به جای مسدود کردن از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم
انتشار مجدد به بهانه فيلترينگ دوباره پي‌پینگ و جاباما ۸

به جای مسدود کردن از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۱۶:۰۰ | ۶ دقیقه

عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: مسدود شدن فعاليت استارت‌آپ‌ها، روحیه نخبگان را از بین می‌برد.

نوپانا: عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «دلیل نام‌گذاری پیاپی سال‌های اخیر به عنوان اقتصاد مقاومتی، اهمیت اشتغال و مؤلفه‌های اقتصادی است. در سال‌های قبل، با عنوان اقتصاد مقاومتی تا حدی آشنا شدیم. امسال نیز بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، تولید و اشتغال در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور، در نظر گرفته شده است.»

این نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگوی خود با نوپانا افزود: «اقتصاد مقاومتی، دارای ویژگی‌هایی است که لازم است عدالت‌محور و مردمی باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان، برکات زیادی را به اقتصاد کشور هدیه می‌دهند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «افزایش تولید، به‌روزسانی شدن صنعت و همچنین پیوند علم و صنعت، از فواید شرکت‌های استارت‌آپی در رونق اقتصادی و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.»

به گزارش نوپانا، گودرزی با اشاره به وضعیت فعلی نیروهای کار گفت: «وظیفه دانشگاه‌ها، تربیت نیروی متخصص برای آینده است؛ درحالی که این خیل عظیم نیروی کار، به جای آنکه برای ارتقاء اقتصاد و بهره‌وری به کار گمارده شوند، بیکار می‌مانند. ما باید تلاش کنیم نیروی متخصص تربیت شده، با کمترین امکانات و بیشترین بازده، جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شوند، اما به دلیل مانع‌تراشی و عدم حمایت‌های مناسب، از این گونه شرکت‌ها غافل شده‌ایم.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: «توجه ویژه به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها با حمایت از نیروی کارآمد میسر می‌شود و نتیجه می‌دهد، به طوری که در پارک‌های علم‌وفناوری، نخبگان جوان با ابتکار عمل، خلاقیت و به‌هنگام‌سازی طرح و ایده، به توفیقات زیادی دست پیدا می‌کنند.»

او گفت: «متأسفانه با عدم حمایت‌های مناسب قانونی و مالی از استارت‌آپ‌ها، تا به حال نتوانسته‌ایم آنگونه که باید، از فواید این شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شویم. این امر مستلزم بازنگری در قوانین و حمایت‌های بیشتر مسئولین است.»

(در این زمینه بخوانید: استارت‌آپ Payping مسدود شد)

(همچنین در این زمینه بخوانید: چرا مسدود کردن پی‌پینگ راه حل مناسبی نیست؟)

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای‌اسلامی مدعی شد: «بسیاری از طرح‌های صنعتی بزرگی که کمترین میزان اشتغال را ایجاد می‌کنند، مشمول دریافت بیشترین میزان وام‌ها هستند. حتی در برخی موارد، وام‌های اختصاص داده شده به صنعت موردنظر، در مسیرهای غیرمرتبط با کارخانه هزینه می‌شود که در نتیجه آن، به هدررفتن منابع مالی می‌انجامد.»

گودرزی در ادامه افزود: «به جای هدردادن منابع ملی، با گسترش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بسیار بیشتر از دیگر صنایع، می‌توان به ایجاد اشتغال و بهره‌وری دست یافت.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «در شرايطي كه انتظار می‌رود اقتصاد مقاومتی مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد تا وضعیت اشتغال و توليد داخلی بهبود پيدا كند، محدود كردن كسب‎وكارهاي نوپاي داخلي يا حتي فيلتر و مسدود شدن برخي از آنها به دلايل نواقص قانوني، روحیه نخبگان را از بین می‌برد.»

وی افزود: «بسیاری از مسئولین، حوصله گوش دادن به طرح‌ها و ایده‌های جدید را ندارند، یا آن‌طور که باید، به فکر و ایده نخبگان توجه نمی‌کنند که این امر، نیازمند فرهنگ‌سازی در فضای رسانه‌ها است. از طرف دیگر، مدیران تصمیم‌گیر، به فکر و خلاقیت بیشتر بها دهند تا مشکلاتی از قبیل اشتغال و تولید که در سال جاری بر آن تمرکز کرده‌ایم برطرف شوند.»

عباس گودزی در پایان خاطرنشان کرد: «استارت‌آپ‌ها تاکنون در جهت ارتقای سطح رفاه زندگی مردم، گام‌های بسیار بلندی برداشته‌اند. بروزسانی طرح و ایده در فعالیت استارت‌آپ‌ها کاملاً مشهود است و پیوند علم و صنعت نیز وجود دارد؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری و حمایت از آنها گام بلندی در شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود.»

(در این‌باره بیشتر بخوانید: مشکلات بر سر راه کسب‌وکارهای نوپا)

برچسب‌ها: دانش‌بنیانفیلترینگنخبگانایرانقوانیناستارت‌آپپی‌پینگجاباما
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.