با ایجاد انگیزه در کارمندان، مدیر محبوب آنها باشید
مدیریت موفق کسب‌وکار؛ ۸

با ایجاد انگیزه در کارمندان، مدیر محبوب آنها باشید

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۹:۰۰ | ۷ دقیقه

رابطه مثبتی میان روحیه تیم و بهره‌وری وجود دارد. راهبران خوب کسانی هستند که در کارمندان خود انگیزه ایجاد می‌کنند.

نوپانا: در گذشته بسیاری از راهبران در شرکت‌های بزرگ جهان، با اعمال ترس به مدیریت کسب‌و‌کار خود می‌پرداختند. تاکتیک انگیزشی آنها این بود که آینده شغلی افراد را دائما تهدید کنند؛ بنابراین، تعداد افرادی که در این‌گونه شرکت‌ها از کار خود استعفا داده و یا اخراج می‌شدند بالا بود. راهبران خوب حقیقتا کمیاب هستند. راهبرانی که الهام‌بخش تیم‌های خود هستند، می‌توانند بدون اعمال ترس و تهدید ایجاد انگیزه کنند؛ چرا که اعضای تیم و کارمندان، راهبر خود را دوست داشته و آنها نیز متقابلا نمی‌خواهند که کارمندان خود را ناامید کنند.

به گزارش نوپانا، هر چقدر که شما مدیر بهتری باشید، پیشرفت تیم شما نیز بیشتر می‌شود. در ادامه هفت نکته مفید برای راهبری بهتر کسب‌وکار آورده شده است:  

مثبت‌اندیش باشید

هیچ‌چیز در یک تیم موثرتر از شور و اشتیاق نیست؛ پس وجود یک راهبر مثبت‌اندیش بسیار مهم است. راهبران خوب سرشار از انرژی مثبت هستند و این روحیه نه‌تنها باعث می‌شود دوست داشتنی‌تر باشند، بلکه حس اعتماد در کارمندان ایجاد کرده و آنها نیز روحیه بالاتری برای انجام فعالیت‌های خود دارند.

نگرش فعال داشته باشید

راهبران خوب نگرش فعال دارند و هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوند به دنبال سرزنش دیگران نیستند. یک مدیر زمانی موفق است که در اجرای تصمیماتش راسخ بوده و در صدد آن باشد که آنها را به منصه ظهور برساند. او باید آمادگی رویارویی با ناکامی‌ها، مشکلات و حتی انتقادات را داشته باشد و در اجرای تصمیماتش از هیچ‌گونه کوششی دریغ نکند.

کارها را واگذار کنید

گاهی حتی بهترین مدیران هم نمی‌توانند به تنهایی از عهده انجام همه کارها برآیند، بنابراین بهتر است شخصا روی مهم‌ترین کارها تمرکز کنید و بخشی از کارها را به دیگر اعضای سازمان محول کنید. شما باید به تیم خود اعتماد و با ترغیب آنها مسئولیت‌هایی به آنها واگذار کنید. انجام گروهی کارها ویژگی مشترک همه مدیران موفق است چراکه آنها را در اداره بهینه سازمان کمک می‌کند.

در دسترس باشید

یک راهبر خوب کسی‌ست که غالبا در دسترس باشد تا هر‌گاه هم‌تیمی‌ها و اعضای گروه با مسئله‌ای روبه‌رو شدند بتوانند به او رجوع کنند و راهنمایی بگیرند. به عنوان مثال بنیان‌گذار و صاحب فروشگاه وال‌مارت وقتی تازه این فروشگاه را افتتاح کرده بود، همیشه سعی می‌کرد به صورت خصوصی با کارمندانش صحبت کند. البته این تنها دلیل موفقیتش نبود اما به طور کلی محیط کاری که اعضایش تمایلی به صحبت با مدیرشان نداشته باشند منفعل و ناموفق است.

الگوی خوبی باشید

اگر انتظار دارید تیم شما خوب کار کند و تولید زیادی داشته‌باشد، خودتان هم باید همین‌گونه باشید. مدیران موفق دارای ویژگی‌های خوبی چون وظیفه‌شناسی و نظم هستند. اگر یک مدیر به عنوان رأس امور وجدان کاری بالا داشته باشد، طبعا الگوی خوبی برای اعضای سازمان خواهد بود.

پاسخگو باشید

راهبران خوب اشتباه تیم را اشتباه خود می‌دانند و در قبال آن به مشتریان پاسخ می‌دهند. تصور کنید مشکلی از یک رستوران سر بزند و صاحب آن برای عذر‌خواهی با مشتری تماس بگیرد. طبعا چنین مسئولیت‌پذیری ارزش بالایی دارد. این نوع برخورد، رفتاری است که امروزه راهبران بزرگ جهان در ارتباط با مشتری تمرین می‌کنند.

قاطع باشید

گاهی ممکن است راهبر و مدیر یک سازمان، از تصمیم‌گیری در خصوص یک موضوع اطمینان ندارد اما در نهایت باید تصمیم‌گیری کند. به همین جهت قاطعیت در تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر مدیری باید در تصمیم‌گیری‌هایش اعمال کند. این قاطعیت رابطه مستقیمی با اعتماد‌به‌نفس دارد؛ در واقع به هر میزان که یک مدیر اعتماد‌به‌نفس بالاتری داشته باشد در تصمیم‌گیری‌هایش قاطع‌تر است. تصمیم‌‌گیری‌های یک راهبر است که کل تیم را متحد نگه‌ می‌دارد. تصمیم اشتباه را می‌توان اصلاح کرد اما پراکندگی در تیم یک فاجعه است.

(همچنین بخوانید: برای کارمندان‌، یک مدیر تمام‌عیار باشید)

برچسب‌ها: مدیریتmanagementمثبت‌اندیشیپاسخگوییتصمیم‌گیریمسئولیت‌پذیریکسب‌و‌کارکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.