ماجرای رابین‌هود در بازار سهام
داستان جلب اعتماد سرمایه‌گذاران با دست خالی؛ ۶.۵

ماجرای رابین‌هود در بازار سهام

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

استارت‌آپ رابین‌هود در ابتدای کار سود بسیار کمی به‌دست ‌آورده بود و در مرز نابودی قرار داشت، اما با موفقیت توانست اعتماد سرمایه‌گذاران خطرپذیر را جلب کند.

نوپانا: اگر بخواهید به صورت جزئی سهامی را معامله کنید، یا صرفا علاقه‌مند به این موضوع باشید، قطعا به راهنمایی‌های فراتر از کتاب‌های تجارت نیاز دارید. برنامه نرم‌افزاری رابین‌هود مدتی است که برای کاربران iOS موجود است. این اپلیکیشن امکان معامله رایگان را برای اکانت‌های سرمایه‌گذاران جزئی فراهم کرده است و البته قابلیت‌های دیگری نیز دارد.

به گزارش نوپانا، این نرم‌افزار برای تجارت سهام کاربرد دارد و تاکنون نیز بسیار موفق عمل کرده است؛ این درحالی‌ است که رابین‌هود در ابتدای کار سود بسیار کمی به‌دست ‌آورده بود و در مرز نابودی قرار داشت.

«ولنتن تنف»، یکی از موسسان و مدیرعامل شرکت «رابین‌هود» در مصاحبه‌ای با «بیزینس اینسایدر» (Business Insider) توضیح می‌دهد که نرم‌افزار آنها بدون تأیید قانونی نمی‌توانست مبلغ قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران دریافت کند و در این میان اکثر سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را نمی‌کردند چراکه این شرکت اساسا محصولی نداشت: «همیشه یک‌سری الزامات سرمایه‌گذاری وجود دارد که از راه‌اندازی خود کسب‌وکار هم سخت‌تر است. سرمایه‌گذاران همیشه قبل از سرمایه‌گذاری می‌خواهند از اینکه شرکت شما تاییدات قانونی لازم را دارد، اطمینان حاصل کنند.»

به همین خاطر تنف و شریکش، برای جمع‌آوری بودجه لازم تلاش زیادی کردند. تنف تخمین می‌زند که حدود ۷۵ درصد از سرمایه‌گذاران پیش از اینکه رابین‌هود به سوددهی برسد آنها را رها کرده‌اند.  

در اینجا بخشی از مصاحبه مدیرعامل شرکت رابین‌هود با بیزینس اینسایدر پیش‌روی شماست:

تنف: سرمایه‌گذاری در شرکت ما زمانی که در روزهای ابتدایی فعالیتش قرار داشت برای سرمایه‌گذاران ریسک بزرگی بود. البته ایده اولیه برای من و شریکم نیز هنوز اثبات شده نبود و با خبررسانی دهان به‌دهان مشتری را جذب می‌کردیم.

شونتل: بنابراین مانند «مارک اندرسون»، بدون هیچ محصول، تأیید مالی و لیست انتظاری روی شما سرمایه‌گذاری کردند. این کار قمار بزرگی است که هر سرمایه‌گذاری حاضر به انجامش نیست.

(همچنین بخوانید: چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟)

تنف: در ابتدا این مسئله بسیار چالش برانگیز بود. خیلی‌ها به کار ما باور نداشتند و ما مجبور بودیم با موانع زیادی دست‌وپنجه نرم کنیم.

شونتل: یعنی ۷۵ سرمایه‌گذار در را به روی شما باز کردند؟

تنف: بله ... به نظر من آنچه که سرمایه‌گذاران را به سمت رابین‌هود جذب کرد این بود که آنها قانع شدند که با این سرمایه‌گذاری کاری جدید و ویژه را انجام می‌دهند و البته این کمی مضحک بود؛ اما صنعت مالی در چند دهه اخیر به طرز شگفت‌انگیزی نه فقط اعتماد مصرف‌کنندگان بلکه اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز به خود جلب کرده‌ است.

در سال ‌۲۰۰۸ ما بانک‌ها را نجات دادیم و طبقه متوسط به طرق مختلف با لایحه‌های جدید گیر افتاد. در واقع آنچه که در حاشیه‌های در جریان شرکت‌های مالی بسیار شگفت‌آور است این است که آنها به معنای واقعی کلمه از جیب شما پول برمی‌دارند و برای خود ذخیره می‌کنند.

منبع

برچسب‌ها: جذب سرمایهسرمایه گذاری خطرپذیرکسب‌و‌کارایدهنرم‌افزارVenture Capitalسود
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.