لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟
خانه‌ای برای فردا؛ قسمت اول ۸

لوازم خانه‌هایمان در آینده چگونه خواهد بود؟

توسط سبا فرجادفر | ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۹:۰۰ | ۴ دقیقه

شرکت‌های فناوری آغاز به ساخت دستگاه‌هایی کرده‌اند که به صورت هماهنگ و هوشمند، جزئی از خانه‌های ما خواهند شد.

نوپانا: در مقایسه با صنایع دیگر، تردیدی نیست که صنعت مبلمان و لوازم منزل یکی از ایستاترین صنایع بوده است. در حالیکه سبک‌‌‌های مختلف این صنعت، با گذشت زمان و مطابق با سلیقه روز، به‌طور محسوسی تغییر می‌کنند، شکل و فرم لوازم خانه برای قرن‌هاست که بدون تغییر مانده‌اند. حتی اینطور به نظر می‌رسد که تا کنون فرم اثاثیه منزل و مبلما‌ن‌، به‌رغم پیشرفت فناوری (به استثنای فرایند تولیدشان) نسبتا دست نخورده مانده‌اند. اما در نهایت، امروزه، مرزهای میان تکنولوژی و لوازم منزل به تدریج کم‌رنگ شده، به گونه‌ای که خانه‌های امروزی، با نیازها و سبک زندگی در حال رشد ما هماهنگ‌‌تر هستند.

فناوری نامرئی

به گزارش نوپانا، دومینیک هریسون، مدیر کارخانه فورسایت (Foresight) و مشاور بخش تحلیل بازار در لندن می‌گوید: «بعضی‌ها با تصور وجود فناوری در همه‌جا ـ در لوازم خانه، کلیدها، چراغ‌های چشمک-زن، و ... ـ تصویری از خانه‌های خود در آینده دارند. این نظری است که مبتنی بر روند مصرفی مصرف‌کنندگان است. در واقع ما معتقدیم که آینده در بسیاری از جنبه‌هایش شبیه به گذشته خواهد بود. آینده‌ای که با آن رو‌به‌رو هستیم، جایی‌ست که فضاهای داخلی در آن به طرز باورنکردنی از لحاظ فناوری، پیچیده و هوشمند است، اما در جایی که تکنولوژی بیشتر نقش یک پس‌زمینه را بازی می‌کند، توجه ما تنها زمانی جلب می‌شود که به آن احتیاج داشته باشیم و نه بیشتر.»

طراحی جدید مبلمان و لوازم منزل، اشاره به همین تغییرات نامرئی فناوری دارد. به‌عنوان مثال، شرکت فونسیلزمن (Fonesalesman)، طیف گسترده‌ای از میزهای جانبی براق و بی‌نظیر با شارژرهای بی‌سیم تعبیه‌شده در آنها تولید نمود، در حالی که سال گذشته شرکت آیکیا (IKEA)، از مجموعه جدیدی از لوازم خانگی هوشمند، با قابلیت شارژ خودکار رونمایی کرد. طیف محصولات جدید برندها در سال ۲۰۱۷، شامل لامپ‌های LED، پنل‌های روشنایی و درهایی با قابلیت کنترل از راه دور است.

در همین راستا، شرکت‌های فناوری آغاز به ساخت دستگاه‌هایی کرده‌اند که به صورت هماهنگ با خانه‌های ما ترکیب می‌شوند. برای مثال، تلویزیون‌های جدید سامسونگ، دارای حسگرهایی است که هنگام خارج شدن افراد از اتاق، صفحه نمایشگر خود را خاموش می‌کنند.

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعد دنبال کنید.

(همچنین بخوانید: واقعیت افزوده، دید شما را نسبت به آینده عوض می‌کند)

برچسب‌ها: تکنولوژیآیندهفناوریخانه‌های آیندهSmart home
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سبا فرجادفر

سبا فرجادفر

سبا فرجادفر، دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی است. او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است و به عنوان دبیر خبر در روزنامه‌ها و نشریات معتبر کشور قلم می‌زند. سبا فرجادفر هم‌اکنون در زمینه خبرنگاری کسب‌وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.