برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و دهم:
ملکه ذهن
بهگزارش نوپانا، ملکه ذهن عموما به آگاهی از یک برند گفته میشود؛ برای مثال اگر از یک مصرفکننده در یک تحقیق بازاریابی پرسیده شود که یک برند خودروساز را نام ببرید و او بلافاصله پاسخ بدهد «بنز»، این بدین معنا است که سطح آگاهی آن فرد از این برند بالا رفته و بنز ملکه ذهن این فرد شده است. به ملکه ذهن، یادآوری بدون کمک نیز گفته میشود. بسیاری از شرکتها علاقه شدید خود را نسبت به این تکنیک در برندسازی اعلام کردهاند؛ زیرا اولین برندی که به ذهن مصرفکننده برسد، مزیت رقابتی متمایزی نسبت به رقبای خود دارد.
(همچنین بخوانید: نگاهی بر برندسازی شنیداری و سهم از کیف پول)
علامت تجاری
یک علامت تجاری، سمبلی متمایز است که به صورت رسمی ثبت شده است؛ علامت تجاری میتواند اسم، حرف، عبارت، لوگو، طرح یا ترکیبی از ۲ یا چند مورد از این موارد باشد که موسسات و بنگاههای اقتصادی و بازرگانی برای متمایز نشاندادن محصولات خود در عرصه رقابت، از آن بهره میبرند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده