از شکست خوردن نترسید
درس‌های مهم برندهای بزرگ ۶

از شکست خوردن نترسید

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۳:۰۸ | ۵ دقیقه

غول‌های امروزی یک شبه به موفقیت نرسیده‌اند و در مسیر رشد، بدترین شکست‌های ممکن را تجربه کرده‌اند.

وقتی به برندهای بزرگ فکر می‌کنیم، نام‌هایی مانند اپل، نایکی و استارباکس به ذهنمان می‌آید. این غول‌های میلیارد دلاری، تنها به‌خاطرکیفیت محصول‌شان رشد نکرده‌اند، بلکه دلیل این مسئله، ارزش و اعتباری است که در ذهن مشتریان دارند. این اعتبار تا حدی است که به‌عنوان مثال، اگر اپل همین روزها در تبلیغات خود بگوید که شکلات هم می‌فروشد، باز هم مشتریان با اطمینان از آن خواهند خرید.

کسب‌وکارهای نوپا باید ابتدا ببینند که این شرکت‌ها از کجا شروع کرده‌اند. همه شرکت‌های بزرگ با فروش محصولی به یک جمعیت محدود شروع کرده‌اند. مهم‌تر از آن از مکانی شروع کرده‌اند که آن محصول در آنجا بسیار خاص بوده است. خودشان نیز به محصولی که می‌فروختند اعتقاد و اعتماد کامل داشته‌اند.

ما از این شرکت‌ها چه می‌توانیم بیاموزیم؟ در ادامه به این مساله می‌پردازیم.

به‌اندازه دهانتان لقمه بگیرید

برخی شرکت‌ها کاری را شروع نکرده، خود را با برندهای بین‌المللی مقایسه می‌کنند و آن‌ها را رقیب اصلی خود می‌دانند. یادتان هست که نقطه شروع غول‌های میلیارد دلاری کجا بود. پس پیشرفت فرایندی تدریجی است و مغایرت توانایی واقعی و ادعا، ممکن است همه را ناامید و سرخورده کند و نه تنها عامل رشد نباشد بلکه جلوی رشد و پرداختن به قدم های کوچک را بگیرد.

 شما مسئول فروش همه اجناس دنیا نیستید

برند معروف RL، که امروزه در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند زمانی فقط با فروش کروات کارش را آغاز کرد و در همان زمینه خلاقیت نشان داد و چشمش به دنبال برندهای بزرگ آن زمان نبود. لازم نیست در آغاز چندین محصول ارائه دهید. اگر بتوانید با یک محصول در ذهن مشتریان ارزشمند شوید و اعتبار به‌دست بیاورید، فروش محصولات بعدی خود را پیشاپیش تضمین کرده‌اید.

از شنا کردن برخلاف جریان نترسید

شرکت اپل که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شود، چند دهه در ورشکستگی به‌سر می‌برد اما آنقدر پای ایده‌هایش ماند تا به هیولایی که امروز می‌شناسیمش تبدیل شد. شرکت نایکی بیشتر از 20 سال فقط کفش ورزشی می‌فروخت. در هر موقعیت به‌دنبال ابتکار باشید و مطمئن باشید خلاقیت سرمایه‌ای است که در هر کار تازه‌ای، بیش از هرچیزی به کار می‌آید.

پس به‌جای نگاه کردن به وضعیت کنونی شرکت‌های بزرگ و تلاش بیهوده برای تقلید از آن‌ها، توجه کنید که چگونه شروع کرده‌اند و دلایل موفقیت آن‌ها چه بوده است. سرمایه‌گذاران نیز روی ایده‌ها و تیم‌‎ها سرمایه گذاری می‌کنند. ایده‌ها از تجربه به دست می‌آیند و شکست خوردن ممکن است بخشی از این فرآیند باشد.

برچسب‌ها: برندینگجهانشرکتموسسهکسب‌و‌کارشتاب‌دهندهپیشتازان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا