وبینار، سمینار بدون مرز
۶ گام ساختن یک وبینار حرفه‌ای؛ ۸

وبینار، سمینار بدون مرز

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۱۳:۰۰ | ۱۲ دقیقه

وبینار شکل جدیدی از برگزاری کنفرانس‌ است که مخاطبان به‌صورت غیر حضوری در آن شرکت می‌کنند. در این مطلب به ۶ گام ساختن یک‌ وبینار حرفه‌ای می‌پردازیم.

نوپانا به نقل از زومیت: در زمان‌های گذشته که تکنولوژی تا این اندازه پیشرفت نکرده بود، کنفرانس‌ همیشه به‌صورت حضوری و توسط فرد ارائه‌دهنده انجام می‌شد. این افراد برای برگزاری کنفرانس در شهرهای مختلف باید به آن نقاط سفر می‌کردند و صحبت‌های خود را در سالن‌های مخصوص برای حاضران ارائه می‌دادند. امروزه هم روال کار تقریبا به همین صورت است؛ نویسندگان، سخنرانان حرفه‌ای و مشاوران به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و صحبت‌های خود را برای شنوندگان ارائه می‌دهند. درواقع دکترها، وکلا، حسابداران، مشاوران سرمایه‌گذاری و دیگر متخصصان به گروه‌های مختلف کسب‌و‌کار می‌روند و سمینار و کلاس‌های مقدماتی برگزار می‌کنند. اما حالا شرایط را برعکس در نظر بگیرید و به این فکر کنید که اگر گروه‌های مختلف کسب‌و‌کار برای شرکت در سخنرانی نزد شما حضور پیدا کنند، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کنفرانسی که با روش قدیمی برگزار می‌شود، همیشه تأثیرگذار است و طرفداران خودش را دارد. همچنین این نوع کنفرانس‌ نتیجه بهتری در افزایش مشتری‌ و میزان فروش محصولات خواهد داشت. با این حال زمانی که صحبت از سفر کردن به سراسر نقاط کشور یا جهان به میان می‌آید، ۲ موضوع اساسی یعنی پول و زمان باید در نظر گرفته شوند. همچنین افراد زیادی وجود دارند که هیچ علاقه‌ای به شرکت کردن در این سمینار حضوری ندارند و هیچ موقع در آنها شرکت نمی‌کنند؛ اما گزینه خوبی برای توسعه کسب‌و‌کار شما به شمار می‌روند.

در چنین شرایطی رسانه‌های آنلاین ارزش واقعی خودشان را نشان می‌دهند. اگر شما ارائه‌ای داشته‌اید که در کنفرانس‌های حضوری موفق بوده است؛ در صورت تبدیل شدن به وبینار هم به ‌احتمال ۹۹ درصد موفق خواهد بود. وبینار به ارائه‌ یک سخنرانی در فضای وب گفته می‌شود. شما در یک وبینار می‌توانید ارائه خود را ضبط ‌کنید و در هر زمانی که خواستید مثلا زمانی که در حال استراحت یا سفر کردن هستید، آن را برای مخاطبان پخش ‌کنید. ۶ گامی که در ادامه این مقاله به آنها پرداخته شده است، به شما کمک می‌کنند که یک وبینار حرفه‌ای بسازید.

۱- ترافیک

همان‌طور که یک کنفرانس حضوری نیاز به دعوت کردن مخاطبان دارد، شما برای حضور مردم در وبینار نیز باید به آنها انگیزه حضور دهید و به‌نوعی آنها را دعوت کنید. ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، مجله‌های تبلیغاتی، رادیو، تلویزیون و راه‌های بسیار زیادی وجود دارند که از طریق آنها می‌توانید مردم را به شرکت کردن در وبینار دعوت کنید و از آنها بخواهید که برای شما تبلیغ کنند.

۲- ثبت‌نام

معمولا خیلی کم پیش می‌آید که وبینار به‌صورت مستقیم و بدون ثبت‌نام قبلی برای تعداد زیادی از مخاطبان پخش شود. همان‌طور که مردم برای شرکت کردن در کنفرانس‌های حضوری و کلاس‌ها باید از قبل ثبت‌نام کنند، بهتر است که وبینارها هم سیستم ثبت‌‌نام طراحی کنند تا فرد برگزارکننده لیستی از مخاطبان خود داشته باشد. یک فرم ثبت‌‌نام خوب دارای عنوان مناسب، تصویر برگزارکننده‌ وبینار و خلاصه‌ای از محتوای مورد بحث است. شما همچنین می‌توانید در فرم ثبت‌نام یک تایمر بگذارید و زمان باقیمانده برای مهلت ثبت‌نام را در آن نشان دهید.

۳- انگیزه

زمانی که بین ثبت‌نام وبینار و تاریخ برگزاری آن فاصله زیادی باشد، از شور و اشتیاق مخاطبان برای شرکت در وبینار کاسته می‌شود. در چنین شرایطی شما باید به‌طور پیوسته با ارسال پیغام و ایمیل با مخاطبان خود در ارتباط باشید و تا زمان برگزاری وبینار به آنها انگیزه دهید. ثبت‌نام کردن مخاطبان و اعلام آمادگی‌شان برای شرکت در یک وبینار، تنها آغاز ماجرا است. خبر خوب این است که شما هر چقدر وبینارهای بیشتری برگزار کنید، تعداد مخاطبانتان بیشتر می‌شوند و درنتیجه این ارتباطات در آینده به‌صورت خودکار انجام حواهند شد.

۴- ارائه

این گام راحت‌ترین مرحله برای ساختن یک وبینار است. شما به ۲ روش می‌توانید وبینار خود را به مخاطبان ارائه دهید. اولین روش این است که از قبل ویدئوی مرتبط را ضبط و در زمان موعود، آن را برای دیگران پخش کنید. روش دوم این است که می‌توانید ارائه خود را به‌صورت زنده و از طریق پخش وب‌سایت انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان وبینار و کنفرانس‌های حضوری این است که شما نمی‌توانید در پایان جلسه از شرکت‌کنندگان بخواهید برای خریدن محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید فرم پر کنند. اما در عوض در پایان وبینار می‌توانید از شرکت‌کنندگان بخواهید که روی آدرس وب‌سایت مورد نظر شما کلیک کنند تا هم اطلاعات تماس خود را یادداشت کنند و هم محصول مورد نظرشان را خریداری کنند. شما می‌توانید افرادی را که اطلاعات تماس خود را وارد کرده‌اند اما خریدی انجام نداده‌اند، شناسایی و از طریق راه‌های دیگر با آنها ارتباط برقرار کنید.

۵- پیگیری

وبینار شما لیستی از افراد مختلف با اهداف متفاوت به شما خواهد داد و به مرکزی برای پیگیری فعالیت‌های بازاریابی تبدیل خواهد شد. این افراد عبارت‌اند از:

کسانی که محصولات و خدمات شما را خریداری می‌کند یا همه فعالیت مورد نظر شما را انجام می‌دهند.

کسانی که در وبینار شرکت کرده‌اند اما علاقه‌ای به خرید کردن ندارند.

کسانی که در وبینار شرکت کرده‌اند اما اطلاعات تماس خود را وارد نکرده‌اند.

کسانی که برای شرکت در وبینار ثبت‌نام کردند اما در زمان کنفرانس حضور نداشتند.

شما همچنین می‌توانید شرکت‌کنندگان وبینار خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک شناسایی و درخواست خود را در آنجا نیز برایشان ارسال کنید.

۶- تأییدیه

مهم نیست هدف شما از برگزاری وبینار این باشد که بخواهید محصولات خود را تبلیغ کنید یا فقط برند خود را به مردم شناسایی کنید؛ مهم این است که باید در همه مراحل برای آنها یک ایمیل تأییدیه یا سفارش خرید ارسال کنید و مراحل بعدی کار را توضیح دهید. گاهی ‌اوقات ایمیل‌ها محصولات مرتبط با خریدی را که کاربر به‌تازگی انجام داده است، به او معرفی می‌کنند؛ بنابراین ایمیل‌ها بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارند. به‌عنوان مثال اگر کاربر محصول فیزیکی خریداری کرده است، زمان تحویل را به او از طریق ایمیل اعلام کنید یا اگر با شما قرار مشاوره گذاشته است، ساعت و روز این ملاقات را به او اطلاع دهید. ارسال یک فایل آموزشی یا ویدئویی در رابطه با خدماتی که خریداری کرده‌اند نیز پیشنهاد خوبی است.

پس می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که وبینارها علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما، می‌توانند مخاطبان بیشتری نسبت به ظرفیت یک سالن اجتماعات برای شما جذب کنند. همچنین اطلاعات به‌دست‌آمده از افراد شرکت‌کننده در وبینار بسیار باارزش هستند و با استفاده درست از آنها، می‌توان فروش محصولات و تعداد مشتری‌های وفادار را افزایش داد.

(همچنین بخوانید: فناوری مبتنی بر اسکایپ، به افراد ناشنوا کمک می‌کند)

برچسب‌ها: social mediaرسانه دیجیتالwebinarوبینارvideo conferenceسمینار آنلاین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.