارائه پیشنهادهای گوناگون به مشتریان خود، ساده عمل کنید؛ زیرا اغلب مردم راحت‌طلب هستند و توقع انجام کار‌های سخت هنگام خرید را ندارند.

پس از تمام این کار‌ها سناریو‌های مختلف را در نظر بگیرید. به طور مثال یک مشتری در حال استفاده از موتور جست‌وجوگر وب‌سایت شماست. حال اگر سرعت موتور جست‌وجوگر شما پایین باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

با این‌ کار شما متوجه معیارهای افراد مختلف می‌شوید و خواهید دانست از ابتدای کار آنها چه اهدافی دارند. از خود بپرسید آیا شما مشتریان را به مقصودشان می‌رسانید و با این کار، کاربران شما حس بهتری پیدا می‌کنند؟

(همچنین بخوانید:‌ بازار داغ دیجیتال مارکتینگ را در دست بگیریم)

برچسب‌ها: بازاریابی دیجیتالتبلیغاتمشتریانکسب‌وکارکارآفرینیاستارت‌آپ‌digital marketingشروین مشایختحلیلمحصولاتجذب مخاطببازاریابیMarketing
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.