عدم توجه به نیاز بازار
دلیل اصلی شکست استارت‌آپ‌ها: ۷

عدم توجه به نیاز بازار

توسط معصومه بخشی‌پور | ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۱۰:۱۲ | ۴ دقیقه

طبق بررسی‌ها 42 درصد استارت‌آپ‌ها به‌ دلیل عدم توجه به بازار محصول و یا خدمت خود، شکست می‌خورند.

نوپانا: کسب‌و‌کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) در صورت موفقیت، می‌توانند گام مهمی در جهت توسعه اقتصادی هر کشور بردارند. در این مسیر کسب تجربه و تکرار نکردن اشتباهات کسب‌وکارهای دیگر مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند به کمک این کارآفرینان بیاید.

نتایج برگرفته از موسسات تحقیقاتی معتبر جهانی نشان می‌دهد، تقریبا از هر 10 استارت‌آپ‌ که در دنیای کسب‌و‌کارهای نوپا شکل می‌گیرد 9 استارت‌آپ‌ متحمل شکست می‌شوند و تنها یک استارت‌آپ‌ است که فعالیت خود را تا رسیدن به مرحله بازار و محصول و در نهایت اشتغال‌زایی پایدار، ادامه می‌دهد.

از این رو اعلام دلایل شکست کارآفرینان می‌تواند در افزایش ضریب موفقیت استارت‌آپ‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند موثر واقع شود تا آن‌ها اشتباهات رایجی که کارآفرینان دیگر داشته‌اند را دوباره تکرار نکنند.

سایت CBInsights در گزارشی، نگاهی به دلایل عمده شکست استارت‌آپ‌ها داشته است؛ براساس این بررسی‌ها مشخص شده که استارت‌آپ‌ها نیاز بازار به محصول مورد نظر خود را درنظر نمی‌گیرند و این موضوع باعث بیشترین شکست این کسب‌وکارها است.

این درحالی است که موضوعاتی از جمله چالش‌های حقوقی و قانونی، عدم بهره‌گیری از شبکه ارتباطی و مشاوران و خسته‌ شدن و از دست‌دادن انرژی، کمترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها عنوان شده‌است.

طبق بررسی‌ها 42 درصد استارت‌آپ‌ها به‌ دلیل عدم توجه به نیاز بازار محصول، شکست می‌خورند و این دلیل مهم‌ترین و بیشترین دلیل عدم موفقیت این کسب‌وکارها است. درهمین حال 29 درصد استارت‌آپ‌ها به دلیل تمام شدن نقدینگی و 23 درصد به دلیل نداشتن یک تیم مناسب متحمل شکست می‌شوند.

جاماندن از رقبا، مشکل در قیمت‌گذاری و هزینه‌یابی، ارائه کالا و خدمات بی‌کیفیت و نداشتن مدل کسب‌و‌کار مناسب، دلایل شکست 19 تا 17 درصد استارت‌آپ‌ها است. این درحالی است که بازاریابی ضعیف و بی‌توجهی به مشتریان دلیل 14 درصد شکست‌های استارت‌آپی عنوان می‌شود.

دلایلی مانند زمان نامناسب ارائه محصول، از دست‌دادن تمرکز و ناهماهنگی بین سهامداران، دلیل شکست 13 درصد استارت‌آپ‌ها است و 10 درصد این کسب وکارهای نوپا نیز به دلیل چرخش (pivot) اشتباه، موفق نمی‌شوند.

همچنین موضوعاتی مانند شور و شوق ناکافی، مکان نامناسب، بی‌میلی سرمایه‌گذاران و بانک‌ها و چالش‌های حقوقی و قانونی، عدم بهره‌گیری از شبکه ارتباطی و مشاوران و خسته شدن و از دست‌دادن انرژی و در نهایت انجام ندادن چرخش در مواقع نیاز، 7 تا 9 درصد دلایل شکست استارت‌آپ‌ها را شامل می‌شود.

با این وجود آنچه که کسب‌وکارهای نوپا در کشور ما به عنوان دلیل موفقیت خود اعلام می‌کنند، از جمله چالش‌های حقوقی و قانونی و یا موضوعاتی مانند نداشتن تیم سرمایه‌گذاری، سهم زیادی در شکست استارت‌آپ‌ها در اکوسیستم جهانی کسب‌و‌کارهای نوپا ندارد و بهتر است استارت‌آپ‌ها برای شروع، به نیاز بازار تمرکز بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها: ایرانجهانتکنولوژیقوانینکسب‌و‌کارکارآفرینسرمایه‌گذاراستارت‌آپبازارکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره معصومه بخشی‌پور