برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و یازدهم:
نقض حقوق علامت تجاری
بهگزارش نوپانا، به استفاده غیر قانونی از یک علامت تجاری ثبتشده توسط شخصی غیر از مالک اصلی آن علامت و یا بکارگیری یک نشانه به گونهای که به طور گمراهکنندهای مشابه علامت تجاری اصلی باشد، نقض حقوق علامت تجاری گفته میشود. اصطلاح نقض حقوق علامت تجاری معمولا در مواردی به کار میرود که محصولات، مشابه یا همانند موارد ثبتشده باشند. نقض حقوق علامت تجاری به صورت کلی از طریق بررسی «احتمال گمراهی» مصرفکننده، تشخیص داده میشود؛ بدین صورت که مصرفکننده باور کند که محصول توسط مالک اصلی علامت تجاری تولید شده است.
(همچنین بخوانید: جذابیت محصول در قفسه، کلید موفقیت برندها در فروشگاهها)
سنتشکن
شخص یا چیزی که روشهای سنتی را نادیده گرفته و به همین واسطه طرفدارانی کسب میکند، سنت شکن نامیده میشود. آیمک (imac) یکی از مثالهای ابداع و نوآوری در طراحی است و اقلام اداری در حال حاضر در رنگها و طرحهای مشابه آیمک، عرضه میشوند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده