آیا رشد استارت‌آپ شما به اندازه کافی سریع است؟
منطقه «امن» کسب‌وکار خود را پیدا کنید؛ ۷

آیا رشد استارت‌آپ شما به اندازه کافی سریع است؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

محاسبه سرعت رشد استارت‌آپ و مشخص‌کردن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، باید در تمامی مراحل مدیریت کسب‌وکار لحاظ شود.

نوپانا به نقل از زومیت: اگر موسس یک استارت‌آپ هستید، برای لحظاتی ذهن خود را آرام کنید و حداکثر درآمد و حداقل رشدی را که در سه سال آینده مدنظر دارید تصور کنید. این ارقام را یادداشت کرده، آن را با میزان رشد و درآمد ۱۲ ماه گذشته‌ خود مقایسه کنید تا درصد رشد مورد نیازتان مشخص شود.

در این میان نکته‌ مهم این است که هیچ پاسخ روشنی برای این سوالات و تصورات وجود ندارد. این که شما چه میزان ریسک برای کسب‌وکار خود در نظر دارید و می‌خواهید آن را در چه مدت زمانی انجام دهید، تصمیماتی کاملا شخصی هستند. اما اگر بتوانید منطقه‌ به اصطلاح «امن» خود را پیدا کنید و با توجه به آن تصمیمات لازم را بگیرید، آن وقت است که برنامه‌ مالی و پرخطر شما اصولی خواهد بود.

به عنوان مثال اگر به رشد نمایی (Exponential) نیاز دارید و می‌خواهید در هر سال ۱۰۰ درصد رشد داشته باشید، به طور قطع به سرمایه‌گذاری خارجی، آن هم از نوع سرمایه‌گذاری بزرگ و خطر‌پذیر نیاز خواهید داشت.

اگر مدیر محافظه‌کاری باشید و قصد دارید رشدی کمتر از ۵ درصد در هر سال داشته باشید، به احتمال زیاد با جریان درآمدی کنونی و بدون نیاز به کمک‌های خارجی می‌توانید به این رشد برسید. در واقع، محافظه‌کاری در این موقعیت شما را از دردسرها و استرس‌های زیاد دور نگه می‌دارد.

اکثر کارآفرینان، مدل رشدی بینابین دو مثال گفته شده را برمیگزینند. آنها می‌خواهند که استارت‌آپ خود را با سرعتی ثابت و مناسب، به بالای پله‌های موفقیت برسانند و در این راه از ریسک‌ بالا خودداری می‌کنند.

اگر جز کارآفرینان دسته‌ سوم هستید، به احتمال زیاد می‌توانید با کمک‌های کوچک از اطرافیان یا وام‌های کوتاه‌مدت، رشد خود را تضمین کنید و در کنار آن، از ریسک‌های ناگهانی نیز خودداری نمایید.

برای این دسته از شرکت‌ها، داشتن برنامه‌ای منظم برای اخذ وام و بازپرداخت آن بسیار مهم است. شما باید حداکثر وامی را که در طول یک سال نیاز دارید مشخص کرده و سپس، برنامه‌ طولانی‌مدت برای کسب درآمد و پرداخت آن پیاده‌سازی کنید. علاوه بر آن، باید از درآمدی ثابت برای استارت‌آپ خود مطمئن شوید که با استفاده از آن، بتوانید موتور کاری خود را همیشه روشن نگاه دارید. با این نوع برنامه‌ریزی، می‌توانید حداکثر زمان را تا قبل از مراجعه به سرمایه‌گذار برای خود بخرید. کارشناسان کارآفرینی معتقدند هرچه دیرتر به سراغ سرمایه‌گذار و کمک‌های خارجی بروید، موفقیت شما تضمین‌شده‌تر خواهد بود. در نهایت تلاش کنید تا سرعت رشد استارت‌آپ خود را به خوبی به‌دست بیاورید و تمام برنامه‌ریزی‌ها، جلسات، دریافت کمک‌ها و ریسک‌ها در مسیر پیشرفت را بر اساس این سرعت انجام دهید.

(همچنین بخوانید: مثلث رشد کسب‌وکار؛ کلید موفقیت در رقابت)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌سرمایه‌گذاریکارآفرینانمدیریتstartupرشدکسب‌و‌کارمدیریتbusiness growth
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.