استارت‌آپ‌ چیست و چه ‌چیزی نیست؟
مروری بر تفاوت‌ استارت‌آپ و استارت‌آپ‌ويكند؛ ۸

استارت‌آپ‌ چیست و چه ‌چیزی نیست؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۲:۰۰ | ۱۱ دقیقه

با وجود تفاوت‌ بسیار استارت‌آپ و استارت‌آپ ویکند، این ۲ مفهوم در مواردی با یکدیگر اشتباه‌ گرفته می‌شوند.

نوپانا: با مرور اخبار و برخی اظهار نظرها،‌ در می‌يابيم كه متاسفانه آگاهی‌ جامعه از كسب‌وكارهای نوپا و اكوسيستم استارت‌آپی چنان پايين است كه برخی از تعاریف اولیه اين عرصه را با هم اشتباه می‌گيرند. در شرايطی كه زيست‌بوم استارت‌آپی متحمل چالش‌ها و مشکلات گوناگون است، نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و رفع ابهامات اين حوزه بسيار تعيين‌كننده است.

واقعيت این است كه جامعه ما چه در میان کسب‌وکارها و چه در میان مخاطبان و مصرف‌کنندگان و نیز گاها در میان مسئولان، آگاهی چندانی از اجزا و عناصر زيست‌بوم كسب‌وكارهای نوپا ندارند. با توجه به همين فقدان آگاهی، سوء‌تفاهم‌هایی درباره فعالیت جوانان كارآفرين اين مرزوبوم شكل می‌گيرد و جاده خدمت‌رسانی سازنده کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان خلاق به اقتصاد كشور مسدود می‌شود.

اين گزارش می‌كوشد با مرور و معرفی ۲ مورد از اصلی‌ترين مفاهيم استارت‌آپی، یعنی استارت‌آپ و استارت‌آپ ویکند، گامی در راستای افزايش آگاهی و شناخت جامعه بردارد. اين ۲ مفهوم در مواردی نه‌تنها به صورت صحیح شناخته‌شده نيستند، ‌بلكه با یکدیگر اشتباه‌ گرفته می‌شوند.

تفاوت کباب و کباب‌فروشی!

براي پی‌بردن به مهم‌ترين تفاوت‌ استارت‌آپ و استارت‌آپ‌ويكند به مثالی اشاره می‌كنيم كه اين روزها در میان فعالان استارت‌آپی رايج شده است: « همان‌گونه که کباب با کباب‌فروشی تفاوت معنا دارد، استارت‌آپ و استارت‌آپ‌ويكند هم با يكديگر متفاوت‌اند و نمی‌توان اين دو کلمه را به جای هم به کار برد.»

تعريف استارت‌آپ‌

دید‌گاه‌های متفاوتی در زمینه تعریف استارت‌آپ‌ها وجود دارد. برخی معتقد‌ اند استارت‌آپ‌ها شرکت‌های کوچکی هستند که در زمان اندک سود‌دهی بالایی دارند. این دیدگاه نه کاملا درست است و نه کاملا اشتباه. در واقع سوددهی بالا در بازه زمانی اندک یا همان راندمان مالی بالا، تنها یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها است که خود وابسته به موارد متعدد دیگری است.

استیو بلنک، از کارآفرینان بزرگ آمریکایی، استارت‌آپ‌ها را این‌گونه تعریف می‌کند: «سازمانی که در جست‌وجوی یک مدل کسب‌وکار قابل تکرار و مقیاس‌پذیر شکل گرفته است.»

اریک ریس، از کارآفرینان مشهور، نیز چنین می‌گوید: «استارت‌آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد شکل گرفته است.»

از طرفی، نظر مرکز کسب‌و‌کارهای کوچک آمریکا این‌چنین است: «کسب‌وکاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته است و پتانسیل رشد بالایی دارد، استارت‌آپ نامیده می‌شود.»

در تعریفی جامع می‌توان گفت شرکت‌های استارت‌آپی معمولاً مبتنی بر ایده‌های ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب‌وکارشان و همچنین بازار هدفشان به‌طور کامل مشخص نشده است. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی استارت‌آپ گفته می‌شود که به دلیل استراتژی‌های ناب و سبک مدیریتی جدید، رشد سریعی دارند و در کسب‌وکار خود از ابزار‌های تکنولوژی‌محور استفاده می‌کنند.

(همچنین بخوانید: همه‌چیز درباره کسب‌وکارهای نوپا)

با استارت‌آپ‌های بزرگ آشنا شوید

جالب است بدانید اکثر شرکت‌هایی که نامشان برای شما آشنا است، در ابتدای راه خود استارت‌آپ بوده‌اند. شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، سامسونگ و ایسوس اکثرا از یک مکان کوچک و بدون سرمایه اولیه زیاد پا به عرصه بازار گذاشته‌اند.

