چگونه مغز سالم‌تر و جوان‌تری داشته باشیم؟
بهبود عملکرد شناختی مغز؛ ۸

چگونه مغز سالم‌تر و جوان‌تری داشته باشیم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۰۶ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مغز افرادی که روزانه از توانایی‌های ذهنی خود استفاده می‌کنند، ۱۰ سال جوان‌تر از سن بیولوژیکی آنها است.

نوپانا: جوان ماندن مغز با انجام تمرینات مختلف امکان‌پذیر است. درست مانند تمریناتی که برای سالم ماندن قسمت‌های دیگر بدن می‌توانیم انجام دهیم. افرادی مانند زبان‌شناسان، نویسندگان و... که با استفاده از مهارت‌‌های ذهنی، روزانه کار مشخصی را انجام می‌دهند، نسبت به افراد دیگر مغز جوان‌تری دارند.

به گزارش نوپانا، محققان دانشگاه پزشکی اکستر و کالج لندن مطالعه‌ای روی بیش‌ از ۱۷ هزار نفر که بالای ۵۰ سال سن داشتند انجام دادند. این مطالعه برای پیداکردن ارتباط میان حل جدول و عملکرد شناختی مغز افراد انجام شد.

منظور از «عملکرد شناختی مغز» در واقع توانایی انسان برای استفاده از دانش به‌دست آمده توسط فرآیندهای ذهنی در مغز است. محققان دریافتند مغز افرادی که جدول حل می‌کنند، ۱۰ سال جوان‌تر از سن بیولوژیکی آنها است و در زمینه دقت حافظه کوتاه‌مدت و سرعت استدلال، عملکرد بهتری دارند.

مطالعه دیگری توسط محققان دانشگاه ویرجینیا انجام شد که نشان می‌دهد در هر سنی، مغز افرادی که جدول حل می‌کنند عملکرد شناختی بهتری دارد. البته این محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد حل جدول بیشتر، از کاهش توان شناختی مغز که مربوط به بالا رفتن سن است، جلوگیری می‌کند.

هنری مانکه (Henry Mahncke)، مدیرعامل «پوسیت ساینس» (Posit Science) و بنیان‌گذار یک برنامه آموزش مغز بر اساس علم انعطاف‌پذیری عصبی به‌‌نام برین‌اچ‌کیو (BrainHQ) است.

هنری می‌گوید: «محققان دانشگاه آیوا (Ayva) یک مطالعه روی ۶۸۱ نفر با استفاده از برنامه برین‌اچ‌کیو انجام دادند. در این مطالعه افراد به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی جدول حل کردند و گروهی از تمرینات کامپیوتری مغزی برنامه ما استفاده کردند. محققان دریافتند افرادی که از برنامه برین‌اچ‌کیو استفاده کردند، بهبود بیشتر و بهتری در زمینه سرعت پردازش مغز، توجه، عملکرد اجرایی و عملکرد روزانه خود نشان دادند.»

هنری افزود: «افرادی که جدول حل می‌کردند اکثر زمان خود را در یک حالت پایدار به‌دنبال پیداکردن یک کلمه بودند، اما کاربران برنامه ما به‌طور پیوسته در حال انجام تمرینات پویایی برای بهبود سرعت و دقت پردازش اطلاعات در مغز بودند.»

یک آکادمی علوم مهندسی و پزشکی اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد ۳ مورد در مبارزه با کاهش توان شناختی مغزمان به ما کمک می‌کنند:

تمرینات ذهنی:

تمرین تفکر سریع، یکی از تمرینات موثر است.  انجام تمرین «سرعت پردازش» در برنامه برین‌اچ‌کیو که ۱۰ سال پیش شرکت مانکه آن را به‌دست‌آورد، هم برای مغز ما مفید است.

تمرینات فیزیکی:

هر تمرینی که برای قلب مفید است، احتمالا برای مغز هم مفید خواهد بود. البته مطالعات مربوط به تمرینات فیزیکی و توان شناختی مغز، نتایج کلی را نشان می‌دهد.

درمان فشار خون:

درمان نشدن فشار خون بالا در طول زمان به‌طور منفی روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد.

(همچنین بخوانید: تضمین موفقیت روزانه در ۲۰ دقیقه آغازین روز)

برچسب‌ها: brainمغزپردازش مغزعملکرد شناختی مغزسلامتپژوهشBrainHQ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.