چگونه کارمندانی راضی‌تر داشته باشیم؟
راه‌حل افزایش کارایی سازمان؛ ۸

چگونه کارمندانی راضی‌تر داشته باشیم؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

در این مطلب به بررسی گزارش منتشر‌شده در مجله معتبر اینک (inc)، که با نظرسنجی‌های خود میزان رضایت کارمندان از محیط کار آنها را ارزیابی می‌کند، می‌پردازیم.

نوپانا: مجله اینک (inc) هرساله درباره ویژگی‌های محل کار ایده‌آل برای کارمندان، در بین شرکت‌های مختلف نظرسنجی انجام می‌دهد. امسال نیز بیش از هزار و ۶۰۰ شرکت در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

به گزارش نوپانا، شیوه برگزاری این نظرسنجی این‌گونه است که یک ناظر با بررسی بازخوردی که کارکنان در یک نرم‌افزار مخصوص ثبت می‌کنند به محل کار آنها امتیاز می‌دهد.

این نظرسنجی مشخص کرد که دست‌یابی به فرهنگ سازمانی مناسب آسان نیست و دست‌یابی به آن نیازمند زمان است و این موضوع به راحتی حاصل نمی‌شود.

همکاری کارمندان از معیارهای مهم ارزیابی میزان روابط عاطفی و رفتاری آنها در شرکتشان است. در این نظرسنجی هریک از شرکت‌ها با معیارهای مختلفی چون توسعه شغلی، ارتباطات، اعتماد به راهبر، پویایی تیم و نیازهای فردی کارکنان ارزیابی شده‌اند.

این نظرسنجی با طرح ۳۰ سوال شش گزینه‌ای انجام گرفت. گزینه‌ها از معیار کیفی «بسیار موافق هستم» تا «کاملا مخالف هستم» دسته‌بندی شده بودند.

با بررسی آمار حاصل از این نظرسنجی کارشناسان دریافتند که شرکت‌های برتر به کارمندان اصلی خود توجه ویژه‌ای دارند؛ همچنین بیمه سلامت، بیمه دندان‌پزشکی و برنامه‌های بازنشستگی از دیگر معیارهای مورد توجه آنهاست.

معیارهای ارزشمند دیگر برای کارمندان، طولانی‌تر شدن میزان مرخصی دوران بارداری، مرخصی هنگام فوت اعضای خانواده و برنامه‌ کاری انعطاف‌پذیر را شامل می‌شود.

گفتنی‌ است شرکت‌هایی که در طول این نظرسنجی سعی در افزایش میزان رضایت کارمندان داشتند، از نتیجه نهایی و گزارش‌ها حذف شده‌اند.

(همچنین بخوانید: کنار کارکنان باشید، نه در برابر آنها)

این مطالعه تحقیقاتی یکی از بزرگترین رویدادها در این زمینه بوده است. نتیجه کلی این نظرسنجی نشان داد شرکت‌هایی که دارای فرهنگ سازمانی قوی هستند عملکرد فردی و گروهی خیره کننده‌ای را از خود نشان می‌دهند.

در بهترین شرکت‌ها کارمندان با کارفرمایان خود رابطه‌ای دوستانه دارند و از آنها نمی‌‌ترسند. در این شرکت‌ها جملاتی مثل «من در یک تیم فوق‌العاده کار می‌کنم» و «من تمام تلاش خود را برای انجام این کار می‌کنم» بسیار شنیده شده است.

طبق داده‌های دریافتی منتشر شده در مجله اینک:

ـ ۸۶ درصد کارمندان علاقه‌مند به حضور در پست‌هایی هستند که انعطاف‌پذیر است. همچنین علاقه‌مند به تنوع شغلی هستند. شرکت‌هایی که به کارمندان خود اجازه تجربه‌های جدید می‌دهند، سربلندتر هستند.

ـ سه شرکت از ۵۰ شرکت برتر این نظرسنجی، خدمات پزشکی و گردشگری مطلوبی به کارمندان خود ارائه می‌کردند.

ـ ۵۶ درصد کارکنان شرکت‌های برتر، نظر مثبتی درباره در نظر گرفتن ساعاتی برای پخش فیلم سینمایی برای کارکنان داشتند.

ـ شرکت‌هایی که اتاق استراحت و مطالعه داشتند در رتبه‌های بالاتری قرار گرفتند.

ـ ۴۸ درصد از این شرکت‌ها با کمک کارمندان خود حضور فعالی در فعالیت‌های اجتماعی داشتند.

ـ ۳۸ درصد از این شرکت‌ها کار گروهی را سرلوحه خود قرار داده بودند. با این کار روابط میان کارمندان بسیار قوی و دوستانه شده بود.

ـ در اکثر این شرکت‌ها روز بعد از تعطیلات آخر هفته، ساعت کاری از ۱۱ صبح آغاز می‌شد تا کارمندان زمان بیشتری برای استراحت در اختیار داشته باشند.

(همچنین بخوانید: چگونه فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم؟)

برچسب‌ها: فرهنگ سازمانیمعیار مهمارزیابیعملکرد فردیکارفرمایانمدیریتکارمندان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.