برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپا شمای را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت شصتونهم:
پیامرسانی
شرح مختصری در مورد ویژگیها و مزایای یک محصول یا خدمت را پیامرسانی میگویند. این پیام، ابزار اصلی شرکتها در کلیه ارتباطات با مخاطبان هدفشان است. پیامرسانی موجب میشود تا صاحبان برندها بتوانند به بهترین نحو این ویژگیها و مزیتها را به مخاطبان انتقال دهند.
معیارهای بازاریابی
بهگزارش نوپانا، معیارهای بازاریابی، ابزارهای سنجشی هستند که برای دنبال کردن روند توسعه یک محصول طراحی شدهاند. این معیارها به شرکتها اجازه میدهند که تاثیر هر مرحله از فرایند توسعه را ارزیابی کنند. شاخصهای مد نظر برای ارزیابی شامل زمان لازم برای بازاریابی، مدت زمان هر مرحله از فرایند توسعه و خروجی توسعه محصول مانند درصد کل فروش حاصل از محصولات جدید هستند.
(همچنین بخوانید: پیامدهای کوتهبینی در بازاریابی چیست؟)
بیانیه ماموریت
بیانیه ماموریت متنی شامل تاریخچه مختصری از شرکت، ترجیحات و اولویتهای مدیریتی، منابع موجود و مزایای رقابتی است. در این بیانیه به سوالاتی همچون «در چه حوزه کسبوکاری فعالیت میکنیم؟» پاسخ داده میشود. پاسخ این سوالات به صورت کلی و با تمرکز بر مشتریان است. بیانیه ماموریت، راهنمای شرکتها در برنامهریزی راهبردی و گرفتن تصمیمات مهم است.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده