سنگ بزرگ در کارآفرینی، نشانه نزدن نیست!
آهسته و پیوسته؛ ۸

سنگ بزرگ در کارآفرینی، نشانه نزدن نیست!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۱۳:۰۰ | ۷ دقیقه

کارآفرینی یعنی چند سالی از عمرت را طوری زندگی کن که اکثر آدم‌‌ها زندگی نمی‌کنند، آن‌وقت می‌توانی بقیه عمرت را طوری زندگی کنی که اکثر آدم‌‌ها نمی‌توانند.

نوپانا به نقل از پرورش افکار: یک سفر ۱۰۰۰ کیلومتری هم با یک قدم شروع می‌شود. به عنوان کسی که می‌خواهیم کسب‌وکار خود را آغاز کنیم، ممکن است رویاهای بزرگی را در ذهن بپرورانیم و درباره استارت‌‌آپ آینده خود نقشه‌های زیادی بکشیم، اما بالاخره باید از یک جا شروع کرد. رویاپردازی را کنار گذاشته و همین امروز، همین حالا دست به کار شویم. به عنوان یک کارآفرین بلند پرواز ممکن است چالش‌‌ها، مشکلات، پیچیدگی‌‌ها و موانع زیادی بر سر راهمان قرار گیرد، اما تمام این تلخی‌‌‌ها با داشتن یک استارت‌آپ موفق، شیرین می‌شوند. به ما اطمینان کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم به اندازه استارت‌آپ‌های دیگر یا حتی بیشتر از آنها، موفق باشیم.

پنج توصیه برای کسانی که می‌خواهند اولین قدم را در مسیر ساختن یک کسب‌وکار موفق بردارند

۱. به جای استارت‌آپ، با یک کسب‌وکار کوچک آغاز کنیم

در ابتدا باید این مسئله را درک کنیم که قرار نیست هر ایده‌‌ای در نهایت به کسب‌وکاری همچون فیس‌ بوک یا اینستاگرام ختم شود، اما مطمئناً با ارائه یک محصول یا سرویس فوق‌ العاده به انسانها، می‌توانیم یک کسب‌وکار موفق سودآور بسازیم.

داشتن یک کسب‌وکار کوچک، قاعده بازی را به کلی تغییر خواهد داد، چرا که در اینجا هدف اصلی، داشتن زیربنایی برای یک کسب‌وکار موفق و خدمت‌‌رسانی به مردم به بهترین شکل است. در حالی که هدف یک ‌استارت‌آپ، رشد بیشتر و سریع‌‌تر با گرفتن حداکثر سرمایه است، یک کسب‌وکار آنلاین کوچک با توجه به محدودیت‌‌ها هم می‌تواند رشد ‌کند، به مشتریانش خدمات‌رسانی کند و سوددهی هم داشته باشد.

۲. روی آن چیزی تمرکز کنیم که برای ‌استارت‌آپ ما مهم است

هیچ‌کس نمی‌خواهد کسب‌وکاری داشته باشد که یک روز بسیار پررونق است و روز دیگر کساد. اگر تنها روی تامین بودجه تمرکز نماییم و توجهی به عملکرد واقعی کسب‌وکارمان نداشته باشیم، در واقع کسب‌وکار خودمان را خراب کرده‌ایم. وقتی افراد به فکر پول درآوردن هستند، فکر می‌کنند که منحصربه‌فردترین و نوآورترین ایده را دارند که می‌تواند بازار را تکان دهد. دوباره به این موضوع فکر کنیم. آیا ایده ما واقعاً نوآورانه و خلاقانه است؟ اگر اینطور است، پس چرا سرمایه‌ گذاران دنبال ما نمی‌آیند و چرا ما باید برای تامین بودجه دنبال آنها باشیم؟ تمرکزمان را روی کسب‌وکارهای کوچک بگذاریم، تلاش‌‌های کوچک می‌توانند به نتایج بزرگ ختم شوند.

۳.  موفقیت ما به این بستگی دارد که چه کسی هستیم!

در واقع، کسب‌‌و‌کار یعنی خلق یک کارآفرین. در حالی که شخص عمیقاً در مورد کسب‌وکارش فکر می‌کند، حقایق به او کمک خواهند کرد تا کسب‌وکارش را کشف کند. این حقایق یا کلمات هستند که یک کارآفرین را توصیف می‌کنند و در حقیقت، فاکتورهای ضروری موفقیت‌اند که مسیر ما را تعیین می‌نمایند.

۴. آرام آرام پیش برویم، محصولات بادوام و موفق را در مقیاس کم بسازیم، امتحان کنیم، بعد آنها را گسترش دهیم

کم‌تولید بودن یک ‌استارت‌آپ، هیچ‌گاه به معنی کم‌ارزش بودن آن نیست، بلکه به معنی اسرافکار نبودن آن است و اینکه می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. این الگو سالها است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این الگو بیشتر موافق تجربیات عملی است تا برنامه‌‌ریزی، و به‌نسبت پروژه‌‌های قدیمی در مقیاس بزرگ، ریسک حدس‌زدن را کاهش و توسعه را افزایش خواهد داد. هدف این روش، تشویق به ایجاد «حداقل محصولات پایدار»، آزمایش آن با مشتریان واقعی و سپس پایه‌‌گذاری آموخته‌‌ها و توسعه مدل تجاری، محصولات و سرویس‌‌ها است. سرمایه‌‌گذاران، این‌گونه استارت‌آپ‌ها را دوست دارند.

۵. دلایل اشتباه برای انتخاب کارآفرینی

اگر می‌خواهیم یک کارآفرین باشیم، ما تنها نیستیم. تعجبی ندارد که آدم‌‌های زیادی بخواهند کارآفرین باشند و این سفر را شروع کنند.

متأسفانه، این تصاویر پرزرق و برق کارآفرینی ممکن است عده‌ ای را وسوسه کند تا به دلایل اشتباه کسب‌وکاری را آغاز نمایند. از آنجایی که این کارآفرینان راه غلطی را انتخاب کرده‌‌اند، ممکن است در نهایت با شکست روبه‌رو شوند؛ اما قرار نیست ما جزء این دسته آدم‌‌ها باشیم. قبل از شروع، اگر مطمئن شویم که دلایل درستی را برای کارآفرینی انتخاب کرده‌ایم، هرگز با شکست مواجه نخواهیم شد.   

(همچنین بخوانید: نقشه راه آغاز یک استارت‌آپ)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفرینراه‌اندازی استارت‌آپاستارت‌آپموفقیت startupentrepreneurship
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.