رقابت فعالان جوان عرصه تولید محتوای دیجیتال با شرکت بیش از ۳۰ تیم به سرانجام رسید.
نوپانا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) امسال نیز با استقبال گسترده مردم همراه شد، اما تفاوتهای زیادی با دورههای پیشین این نمایشگاه دارد. رنگ و بوی نمایشگاه امسال، خبر از برگزاری یک رویداد فناورانه میدهد و دانشگاهیان و حوزویان جوان، در یک رویداد فناورانه آن هم در عرصه تولید محتوای دیجیتال قرآنی به رقابت میپردازند.
پیش از این نیز رویدادهای رقابتی در حوزه تولید محتوای دیجیتال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشجویان برگزار شده است، اما این رویداد تفاوتی عمده با دیگر رویدادها دارد و تولید محتوا در این رقابت از جنس قرآنی و سبک زندگی دینی است.
به گفته پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این ماراتن در عرصه تولید محتوای دیجیتال حوزه قرآن از ۱۸ خردادماه سال جاری در نمایشگاه بینالمللی قرآن کار خود را با حضور ۳۰ تیم متشکل از دانشگاهیان و حوزویان در موضوعاتی چون قرآن و سبک زندگی، قرآن و معارف اسلامی، قرآن و کارآفرینی و رزق حلال و قرآن و هنراسلامی آغاز کرده است و بامداد ۱۹ خردادماه سال جاری به نقطه پایان رسید.
(همچنین بخوانید: استارتآپهای قرآنی، میدان خلاقیت و کارآفرینی)
فرصتی برای یادگیری و کسب تجربه در عرصه محتوای دیجیتال قرآنی
پرویز کرمی، هدف اصلی این رویداد را استعدادیابی، آموزش، ترویج و فرهنگسازی برای ورود فعالان عرصه تولید محتوا به حوزه کسبوکارهای دیجیتال در حوزه قرآنی عنوان کرد و گفت: با برگزاری این رویداد قرآنی در عرصه تولید محتوا، تیمهای نوپا خود را در معرض آموزش، رقابت و تجربه قرار میدهند تا در مسیر ایجاد یک کسبوکار فناورانه قرار بگیرند که بر همین اساس انتظار میرود ظرف سه ماه آینده و بر مبنای رشد فعالان این رویداد ضمن ایجاد حداقل ۲۰ شغل تا پایان امسال، سه مورد از این کسبوکارها به بلوغ لازم برای حضور در عرصه کسبوکار رسیده باشند.
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری با اشاره به ضرورت ایجاد آمادگی لازم جامعه برای حرکت جامعه به سوی اقتصاد دانشبنیان و مبتنی بر توانمندیهای نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده گفت: حمایت از کسبوکارهای نوپا و رویدادهای کارآفرینی یکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری در راستای فرهنگسازی عمومی برای ورود به این فضاست و بر همین اساس، ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، با همکاری مرکز توسعه رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت دانشبنیان آیندهپژوهان ابر زندگی ورود به عرصه تولید محتوای دیجیتال قرآنی را با برگزاری این رویداد مورد توجه قرار داده است.
مشاور معاون علمی و فناوری با اشاره به اینکه تیمها پس از آغاز رقابت باید مستندات و دستاوردهای خود را به داوران رویداد ارائه دهند، اظهار کرد: پس از داوری براساس مستندات ارائهشده توسط تیمها و راهبر هر تیم، آنها امتیاز کسب میکنند و در نهایت هشت تیم نخست به منظور هدایت و شکلگیری کسبوکار فناورانه در مرکز رشد و شتابدهندهها مستقر میشوند. علاوه بر این حمایت، سه تیم برتر این رویداد نیز حمایتهای تسهیلاتی و مالی دریافت خواهند کرد.
کرمی، به بازار ۳۵ هزار میلیارد یورویی تولید محتوای دیجیتال اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشورمان حدوداً یک درصد جمعیت جهان است باید بتوانیم سهم یک درصدی خود را از بازار تولید محتوای دیجیتال که رقمی معادل ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است کسب کنیم. این در حالی است که اکنون درآمدهای حاصل از این بازار ۳۵ هزار میلیارد تومان است که حدودا صدهزار میلیارد تومان کمتر درآمد داریم.
او با بیان اینکه ظرفیت بازار تولید محتوای دیجیتال، توجه به ظرفیت نیروی انسانی و سهم موضوعی، ضرورت تلاش مضاعف در این زمینه را دوچندان میکند، اظهار کرد: تولید محتوای دیجیتال در بازار رقابتی امروز یکی از ظرفیتهای ارزنده و امکانی بسیار خوب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی به شمار میرود.
ایجاد زمینه تولید محتوای دیجیتال حلال
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان با بیان این که ورود به حوزه تولید محتوای دیجیتال قرآنی، برای ما هم اجری دنیوی و نیز اجری اخروی دارد گفت: بازنشر و انتشار فرهنگ مسائل دینی، قرآنی و اعتقادی ما اجر اخروی این امر و ایجاد کسبوکار و درآمدزایی از طریق محتوای حلال برای ایران و همچنین بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر پهنه خاکی است که این امر میتواند زمینهساز توسعه، نشر و ارتقای فرهنگ اسلامی باشد.
(همچنین بخوانید: حضور در اقتصاد دو تریلیونی جهان اسلام)