امروزه در ایران نیز شاهد تولد و رشد استارت‌آپ‌های متعددی هستیم؛ در این میان می‌توان به اسنپ، تپسی، زودفود، آپارات، دیجی‌کالا و تخفیفان اشاره کرد.

رویدادهای استارت‌آپی

رویداد‌های استارت‌آپی با ۲ هدف کلی برگزار می‌شوند که اولی ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان جوانان و دومی آشنا کردن آنها با محیط‌ استارت‌آپی است. جوانان ایده‌پرداز در این رویداد‌ها می‌توانند تیم‌سازی کنند و با بهره‌گیری از کارگاه‌های مختلف که در استارت‌آپ‌ویکند‌ها برگزار می‌شوند مطالب جدیدی را در حوزه کارآفرینی و بازار فرا گیرند. در استارت‌آپ‌ویکند می‌توانید تجربه‌های ارزشمندی کسب کنید که تجربه آنها در دنیای واقعی هزینه‌های زیادی به‌همراه دارد.

با شرکت در این رویداد‌ها:

ـ با روش‌های ارزشمندی در مورد به اشتراک گذاشتن ایده‌های تجاری خود با دیگران آشنا می‌شوید.

ـ چگونگی تشکیل یک تیم مناسب برای موفق شدن پروژه‌تان را در عمل تجربه می‌کنید.

ـ اهمیت و ارزش فراگیری تجربی (یادگیری عملی) را درک می‌کنید.

ـ یاد می‌گیرید که چگونه قبل از ارائه محصول نهایی‌تان، نبض بازار را در دست بگیرید.

ـ با کمک مربیان، مدل‌های متفاوت مدیریت پروژه در استارت‌آپ‌ها را یاد می‌گیرید.

ـ مدیریت زمان را در شرایطی واقعی برای استارت‌آپ خودتان فرا می‌گیرید.

در استارت‌آپ ویکند چه چیزهایی را یاد می‌گیریم؟

چه عاملی باعث موفقیت یک استارت‌آپ می‌شود‌؟ تلاش‌های مستمر و داشتن روحیه سرسخت ممکن است کمک کند؛ اما به‌تنهایی کافی نیست. لازم است که کارآفرینان، تیمی درست و متعهد و متشکل از اعضایی که دارای مهارت‌های مکمل هستند داشته باشند. استارت‌آپ‌ها باید به‌طور پیوسته از مشتری‌ها بازخورد دریافت کنند؛ به شرکای خود اعتماد داشته باشند و به افرادی که با آنها کار می‌کنند انگیزه بدهند. آنها باید در حین کار آموزش ببینند و پیوسته تلاش کنند که نیازهای بازار را به‌درستی بسنجند.

بنیان‌گذاران رویداد استارتاپ‌ویکند در بخشی از مقدمه کتاب استارتاپ‌ویکند می نویسند:

«ما طی سه سال گذشته در استارت‌آپ‌ویکند، بارها شاهد افرادی بود‌ه‌ایم که در بازه زمانی ۵۴ ساعته استارت‌آپ‌ویکندها در سراسر دنیا، دستاوردهای بزرگی داشته‌اند و از موفقیت آنها شگفت‌زده شده‌ایم. برخی افراد پس از اولین جلسه استارت‌آپ‌ویکند توانستند برای استارت‌آپ‌شان هم‌بنیان‌گذار، سرمایه بذری (Seed Money) برای چندین ماه آینده و ده‌ها مشتری که پیشاپیش برای خرید محصول یا سرویس پیشنهادی آنها ثبت‌نام کرده بودند، پیدا کنند. برای بیشتر شرکت‌کنندگان، استارت‌آپ‌ویکند تنها یک شروع است. شروع یک روند یادگیری پر از هیجان و انرژی که طی سالهای بعد ادامه خواهد داشت.

شرکت‌کنندگان در رویداد استارتاپ‌ویکند، کارآفرینی را در عمل تجربه خواهند کرد! تجربه می‌کنند که چطور می‌توانند ایده تجاری خود را در ۶۰ ثانیه با ۲۰۰ نفر غریبه در میان بگذارند. تیم‌ها یاد می‌گیرند چگونه به رقابت با ایده‌های مشابه بپردازند و چطور تنها طی چند ساعت می‌توان فهمید افراد چه توانایی‌ها و اطلاعاتی در زمینه‌های مرتبط دارند. شرکت‌کنندگان همچنین تعدادی از با‌تجربه‌ترین و موفق‌ترین صاحبان کسب‌وکار در دنیای استارت‌آپ‌‌ها را از نزدیک ملاقات می‌کنند.»

(همچنین بخوانید: ۹ اصطلاح مهم استارت‌آپی)

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینیاستارت‌آپ‌ویکندکسب‌و‌کارstartupرویداد استارت‌آپیطرح کسب‌وکارstartup weekend
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.