چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها
رشد، تامین منابع مالی و مدیریت استعداد ۷

چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۱۴:۰۰ | ۶ دقیقه

رشد، تامین منابع مالی و مدیریت استعداد، سه چالش بزرگ پیش روی اغلب استارت‌آپ‌ها هستند و لازم است سرمایه‌گذاران با این چالش‌ها کاملا آشنا باشند.

نوپانا به نقل از سیجیآر: ظهور صنعت استارت‌آپ و نوآوری‌های فناورانه که منجر به چشم‌انداز رو به رشد کارآفرینی شده است، تاثیر به‌سزایی در محبوبیت و رشد سرمایه‌گذاری‌های متعدد داشته است که البته در این میان، چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها نیز اندک نبوده است. همچنین وضعیت فعلی رقابت جهانی، بخش صنعتی را در بهبود سطح کیفیت محصولات به پیش برده است و در عین حال هزینه‌ها را با استفاده از آخرین مهارت‌های فنی به حداقل رسانده است. امروزه هدف اکثر استارت‌آپ‌ها، اطمینان از تامین مالی کافی با کمک تکنولوژی جهت تولید محصولات نوآورانه‌ای است که در شرایط کنونی بازار موفق و سودآور هستند.

رونق استارت‌آپ‌ها به واسطه جهانی‌ شدن این حوزه در دهه اخیر، منجر به رشد سریع فعالیت‌های سرمایه مرحله کشت ایده «Seed Funding» و سرمایه‌گذاری‌های سهام خصوصی شده است. اولین حامی استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران مرحله کشت ایده می‌باشند. در این مرحله سرمایه‌گذار طبق قوانین و چارچوب‌های پذیرفته شده در بازار، بخشی از سهم استارت‌آپ را خریداری می‌کند. سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت استارت‌آپی انجام می‌شود و سپس سرمایه جذب می‌گردد.

رشد، تامین منابع مالی و مدیریت استعداد، سه چالش بزرگ پیش روی اغلب استارت‌آپ‌ها هستند. افزایش منابع مالی و عدم تطابق هزینه‌ها و درآمد، از جمله مشکلاتی است که در اغلب سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها دیده می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد، در طی سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار را صرف سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها کرده‌اند که باعث شده بسیاری از این استارت‌آپ‌ها به کسب‌وکارهای پررونق تبدیل شوند. البته بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که افزایش منابع مالی در مرحله پس از تکامل می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای مشکل‌ساز شود.

(همچنین بخوانید: پنج قانون تأمین مالی استارت‌آپ‌ها)

یکی دیگر از چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، مربوط به سرمایه‌گذار ارزش‌آفرین «Venture Capital» است. تعداد این سرمایه‌گذاران در بسیاری از نقاط دنیا اندک است، چرا که هنوز نیز افرادی با تفکر سنتی وجود دارند که معتقد به کنترل هیئت‌مدیره یا به دست آوردن قسمت اعظم سهام هستند. این کار علاوه بر از بین بردن انگیزه کارآفرینان، در مراحل پس از تکامل ایجاد مشکل کرده و در درازمدت موجب شکست استارت‌آپ می‌شود.

مسئله دیگر، مربوط به سرمایه‌گذاران فرشته «Angel Investors» است. سرمایه‌گذاران فرشته معمولا خود کارآفرینانی هستند که از فروش و یا پیشرفت استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اند ثروتمند شده‌اند و با توجه به شناخت بسیار خوبی که از حوزه فناوری دارند، مایل‌اند سرمایه خود را به این سمت بکشانند. چالش بزرگ کنونی این است که با توجه جوان بودن حوزه کارآفرینی فناوری و استارت‌آپ‌ها، تعداد بسیار اندکی سرمایه‌گذار فرشته وجود دارد و برخی از آنها حتی از صنایع غیر فنی وارد این حوزه شده‌اند.

پس از عمده‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها یعنی افزایش منابع مالی، می‌توان گفت که نوآوری و فقدان نیروی کاری ماهر، رشد کسب‌وکار و افزایش سهم بازار از مسائل مهم دیگر هستند. سرمایه‌گذاران باید به دقت تمام جوانب یک شرکت استارت‌آپی را مورد بررسی قرار داده و موشکافی کنند تا تیمی مناسب با پتانسیل شناسایی فرصت‌ها و استفاده از آنها را بیابند.

(همچنین بخوانید: همه‌چیز درباره کسب‌وکارهای نوپا)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارسزمایه گذاریچالشInvestmentسرمایه‌گذارسرمایه‌گذار ارزش‌آفرینسرمایه‌گذار فرشتهAngel InvestorsVenture Capital
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.