۱۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه، تنها با ۳۰ ساعت کار در هفته
کارآفرینی در ۵۴ سالگی؛ ۸

۱۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه، تنها با ۳۰ ساعت کار در هفته

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۹:۰۰ | ۵ دقیقه

مارک اگن کارآفرینی است که در ۵۴ سالگی پس از بارها اخراج شدن از رستوران‌های دیگر تصمیم گرفت رستوران خودش را راه‌اندازی کند. درآمد سالیانه او اکنون بیش از ۳۰ میلیون دلار است.

نوپانا: رستوران‌های هوپ جکز (Hop Jack’s) در مناطق مختلف، شهرت خاصی برای برگرها و معجون‌های فوق‌العاده‌اش دارد. هوپ‌جکز تشکیل شده از ۱۲ رستوران و ۸۰۰ کارمند است و بیش‌از ۳۰ میلیون دلار از فروش‌ سالیانه‌اش درآمد کسب می‌کند.

مارک اگن (Mark Eggen) سال‌های زیادی به‌عنوان مدیر اجرایی در رستوران‌های زنجیره‌ای رد رابین (Red Rubbin) فعالیت کرده و در این سال‌ها نکات مهمی برای اداره یک رستوران آموخته است.

زمانی که فرزندانش به دبیرستان رفتند، او برخلاف علاقه‌اش از رد رابین رفت و در شرکت دیگری مشغول شد به کار شد. اما بارها از این رستوران‌ها اخراج شد!

درنهایت مارک یک پیتزا فروشی وابسته به یک برند بزرگ را خرید. سه سال آن را اداره کرد،  اما این کار  برای او راضی‌کننده نبود  و این شغل را نیز رها کرد.

مارک می‌گوید: «در آن سن و با توجه به تجربه‌ای که کسب کرده بودم دلم نمی‌خواست کسی به من بگوید چه کاری انجام دهم. وقتی ۵۴ ساله بودم به خانه رفتم و به همسرم گفتم که می‌خواهم رستوران خودم را راه‌اندازی کنم.»

او پس از واگذاری پیتزا فروشی به برند اصلی، ۱۰۰ هزار دلار پول به‌دست آورده بود. بعد از آن یک وام ۵۰۰ هزار دلاری از بانک گرفت و برای گرفتن این وام سند خانه‌اش را در گرو بانک گذاشت و ریسک بزرگی را قبول کرد تا کاری را که دوست داشت انجام دهد.

مارک رستوران خود را راه‌اندازی کرد. او معتقد بود رستوران‌هایی که منعکس‌کننده شخصیت و مدیریت راهبر آن هستند، نسبت به رستوران‌هایی که متعلق به یک برند بزرگ‌اند عملکرد بهتری دارند.

(همچنین بخوانید: فراز و فرودهای استارت‌آپ فروش میوه)

در سال ۲۰۱۱ او دومین رستوران خود را تاسیس کرد. مارک به پسرش که آن زمان در کالج درس می‌خواند پیشنهاد داد که با او کار کند. پسر مارک قبول کرد تا به‌همراه پدر شرکت خانوادگی را گسترش دهند. اکنون پسر مارک مدیرکل ۵ تا از رستوران‌های هوپ‌جکز است.

مارک هفته‌ای ۳۰ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کند، تقریبا نصف زمانی که در رد رابین کار می‌کرد.

 مارک شیوه راهبری و مدیریت خود را تغییر داده است. او می‌گوید: «وقتی جوان‌تر بودم زمان زیادی را صرف کنترل و نظارت کارمندان می‌کردم، اما اکنون بیشتر از طریق اعتماد و آموزش، کارمندانم را راهبری می‌کنم.»

مارک ۳۰ سال است که هرروز صبح ۳۰ دقیقه ورزش می‌کند. حالا او زمان بیشتری برای استراحت دارد و هر سال ۲ بار با همسرش به سفر می‌رود. مارک می‌گوید: «خیلی‌ها از من می‌پرسند چرا زودتر این کار را انجام ندادی؟ و من در جواب می‌گویم پیش‌زمینه و تجربه کافی برای شروع زودتر این کار را نداشتم. در واقع نمی‌شد این کار را در ۳۰ سالگی شروع کنم و مثل امروز موفق باشم.»

(همچنین بخوانید: تعطیلی استارت‌آپ تحویل غذا)

برچسب‌ها: کارآفرینHop Jack’sهوپ‌جکزMark Eggenمارک اگناستارت‌آپراه‌اندازی استارت‌آپstartupرستوران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.