چهار درس بزرگ از استیو جابز
از زبان ویلیام‌هال، مدیر پیشین واحد بازرگانی شرکت اپل: ۸

چهار درس بزرگ از استیو جابز

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۱:۰۰ | ۳ دقیقه

این مطلب، گزیده سخنان «ویلیام‌ هال» درباره استیو جابز است. او سال‌های زیادی را در شرکت اپل و در کنار او کار کرده و حتی در بدترین شرایط این شرکت را رها نکرده است.

نوپانا: از اینکه چه چیز‌هایی می‌توان از استیو جابز آموخت، بسیار نوشته‌اند اما تعداد کمی از نویسندگان این نوشته‌ها از نزدیک با او آشنا بوده‌اند؛ به همین جهت شاید این افراد تنها کسانی باشند که از ایده‌های اصلی جابز سخن می‌گویند.

این مطلب، گزیده سخنان «ویلیام‌ هال» (WILLIAM HALL) است. او سال‌های زیادی را در شرکت اپل و در کنار استیو جابز کار کرده و حتی در بدترین شرایط این شرکت را رها نکرده است. چندی پیش ‌هال شرکت خود را تاسیس نمود.

بازاریابی مهم‌ترین کار است

شاید اکثر افراد این موضوع را قبول نداشته باشند، اما شرکت اپل در نبود استیو جابز شرکت آرامی بود و بازاریابی زیادی نداشت. با بازگشت استیو جابز این شرکت دوباره به ماشین بازاریابی تبدیل شد. هال می‌گوید: «وقتی کسی درباره محصول ما چیزی نمی‌داند چگونه می‌توانیم آن محصول را به او بفروشیم؟»

مراقب همه چیز باشید

استیو جابز خیلی بیشتر از ظاهر محصول، به کارایی آن‌ توجه می‌کرد. جابز در یکی از جلساتش درباره‌ی آی‌مک که قرار بود درمورد امور مالی شرکت‌ حرف بزند، ترجیح داد تمرکز خود را روی محل قرارگیری چیپ‌ها در برد اصلی قرار دهد تا اپل بتواند محصولی با کیفیت ارائه کند.

به رزومه افراد هنگام استخدام توجه کنید

استیو جابز رزومه افراد را برای استخدام مطالعه می‌کرد و به شخصیت و دستاوردها و علایق آنها توجه می‌کرد. در نبود استیو جابز شرکت پر از افرادی بود که تحصیلات دانشگاهی در رشته MBA داشتند اما رزومه‌‌ خوبی نداشتند. این افراد باهوش و تحصیل‌کرده در شرکت سرگردان می‌شدند و سریعا آنجا را ترک می‌کردند؛ اما استیو جابز افرادی را استخدام می‌کرد که باهوش و با استعداد و بسیار خلاق بودند.

فقط به دستاوردهای تحصیلی و نمرات بالا توجه نکنید. فردی را استخدام کنید که استعدادهای زیادی در کار و حتی خارج از کار داشته باشد و بتوانید به‌راحتی با او کار کنید.

ریسک‌پذیر باشید و قدم‌های بزرگ بردارید

استیو جابز استاد جسور بودن و خطرپذیری بود. بعد از بازگشت او، شرکت روی محصول آی‌مک تمرکز کرد. با این کار آینده کل شرکت به یک محصول وابسته بود، اما او قدمی جسورانه برداشت و در انتها نیز موفق شد.

(همچنین بخوانید: ۱۰ میراث ارزشمند آیفون)

برچسب‌ها: اپلاستیو جابزappleموفقیت کسب‌و‌کارپیشتازانبازاریابیاستخدامsteve jobs
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.