چرا از مدیر خود ناراضی می‌شویم؟
آمار نارضایتی کارمندان نسبت به مدیران؛ ۸

چرا از مدیر خود ناراضی می‌شویم؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۱۶:۰۰ | ۵ دقیقه

در این مطلب آمار جالب توجهی خواهیم دید از میزان نارضایتی کارمندان از مدیران و دلایل نارضایتی آنها.

نوپانا: اخیرا پژوهشگران در یک نظرسنجی، نظرات بیش از ۲۰ هزار نفر کارمند را در رابطه با نحوه مدیریت کسب‌وکار و صلاحیت رئیس‌شان مورد بررسی قرار دادند. از این کارمندان، ۳۱ درصد از مردان و ۳۹ درصد از زنان معتقد بودند که رئیس آنها به فرهنگ سازمانی آسیب می‌رساند.

این عقیده در افرادی که در قسمت توسعه کسب‌وکار بودند یا نقش‌های اداری داشتند، بیشتر بود (حدود ۴۸ درصد از مردان و ۴۷ درصد از زنان)؛ این درحالی است که تنها ۲۱ درصد از کارکنان منابع انسانی با این نگرش موافق بودند.

کارمندان جوان‌تر با سن ۱۸ تا ۲۵ سال دید مثبت‌تری به رئیس خود داشتند و تنها ۲۷ درصد از آنها با این نگرش موافق بودند. درحالی که ۳۸ درصد کارکنان مسن‌تر با سن ۵۶ تا ۶۰ سال دید منفی به رئیس‌شان داشتند.

طبق نتایج این نظرسنجی، پنج موردی که اکثر کارمندان، تقاضای بهبود آنها در مدیرشان را داشتند، ارتباطات، پاسخ‌گویی، مثبت بودن، صداقت و اخلاق بود. نیمی از مردان و ۴۸ درصد از زنان، ارتباطات را در ابتدای لیست خود قرار دادند.

وقتی از کارمندان پرسیده شد که به نظرشان می‌توانند بهتر از رئیس خود کارها را انجام دهند یا نه؟، ۳۶ درصد از مردان و ۳۴ درصد از زنان جواب مثبت دادند. ۳۵ درصد از افراد با سن ۴۱ تا ۴۵ سال که بیش‌ترین اعتماد به نفس را نسبت به توانایی‌های خود داشتند نیز با این دیدگاه موافق بودند.

پس‌زمینه آموزشی نیز در پاسخ به این سوال نقش مهمی دارد. ۵۳ درصد از کارمندان با تحصیلات دبیرستانی و ۳۲ درصد از کارمندان با مدرک لیسانس معتقد بودند که کارها را بهتر از رئیس‌شان می‌توانند انجام دهند.

(همچنین بخوانید: نکاتی برای بهبود ارتباط مدیران با کارمندان)

به‌طورمیانگین، سه مورد اولی که کارکنان گفتند اگر به جای رئیس‌شان بودند آنها را تغییر می‌دادند، چشم‌انداز استراتژی شرکت (۳۳ درصد)، فرهنگ بهبود‌یافته اداری (۲۳درصد) و افزایش حقوق (۲۳ درصد) بود.درحالی که ۲۴ درصد چشم‌انداز بهتری می‌خواستند، ۲۷ درصد گفتند که حقوق بیش‌تری می‌خواهند.

وقتی از کارمندان پرسیده شد آیا می‌توانید به‌راحتی بازخورد منفی به رئیس‌تان بدهید، ۶۴ درصد از مردان و ۵۸ درصد از زنان، جواب مثبت دادند. زنانی که در قسمت مهندسی و پشتیبانی مشتریان بودند و یا مقامات اجرایی داشتند، می‌توانستند به‌راحتی به مدیر خود بازخورد منفی دهند؛ اما زنانی که در بخش توسعه کسب‌وکار و بخش حقوقی بودند به این میزان راحت نبودند. سن هم نقش مهمی در تعیین نتایج این نظرسنجی دارد. ۶۶ درصد کارمندان ۳۶ تا ۴۰ سال، بازخورد منفی به مدیران خود می‌دادند اما کارمندان ۱۸ تا ۲۵ سال و ۴۱ تا ۴۵ سال، اعتماد به نفس کمتری برای این کار داشتند.

 (همچنین بخوانید: برای هدایت مؤثر سازمان چه شرایطی لازم است؟)

برچسب‌ها: مدیریتکارمندرئیسمدیرmanagementکار گروهیemployee
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.