دستکشی که حرکات زبان اشاره را به متن تبدیل می‌کند
فناوری در خدمت ناشنوایان؛ ۸

دستکشی که حرکات زبان اشاره را به متن تبدیل می‌کند

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

محققان دستکش هوشمندی ساخته‌اند که حرکات زبان اشاره را به متن تبدیل می‌کند و آن را از طریق بلوتوث به تلفن همراه می‌فرستد.

نوپانا: محققان دستکش هوشمند کم‌هزینه‌ای ساخته‌اند که حرکات زبان اشاره را به متن تبدیل می‌کند و این متن را از طریق بلوتوث به تلفن همراه هوشمند یا کامپیوتر منتقل می‌کند.

به گزارش نوپانا، با این دستکش می‌توان یک دست مجازی را نیز کنترل کرد. همچنین علاوه بر کمک زیادی که این تکنولوژی به جامعه ناشنوایان می‌کند، این محصول می‌تواند در آینده برای جراحی از راه دور، واقعیت مجازی و کنترل ربات‌های پرنده نیز ارزشمند باشد.

این دستکش نخستین دستگاه تشخیص حرکت نیست؛ شرکت‌های زیادی وجود دارند که در این زمینه برای کنترل کامپیوترها فعالیت می‌کنند. در حال حاضر دستکش‌هایی وجود دارند که می‌توانند حرکت را به متن یا صدا تبدیل کنند.

دارن لیپومی (Darren Lipomi)، سازنده این دستکش و  پروفسور مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، می‌گوید: «چیزی که این دستکش را از دستکش‌های مشابه متمایز می‌کند، ساخته شدن آن از مواد بسیار کم‌هزینه و انعطاف‌پذیر است.»

در ژورنال پلوس وان (PLOS ONE) نوشته شده است که هزینه تمام اجزای سازنده این دستکش کمتر از ۱۰۰ دلار  است و برخلاف دیگر دستکش‌های تشخیص حالت که از سنسورهای شکننده ام‌.ای‌.ام‌.اس (MEMS) ساخته شده‌اند، این دستکش از مواد نرم و انعطاف‌پذیری ساخته شده است.

اجزای اصلی این دستکش جدید، سنسورهای انعطاف‌پذیری از جنس پلیمر لاستیکی هستند. گروه سازنده، این سنسورها را با برش نوارهایی از یک غشا خیلی باریک پلیمر و پوشش آن با رنگ کربنی رسانا ساخته‌اند، سپس با استفاده از چسب روی یک دستکش ورزشی چرم سنسورها را قرار داده‌اند.

رشته‌های ضدزنگ نازک هر سنسور را به برد مدار که روی مچ قرار گرفته، وصل می‌کند. این برد یک شتاب‌سنج و فرستنده بلوتوث هم دارد.

(همچنین بخوانید: فناوری مبتنی بر اسکایپ، به افراد ناشنوا کمک می‌کند)

منبع

برچسب‌ها: دستکش هوشمندفناوریزبان اشارهناشنوایانتبدیل به متنمترجم زبان اشاره
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.