نقش استارت‌آپ‌ها در تأمین حقوق‌ شهروندی‌
نگرشی تازه به معلولین توانمند ۷

نقش استارت‌آپ‌ها در تأمین حقوق‌ شهروندی‌

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۶:۰۰ | ۸ دقیقه

امروزه توجه به حقوق شهروندی جامعه معلولان کشور از جمله اشتغال و درآمدزایی برای آنها از دغدغه‌های مسئولین و به‌ویژه تشکل‌های اجتماعی است.

نوپانا به نقل از تابناک: مسئله تسهیل شرایط زندگی معلولان، همواره دغدغه‌ای قابل توجه بوده و هست، تا جایی‌که دغدغه‌ها پیرامون این موضوع به مجلس نیز کشیده شده و فراکسیون معلولان تلاش دارد تا در مباحث حقوقی جامعه معلولان، خصوصا استخدام آنها بازنگری و تجدیدنظرهایی صورت گیرد. 

از سوی دیگر، اقدامات دولت، شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی در زمینه موضوع اشتغال این جامعه سه‌درصدی، همواره مورد انتقاد تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بوده، چراکه آنها اعتقاد دارند تلاش لازم جهت مرتفع کردن این‌گونه مشکلات انجام نشده یا بسیار کند بوده است.

به اعتقاد آنها، امکانات و فضای کاری سازمان‌ها متناسب با شرایط معلولان کشور نبوده و اکثر آنها در محیط کار خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند، درحالیکه این مسئله از بدیهی‌ترین پیش‌نیاز‌های جذب این افراد است.‌

در سال‌های اخیر با توجه به رشد و گسترش کسب‌و‌کارهای اینترنتی، به‌کارگیری معلولان در استارت‌آپ‌ها و مشاغل نوین اینترنتی بیش از پیش رشد داشته است، چرا که این نوع مشاغل به لحاظ دارا بودن پارامتر‌هایی چون دورکاری، جوان‌گرایی، خلاقیت و ... شرایط مناسب‌تری را برای فعالیت معلولان فراهم می‌کنند.

کارفرمایان و کارآفرینان مشاغل اینترنتی با اعتقاد به توانمندی ویژه برخی از معلولان در فعالیت در کسب‌و‌کار اینترنتی، بسیاری از آنها را در اجرا و اداره ایده‌های کسب‌و‌کار خود جذب کرده‌اند و کمپین‌های متفاوتی را با هدف شناسایی و معرفی بهتر معلولان توانمند درشبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند.

مدیر روابط‌ عمومی یکی از این شرکت‌ها ضمن تاکید بر ضرورت تغییر نگرش در به‌کارگیری معلولان توانمند بیان داشت: «ما به ارزش‌های سازمانی مشخصی پایبندیم‌ که یکی از مهم‌ترین آنها ارزیابی افراد بر حسب توانایی‌ها و استعدادهایشان است، فارغ از هرگونه دسته‌بندی و خط‌کشی.»

(همچنین بخوانید: کمک به اشتغال جامعه باید مهم‌ترین اولویت وزارت علوم باشد)

«اساسا معتقدیم که سازمان‌ و در مقیاس بزرگ‌تر جامعه‌ موظف است امکانات و فرصت‌ها را به‌گونه‌ای مهیا کند که افراد بتوانند صرفا براساس توانایی‌هایشان، موقعیت‌ها را به دست آورند. این قاعده در مورد معلولین هم صادق است. فکر می‌کنیم مهم‌ترین کمکی که می‌توان انجام داد این است که از نگاه ترحم‌آمیز دست بکشیم و با ایجاد بسترهای مناسب از قبیل مناسب‌سازی فضای کار، شرایطی مهیا کنیم که این عزیزان نیز بتوانند همانند سایر گروه‌ها متناسب با توانایی‌های خود فرصت‌ها را به دست آورند.»

امیرحسن موسوی؛ مدیر روابط عمومی تپ‌سی در ادامه افزود: «ما در تپ‌سی با نصب رمپ، شرایط را برای کار افرادی که روی ویلچر هستند مهیا کردیم. رفت‌وآمد آنها نیز توسط سامانه‌ حمل‌ونقل معلولین شهرداری انجام می‌شود، امکانی که در اختیار همه‌ این افراد قرار می‌گیرد. در همین راستا بود که اعلام کردیم افراد روی ویلچر نیز می‌توانند درخواست دهند. سپس مصاحبه‌ها و روند جذب نیرو انجام شد و تا کنون ۵ نفر از این عزیزان در تپ‌سی مشغول به کار شده‌اند. دلیل استخدام این افراد توانمندی آنها بود، به گونه‌ای که نسبت به افراد غیر‌معلول کاندیدا تواناتر بودند و اکنون نیز بازخورد کارشان به‌واقع فوق‌العاده است.»

او در ادامه افزود: «ما تاکید داریم که این کار حمایت و کمک نیست، وظیفه‌ای است که همه باید انجام دهند. ما شرکت نوپایی هستیم که تنها یک‌سال از آغاز به‌کارمان می‌گذرد و از مهم‌ترین اولویت‌های سازمانی ما، عمل به وظایف اجتماعی است و به محض این‌که امکان مهیاسازی فضا برایمان ایجاد شد این وظیفه را به انجام رساندیم.»

به اعتقاد موسوی، مناسب‌سازی فضا، استفاده از توانایی معلولین و جذب این افراد در وهله نخست وظیفه اجتماعی همه‌ ماست و از سوی دیگر در راستای منافع کل جامعه است: «تمام موقعیت‌های شغلی باید به گونه‌ای برابر پیش‌ روی همه‌ افراد باشد. اینکه من موقعیتی را به دست آورم صرفا باید به توانایی‌های مرتبط من با آن شغل ارتباط داشته باشد، و نه به قومیت، مذهب، جنسیت، معلولیت، نژاد و غیره. مناسب‌سازی فضا و کارهایی از این دست بسیار کم‌هزینه بوده و سازمان‌ها اطمینان داشته باشند که سودشان بیشتر از هزینه‌های آن است.

در سازمان ما هیچ‌کس عقیده ندارد کار خیری در این راستا انجام داده است. این افراد تحصیلات عالی دانشگاهی داشته و به واقع از جهت حرفه‌ای و کاری فوق‌العاده‌اند و در ارزیابی‌های سازمانی نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند. آنها در تپ‌سی استخدام شدند چراکه تواناتر و با استعدادتر از دیگران بودند و در پیشرفت تیم ما تأثیر به سزایی داشته‌اند.»

(همچنین بخوانید: چگونه فرهنگ سازمانی ایجاد کنیم؟)

برچسب‌ها: استارت‌آپاشتغال‌زاییکسب‌وکارهای اینترنتیکارآفرینان جوانمعلولین employment
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.