جایگاه آسیا در پرورش فناوری‌های نوین
رتبه‌بندی مراکز نوآوری ۷

جایگاه آسیا در پرورش فناوری‌های نوین

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

به گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی آسیا (WIPO)، چین، ژاپن و کره در میان ۷ کشور برتر با حداقل ۴ مرکز نوآوری هستند.

نوپانا: به گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی آسیا (WIPO)، چین، ژاپن و کره در میان ۷ کشور برتر با حداقل ۴ مرکز نوآوری (بر اساس موقعیت محل زندگی مخترعان) هستند.

برگ کویست (Berg quist)، تحلیلگر داده و سخنگوی WIPO می‌گوید: این رتبه‌بندی بر اساس یک میلیون اختراع ثبت شده در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ انجام شده است.

این رتبه‌بندی، نقش حیاتی و موثر مراکز نوآوری محلی را در ترویج نوآوری جهانی بیان می‌کند.

به گزارش نوپانا، این تحقیقات اولین قدم برای شناسایی محل پیدایش کسب‌وکارهای نوپا است و هدف آن تشخیص مدل‌های جدید و جایگزینی آن با مدل کلاسیک سیلیکون‌ولی است.

برگ کویست می‌گوید: هدف این تحقیقات کمک به محققان و سیاست‌گذاران برای درک عوامل مهم در هدایت کسب‌وکارهای محلی است.

براساس گزارش WIPO، هند سه مرکز نوآوری دارد که این تعداد کمتر از کشورهای بالای لیست و بیشتر از دیگر مناطق درحال توسعه است.

لازم به ذکر است هیچ گروهی از آمریکای لاتین، کارائیب، کشورهای آفریقایی و آسیای غربی در لیست ۱۰۰ کشور برتر وجود ندارد.

اولین مرکز در این رتبه‌بندی، مرکز توکیو-یوکوهامای ژاپن (با ۹۴ هزار و ۷۹ ثبت‌ اختراع) است. مراکز بعدی به‌ترتیب عبارت‌اند از: شنزن هنگ‌کنگ (با ۴۱ هزار و ۲۱۸ ثبت اختراع)، سن‌خوزه سانفرانسیسکو در ایالات متحده (با ۳۴ هزار و ۳۲۴ ثبت اختراع)، مرکز سئول در کره‌جنوبی (با ۳۴ هزار و ۳۲۴ ثبت اختراع) و مرکز اوزاکا-کوب-کیوتو در ژاپن (با ۲۳ هزار و ۵۱۲ ثبت اختراع)

با توجه به این گزارش، مراکز آسیایی، اختراعات متعددی در زمینه‌های ارتباطات دیجیتال، تکنولوژی کامپیوتر و صنایع ماشین‌آلات الکتریکی ارائه کرده‌اند.
همچنین محققان شرکت‌های خصوصی نسبت به محققان دانشگاهی، اختراعات بیشتری در زمینه‌ برنامه‌های کاربردی صنعتی ثبت کرده‌اند.

باید توجه داشت که ثبت اختراعات یک گزینه استراتژیک برای نوآوری و حفظ حقوق مالکیت معنوی است. همچنین ثبت اختراع تنها یکی از معیارهای نوآوری است. به همین علت WIPO قصد دارد معیارهای بیشتری را وارد رتبه‌بندی خود کند. معیارهایی مانند فعالیت اقتصادی مراکز، انتشار اختراعات ثبت شده در مجلات معتبر، تراکم جمعیت، نیروی انسانی تحقیقاتی و بودجه.

برونو لن‌وین، مدیر اجرایی شاخص‌های جهانی در این‌سید (INSEAD) سنگاپور و عضو انجمن جهانی اقتصاد، می‌گوید: «برای ترویج همکاری‌های منطقه‌ای، به‌ویژه برای اقتصادهای کوچک که در نوآوری نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند، نیاز شدیدی به تمرکز بر نهادها، زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی وجود دارد. نوآوری نه تنها یک ذهنیت بلکه یک اکوسیستم است.»

برونو لن‌وین خاطرنشان کرد: «نوآوری موفق، ترکیبی از ۴ المان است: مردم، ایده‌، منابع مالی و بازار. در میان این ۴ المان، "ایده (استعداد)" حیاتی‌ترین آنها است.»

او افزود: کشورهایی که ظرفیت نوآوری بالاتری دارند، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی در جهت پرورش استعدادهای خود کرده‌اند. 

(همچنین در این زمینه بخوانید: تحول در زیست‌بوم استارت‌آپی هند)

برچسب‌ها: WIPOایدهتکنولوژیاقتصادفناوریآسیا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.