انفجار بزرگ هوش مصنوعی
صنعتی با ۴۷ میلیارد دلار ارزش؛ ۷

انفجار بزرگ هوش مصنوعی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۱۲:۰۰ | ۱۱ دقیقه

هوش مصنوعی جزء جدایی‌ناپذیر آینده تکنولوژی است و ارزش صنعت آن تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد.

نوپانا  به نقل از  زومیت: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری است که تلاش می‌کنند فعالیت‌های مغز انسان را تکرار کنند. در حال حاضر، این برنامه‌ها تنها می‌توانند اعمال بسیار خاصی انجام دهند.

هوش مصنوعی چیست؟

یک سیستم هوش مصنوعی (AI) حتی می‌تواند انسان‌ها را در بازی پیچیده و قدیمی‌ گو، شکست دهد. تعداد زیادی از این سیستم‌های هوش مصنوعی در حال توسعه هستند و بعضی از آنها واقعا در انجام کار خود بسیار خوب عمل می‌کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی در عملکرد شبیه به مغز انسان هستند. تصور کنید هوش مصنوعی به دنبال تشخیص گربه در یک تصویر است. این کار برای شما آسان است، اما برای هوش مصنوعی کاری دشوار خواهد بود؛ چرا‌ که باید همه اطلاعاتی که بین چشم‌ها و مغز شما توسط نورون‌ها جابه‌جا می‌شود، شبیه‌سازی کند. سیستم‌های هوش مصنوعی نیاز به آموزش دارند؛ چرا که باید برای آنها مقیاس تعریف شود، با تغذیه اطلاعات بیشتر، این مقیاس‌ها دقیق‌تر می‌شوند و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود به جواب درست نزدیک خواهد بود. آموزش هوش مصنوعی نیاز به پردازش‌های زیاد کامپیوتری دارد تا در نهایت یک جواب بله یا خیر داشته باشد. آموزش کامل سیستم به وسیله تعریف مقیاس‌های بیشتر، نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت.

اوج‌گیری هوش مصنوعی

در یک مسابقه، محققان هوش مصنوعی را در چالش‌هایی برای شناسایی درست عکس‌ها، در مقابل انسان‌ها قرار دادند. در سال ۲۰۱۲، انسان‌ها معمولا قادر به شناسایی محتوای عکس‌ها با دقت حدود ۹۵ درصد بودند و کامپیوترها با توجه به گزارش سان‌تراست (SunTrust)، قادر به شناسایی محتوای حدود ۷۴ درصد از عکس‌ها بودند. اما در سال ۲۰۱۵، رایانه‌ها به دقت ۹۶ درصد رسیدند و برای اولین بار به‌طور رسمی انسان‌ها را مغلوب کردند. بنابر گزارش سان‌تراست، این قضیه را باید انفجار بزرگ هوش مصنوعی نامید. انفجار بزرگ هوش مصنوعی توسط برخی از الگوریتم‌های جدید امکان‌پذیر شد؛ این الگوریتم‌های جدید، روش‌های بهتر آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی را ممکن کردند تا ساختن هوش مصنوعی، سریع‌تر و ارزان‌تر شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی نیازمند تعداد زیادی نمونه از دنیای واقعی هستند تا به خوبی آموزش ببینند، مثلا تعداد زیادی تصاویر گربه به هوش مصنوعی معرفی می‌شود تا الگوریتم‌های سیستم توانایی یافتن پاسخ‌های صحیح را داشته باشد. الگوریتم‌های جدید که منجر‌ به انفجار بزرگ شدند، سیستم‌های هوش مصنوعی را با تعداد کمتری نمونه آموزش می‌دهند. جمع‌آوری نمونه‌های کافی برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی هزینه بالایی داشت، اما پس از انفجار بزرگ بسیار ارزان‌تر شد. پیشرفت در قدرت پردازش و ذخیره‌سازی ارزان نیز کمک بزرگی در این راه بود.

از زمان انفجار بزرگ هوش مصنوعی، گام‌های بزرگی در تکنولوژی هوش مصنوعی برداشته شده است. تسلا، گوگل، اپل و بسیاری از شرکت‌های خودروساز سنتی به دنبال استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای راندن خودروهای بدون سرنشین بوده‌اند. گوگل، اپل و آمازون در ارائه نرم‌افزارهای دستیار شخصی هوشمند پیشتازانه عمل کرده‌اند. طبق گزارش سان‌تراست، برخی از شرکت‌ها حتی روی راه حل‌های مراقبت بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کنند که می‌تواند برنامه‌های درمان را بر اساس تاریخچه سلامت بیمار شخصی‌سازی کند.

(همچنین بخوانید: وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های ربات هوش‌مصنوعی)

هوش مصنوعی در زندگی روزمره

تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند ساده باشد، تا حدی که سیستم ایمیل شما را هوشمندانه مدیریت کند؛ همچنین می‌تواند طول عمر شما را نیز افزایش دهد یا در محیط‌های صنعتی انجام کار شما را بر عهده بگیرد و شاید روزی به کار سربازانی که در سرتاسر جهان در حال جنگیدن هستند، پایان دهد.

سان‌تراست، در گزارش خود توانایی تغییر هوش مصنوعی در هر صنعت را اذعان می‌کند. حرکتی که اکنون شاهد آن هستیم، فقط آغاز راه است. با افزایش پیشرفت‌های هوش مصنوعی، گیت‌های امنیتی تنها با اسکن صورت شما دیگر نیازی به مدارک هویتی نخواهند داشت یا پزشکان می‌تواند مشاوره خود را از طریق تلفن همراه شما انجام دهند.

بدون شک هوش مصنوعی فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاری است. سان‌تراست تخمین می‌زند ارزش کسب‌وکار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۷.۲۵۰ میلیارد دلار خواهد بود. انویدیا (Nvidia)، بازیگر بزرگ حوزه هوش مصنوعی، به لطف سخت‌افزار جی‌پی‌یو (GPU) و پلت‌فرم نرم‌افزاری کودا (CUDA)، کمی محافظه‌کارانه‌تر در مورد این رقم‌ها صحبت می‌کند و بر این باور است که هوش مصنوعی یک کسب‌وکار ۳۰ میلیارد دلاری است که چهار برابر اندازه فعلی انویدیا ارزش دارد. در مورد هوش مصنوعی برخی از شرکت‌ها پیشرو هستند که به آنها اشاره می‌کنیم:

انویدیا: این شرکت، پردازنده گرافیکی تولید می‌کند که ستون فقرات سرعت بخشیدن به فرآیندهای هوش مصنوعی است و همچنین در حال توسعه نرم‌افزار استاندارد صنعتی کودا است که برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد از سخت‌افزار این شرکت استفاده کنند. فرهنگ سازمانی نوآورانه سال‌ها است که عامل پیشرفت شرکت بوده است.

گوگل: گوگل در تحقیقات هوش مصنوعی همواره از پیشتازان بوده است. سیستم آلفا گو به دلیل پیروزی در بازی پیچیده چینی گو، برای مدت‌ها تیتر اخبار بود؛ اما این کمپانی همچنین روی اتومبیل‌های بدون راننده، دستیار‌های هوشمند و موارد بسیار دیگری کار می‌کند. این کمپانی به‌تازگی آنچه را که واحد پردازش تنسور (TPU) می‌نامد، توسعه داده است که موج بزرگی در بازارهای سخت‌افزاری هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

اینتل: این شرکت عمدتا بر تولید پردازنده‌ متمرکز است که برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی مناسب نیست؛ اما پس از آموزش، از این پردازنده‌ها برای اجرای سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود؛ همچنین پردازنده‌های این شرکت، هسته اغلب سرورها و رایانه‌هایی که نرم‌افزار هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، تشکیل می‌دهد.

آرم: طبق گزارش سان‌تراست، این سازنده تراشه که در سال ۲۰۱۶  توسط سافت‌بانک خریداری شد، به دنبال آوردن هدایت هوش مصنوعی به سمت مصرف‌کننده است. این شرکت با تولید تراشه‌های کم‌مصرف، در تلاش است تا هوش مصنوعی را از ابرهای بالقوه ناامن بیرون آورد و به‌طور مستقیم با کاربران ارتباط دهد.

کوالکام: مانند آرم، کوالکام در حال کار روی نسخه‌های کوچک سیستم‌های هوش مصنوعی است. این شرکت به دنبال ساخت تراشه برای دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت‌ اشیاء هستند.

هوش مصنوعی جزو جدایی‌ناپذیر آینده تکنولوژی خواهد بود. نظر شما چیست؟

(همچنین بخوانید: کامپیوترهایی که بهتر از انسان‌ها می‌بینند)

برچسب‌ها: هوش مصنوعیتکنولوژیکسب‌و‌کارAIartificial intelligenceفناوریtechnology
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.