اقتصاد مقاومتی نیازمند فراهم شدن بازار است
رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس: ۸

اقتصاد مقاومتی نیازمند فراهم شدن بازار است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

دکتر اسفندیار اختیاری: استارت‌آپ‌ها از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستد و برای گسترش آنها، چاره‌ای جز فراهم کردن بازار محصولاتشان نیست.

نوپانا: رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستد و نتایج خوبی از خود به جا گذاشته‌اند که برای گسترش آنها، چاره‌ای جز فراهم کردن بازار محصولاتشان نیست.

دکتر اسفندیار اختیاری افزود: اکثر شرکت‌های دانش‌بنیانی که فناوری‌محور هستند، نیاز به حمایت دولت دارند و دراین راستا، بیشترین کمکی که دولت می‌تواند به آنها کند، فراهم کردن بازار خدمات آنهاست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود، درک و همکاری مسئولان است. لازم است همکاری عده‌ای از مسئولان افزایش یابد و در نتیجه، با تولید تکنولوژی درکشور، ثروت ملی افزایش یابد.

اختیاری بیان کرد: چنانچه تکنولوژی، محصول کشور خودمان باشد، وابستگی ما به خدمات دیگر کشورها کاهش می‌یابد، بنابراین لازم است دولت با فراهم کردن بازار کسب‌وکارهای نوپا، زمینه‌ساز گسترش آنها و تولید تکنولوژی بومی شود.

استاد دانشگاه یزد گفت: مراکز گوناگونی از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان و پارک‌های علم و فناوری، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آمده و از آنها حمایت‌های لازم را به عمل آورده‌اند. دولت نیز در صورت حمایت بیشتر خود از نخبگان فناوری، امکان ترقی چشمگیری در اقتصاد کشور را فراهم می‌کند.

نماینده دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاء قانونی احساس نمی‌شود و چنانچه در برخی موارد، نیاز به وضع دستورالعمل اجرایی جدید باشد، دولت در این زمینه اقدام می‌کند. از لحاظ قانون‌گذاری در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این امر با تصویب قانون مربوطه در سال ۱۳۸۸، رشد بیش از پیش داشته و حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی در دستور کار مجلس بوده و هست.

دکتر اختیاری گفت: در همه دنیا، شرکت‌های دانش‌بنیان، حرف اول را در تحرک اقتصادی هر کشور می‌زنند. کشور ما نیز از لحاظ نیروی انسانی و استعداد، بسیار غنی است، به همین دلیل، با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان تا حد زیادی چرخ‌دنده‌های اقتصادی را به گردش درآورد که البته این امر بستگی به همکاری مسئولان در این زمینه دارد.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان از ارکان نظام اقتصادی هستند که ماحصل آنها، تولید و اشتغال در جامعه می‌شود، بنابراین اگر استارت‌آپی، تنها با هدف اشتغال تاسیس شود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و تنها زمانی که هدف استارت‌آپ‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان، به‌روزشدن فناوری و استقلال آن باشد، خودبه‌خود منجر به اشتغال‌زایی خواهند شد.

استاد دانشگاه یزد تاکید کرد: اگر هدف‌گذاری استارت‌آپ‌ها درچارچوب یاد شده نباشد، ممکن است به مرحله ایجاد اشتغال پایدار نرسند، بنابراین، در تاسیس استارت‌آپ‌ها، بسیار اهمیت دارد که هدف‌گذاری، دقیق و سنجیده باشد و تنها با انگیزه ایجاد اشتغال نباشد.

(همچنین بخوانید: تلاش برای رفع مشکلات کشور به دست شرکت‌های دانش‌بنیان)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپکسب‌و‌کاربازارتکنولوژیtechnologyاقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.