نخستین نشست تخصصی استارتآپهای کودک محور با عنوان «نقش محتوا در کسبکارهای الکترونیک حوزه کودک» عصر جمعه ۲۸ تیرماه با حضور کارشناسان در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
نوپانا: مرتضی توکلی مدیر نینیبان، سجاد اسم حسینی مدیر کودکپرس، حسین شکاری مدیر دوزلی بوک و حامد رهنما مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از فعالان حوزه کودک شرکت کننده در این نشست بودند.
مرتضی توکلی، مدیر نینیبان در ابتدای نشست درباره وضعیت محتوای بازار کودک عنوان کرد: معدل فعالیتهای حوزه کودک با توجه به فرهنگ ملی ما و نیازسنجیهای کسب وکارهای الکترونیک مناسب نیست. امروزه نگاه مخاطب این حوزه به تولیدات غیرایرانی معطوف شده و قطعا رقابت با استودیوهای باتجربه بینالمللی کار دشواری است اما نیازهای فرهنگی کشور باید انگیزهبخش این حوزه باشد.
سجاد اسم حسینی، مدیر کودکپرس دراین خصوص بیان کرد: فضای امروز حوزه کودک نسبت به ۱۰ سال گذشته متفاوت بوده و در این بین توجه به محتوا در بحث تربیت فرزند بسیار حائز اهمیت است. با توجه به رشد فضای مجازی و استارتآپهای حوزه کودک لزوم فعالیت هدفمند دراین بخش روشن است. متاسفانه اکنون توجه به مقوله اقتصادی باعث شده در تولید محتوا بیشتر به ایجاد جذابیت تکیه شود و مضامین روانشناسانه و تربیتی کمتر مورد توجه قرار گیرد.
حسین شکاری، مدیرعامل دوزلی بوک درادامه گفت: ازآنجا که بنیان شخصیت فردی از کودکی شکل میگیرد، نوع محتوای دریافتی در این سنین اهمیت بالایی دارد؛ اما امروزه تولیدکننده و مصرف کننده (خانواده) بسیار ظاهرپسند شدهاند. براین مبنا استارتآپ دوزلی بوک موضوع قهرمانسازی منطبق بر فرهنگ ایرانی- اسلامی را با توجه به قهرمانسازی خود کودک بههمراه والدین مورد توجه دارد.
تاثیرات محتوای الکترونیک حوزه کودک
تاثیرات مثبت و منفی محتوای الکترونیک حوزه کودک محور بعدی پنل بود که مورد بررسی قرار گرفت؛ حسینی دراین بخش بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی درقالب سند صیانت حقوق کودک در فضای مجازی بحث محتوا و ردهبندی سنی را مورد توجه قرار داده و استفاده از لانچرهای حوزه کودک با قابلیت زمانسنجی، میزان دسترسی، اپلیکیشنهای مجاز و ... را مطرح کرده ولی طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
توکلی عنوان کرد: در حوزه محتوا اولین گروهی که نیاز به توجیه دارند والدین هستند چرا که نزدیکترین الگوسازان کودک بوده و معناسازی و چارچوب بخشی استفاده از فضای مجازی را برای کودک بهوجود میآورند. شکاری ادامه داد: ارائه محتوای مفید به کودک از طریق کانال خانواده به بهترین نحو صورت میگیرد و توجه به این مسیر بنیانیترین روش است. خانوادهها نباید تمام مسئولیت را برعهده رسانه و مدرسه بگذارند و از ظرفیت بستر خود برای تربیت فرزند دراین فضا استفاده کنند. وی ادامه داد: درواقع خانوادهها به جای بزرگ کردن فضای مجازی با استفاده از فرزند (جذب لایک و فالوئر) لازم است از ظرفیتهای خوب این فضا برای بزرگ کردن فرزندشان بهره بگیرند.
در پایان هریک از کارشناسان ضمن جمعبندی بحث، به پرسش و پاسخ با شرکتکنندگان در نشست پرداختند.